معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا از بین بردن زرادخانه شیمیایی خود را به تاخیر می‌اندازد و به نظر می‌رسد بنا به دلایلی به این تسلیحات نیاز داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، مسکو یادآور شد در حالی که واشنگتن بی‌شرمانه مدعی است روسیه در استفاده از تسلیحات شیمیایی در خاک سوریه دست داشته است، آمریکا در پایبندی خود نسبت به نابودسازی زرادخانه شیمیایی‌ خود که بزرگترین نوع از این زرادخانه‌ها در جهان به شمار می‌رود، 10 سال تاخیر کرده است.

وزارت خارجه روسیه به ریاکاری آمریکا درباره منع تسلیحات کشتار جمعی اشاره کرد و توضیح داد هدف اصلی از تشکیل انجمن «همکاری بین‌المللی علیه معافیت از مجازات برای استفاده از تسلیحات شیمیایی»، تضعیف اصول چند ده ساله مقررات منع گسترش تسلیحات است.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن بر ایجاد ضرب‌الاجلی زودهنگام (تا سال 2007) برای نابودی این تسلیحات اصرار ورزیده بود، اعلام کرد نخست روسیه و پس از آن، سوریه در نهایت تمامی تسلیحات شیمیایی در اختیار خود را نابود کردند، اما آمریکا همچنان از این برنامه عقب افتاده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: «در حقیقت ماجرای دیگری در آمریکا در حال انجام است، زیرا این کشور بی‌شک تمامی منابع مالی، صنعتی علمی و فنی برای نابودی تسلیحات شیمیایی خود را در دسترس دارد».

وی افزود: «علی‌رغم این، آن‌ها به طور دائم نابودی کامل زرادخانه شیمیایی خود را به تعویق می‌اندازند. این به این معنی است که هیچ کشوری به جز آمریکا، بزرگترین زرادخانه شیمیایی در جهان را در اختیار نخواهد داشت. بیش از 2500 تُن از خطرناک‌ترین عامل‌های شیمیایی در اختیار این کشور است».

ریابکوف افزود: «این پرسشی ایجاد می‌کند که آمریکا قصد دارد با تسلیحات کشتار جمعی خود که از آن‌ها با دقت محافظت می‌کند، چه کند؟ به نظر می‌رسد آمریکا به این تسلیحات نیاز داشته باشد».

ریابکوف با اشاره به نشست 24 کشور در پاریس در روز سه‌شنبه گفت مقامات مسکو معتقدند هدف آمریکا از نگهداری این تسلیحات مرگبار از ابتدا مقابله با روسیه و سوریه بوده است». وی ضمن بیان این‌که هنگامی که مقامات روسیه درباره جزئیات جلسه این انجمن از سازمان‌دهندگان آن پرسیدند، پاسخ شفافی دریافت نکردند افزود: «جالب توجه است که نه روسیه و نه تا جایی که من اطلاع دارم، چین نیز به شرکت در این نشست دعوت نشده بود».

وی بار دیگر از «توافق متقابل» میان کشورهای شرکت کننده در این نشست به منظور محدود کردن «استفاده از تسلیحات شیمیایی با معافیت از مجازات» با اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه افراد، دولت‌ها و هر شخص دیگری که آن‌ها وی را در این مسئله دخیل می‌بینند، انتقاد کرد.

ریابکوف افزود تلاش‌های حامیان این انجمن برای نشان دادن آن به عنوان یک مکانیزم بی‌طرف، ریاکارانه است. وی ادامه داد: «در حقیقت، مسئله وجود احتمال تلاش به منظور تغییر کارایی کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

وی گفت: «خطر از میان برداشتن مقررات بین‌المللی منع گسترش تسلیحات که دهه‌ها پابرجا بوده است، وجود دارد».

انتهای پیام/

اظهارات شدید‌اللحن سرگئی ریابکوف علیه آمریکا به سبب تعلل این کشور در نابودی زرادخانه شیمیایی‌اش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار