مکی گفت: آمریکا برای فشار به ایران به سراغ پرونده یمن رفته‌ است تا از این طریق بتواند یک اجماع بین المللی علیه کشورمان ایجاد کند.

آمریکا دیگر متحدی برای تامین امنیت اروپایی‌ها نیست/ واشنگتن به دنبال اجماع بین المللی علیه ایران استمرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به راه اندازی نمایش تبلیغاتی جدید نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران و دعوت از  نمایندگان چند کشور برای بازدید از آنچه به‌ ادعای وی بقایای موشک‌ مورد استفاده ایران علیه ریاض است، اظهار کرد:  اقدام جدید هیلی در دعوت از 15 عضو شورای امنیت در ادامه فشارهای سیاسی است که آمریکا تلاش می‌کند از سوژه‌ها و موضوعات مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکایی‌ها برای فشار به ایران به سراغ پرونده یمن رفته‌ است تا از این طریق بتواند یک اجماع بین المللی علیه کشورمان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در یکی از قطعنامه‌های  سازمان ملل فروش سلاح به حوثی‌های یمن ممنوع اعلام شده است، افزود: نیکی هیلی تلاش می‌کند از این قطعنامه و ادعاهای دولت عربستان مبنی بر ایرانی بودن موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌ها به ریاض استفاده  و یک سری فشارهایی را به جمهوری اسلامی در بحث موشک‌های بالستیک وارد کند تا بتوانند تحریم‌هایی که مدنظرشان است را اعمال کنند.

مکی با اشاره به اینکه نیکی هیلی قبلا هم چنین شوی تبلیغاتی را به راه انداخته بود و اروپایی‌ها حاضر به پذیرش استدلال دولت آمریکا در این زمینه نشدند، تصریح کرد: افکار عمومی و رسانه‌های آمریکا نیز اقدام وی در به نمایش گذاشتن یکی از بقایای موشک‌های شلیک شده به ریاض را مورد تمسخر قرار دادند.

 کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد:  روزنامه واشنگتن پست کاریکاتوری را چاپ کرد که هزاران موشک آمریکایی به سمت یمن سرازیر می‌شدند و در این میان نیکی هیلی یک موشک ایرانی را در دست داشت و می‌خواست  ایران را متهم  به حمایت از حوثی‌های یمن و باعث ناامنی و بی ثباتی در این کشور جلوه دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به رفتارهای دولت آمریکا در  یک سال گذشته بعید به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها و سایر متحدان آمریکا بخواهند حداقل انتظارات آنان برای فشار به جمهوری اسلامی ایران را برآورده کنند.

 مکی همچنین درباره سخنرانی ترامپ در اجلاس داووس گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت ترامپ در سفر به سوئیس و شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد به دنبال توجیه مواضع و دیدگاه‌های خود در عرصه نظام بین الملل در یک سال گذشته بود و تلاش کرد نشان دهد شعار اول منافع آمریکا چیزی عجیب و غریبی نیست و ایالات متحده آن قدر بزرگ است که اگر رشدی در این کشور صورت گیرد همه جهان از آن بهره مند خواهد شد.

 کارشناس مسائل آمریکا افزود: این دیدگاه ترامپ با دیدگاهی که دولت‌های اروپایی، چین و روسیه دارند، کاملا متفاوت است و سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا باعث ناامنی و بی ثباتی در عرصه جهانی شده است و در دنیای امروز چنین دیدگاه‌هایی خریدار ندارد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه برجام یک پیمان بین المللی است که اثرات عمیقی در عرصه حقوق بین الملل بر جا گذاشته خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها بخواهند با آمریکایی‌ها همسو شوند و موضوع اصلاحات در برجام یا اضافه کردن متممی به آن را در پیش گیرند، قطعا جایگاه و نقش جهانی خودشان را به چالش خواهند انداخت.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ترامپ ، آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
باید با افشاگری جنایات عربستان در جهان از طریق انتشار تصاویر بمباران ها و نتایج آنها بر ملت یمن فشار بین المللی را بر عربستان افزایش داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خدا همه ی دشمنان ایران اسلامی را نابود کند
آخرین اخبار