نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل با هدف بررسی اوضاع سوریه گفت آمریکا هیچ ساز و کار مستقل و حرفه‌ای را نمی‌خواهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست مسکو و با هدف بررسی اوضاع سوریه آغاز شد، گفت، ما خواستار تحقیق شفاف جهت مشخص شدن طرف‌هایی هستیم که از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده اند.

نماینده روسیه گفت، از سازمان ملل می‌خواهم از گروه‌های حقیقت یاب خود برای تحقیق درباره وجود انبار‌های سلاح شیمیایی در سوریه بهره بگیرد.

وی افزود: هنوز درباره حمله شیمیایی به غوطه تحقیقی انجام نشده است.

خبرگزاری ایتارتاس هم گزارش داد: روسیه در سازمان ملل پیشنهاد کرد ساز و کار جدیدی برای تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه برقرار شود.

 ادعای نیکی هیلی: روسیه در مسیر تحقیق مانع ایجاد کرد

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد روسیه با استفاده از وتو، در مسیر تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مانع ایجاد کرد.

نماینده آمریکا با تأکید بر اداعای واهی گذشته گفت: سلاح شیمیایی در سوریه در منطقه‌ای به کار گرفته شد که نظام سوریه برای تسلط بر آن منطقه تلاش می‌کرد.

 تکرار ادعا‌های آمریکا از زبان نماینده انگلیس

نماینده انگلیس هم در جلسه شورای امنیت با تکرار ادعا‌های نماینده آمریکا گفت: روسیه نفوذ زیادی بر رژیم اسد دارد. ما از روسیه می‌خواهیم که دوستان سوری خود را متقاعد کنند که تسلیحات شیمیایی خود را کنار بگذارند.

 نماینده چین درباره بکارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه اظهار نگرانی کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی سازمان ملل متحد؛ نماینده چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: چین درباره بکارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه اظهار نگرانی می‌کند. موضع چین درباره تسلیحات شیمیایی روشن بوده است. چین مخالف بکارگیری تسلیحات شیمیایی به وسیله هر کشور یا نهاد یا گروهی است.

وی گفت: چین امیدوار است که اعضای شورا بتوانند به روشی سازنده در ایجاد ساز و کار مربوط به تحقیق درباره تسلیحات کشتار جمعی نقش آفرینی کنند.

 نماینده فرانسه: کسانی که از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند نباید مصونیت داشته باشند

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد گفت: این کشور پیشنهاد کرده است که بکارگیرندگان تسلیحات شیمیایی از هیچ گونه مصونیتی برخوردار نباشند.

 استقبال نماینده قزاقستان از پیشنهاد روسیه درباره ساز و کار تحقیق مشترک

نماینده قزاقستان در جلسه شورای امنیت گفت: ما عمیقا نگران ادامه بکارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه هستیم. تسلیحاتی که غیرانسانی است و برضد غیرنظامیان بکارگرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه پاسخگویی از طریق حفظ اتحاد شورای امنیت بدست می‌آید، گفت: باید ساز و کار جدیدی برای تحقیق درباره تسلیحات شیمیایی ایجاد شود و ما از پیشنهاد روسیه در این زمینه استقبال می‌کنیم.

 انتقاد نماینده روسیه از مواضع نیکی هیلی در جلسه شورای امنیت

نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت مجددا درخواست تریبون کرد و گفت: امروز بار دیگر شاهد بودیم که اظهارات نماینده آمریکا فقط درباره روسیه بود. ما می‌دانیم که آمریکا هیچ ساز و کار مستقل و حرفه‌ای را نمی‌خواهد.

وی خطاب به آمریکا گفت: چرا شما قبل از مشخص شدن تحقیق، دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می‌کنید. شما هم در مقام مدعی هستید و اتهام وارد می‌کنید و هم قاضی شده اید؟

 ساز و کار پیشنهادی روسیه

روسیه پیش نویس یک قطعنامه شورای امنیت را برای برقراری سازوکاری تازه برای تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه تدوین کرده است.

واسیلی نبنزیا نماینده دایم روسیه در سازمان ملل گفت: این سازوکار "بر مبنای شواهد موشکافانه و غیر قابل مناقشه" اجرا خواهد شد.

نبنزیا گفت: «ما می‌خواهیم بر خصومت‌ها فایق بیاییم و پیشنهاد دهیم یک سازمان تحقیقات بین المللی جدید تاسیس شود که حقایق را بر مبنای شواهد موشکافانه و غیر قابل مناقشه که با روش‌های شفاف و قابل اتکا دریافت شده تعیین کند تا شورای امنیت بتواند آن‌هایی را که مسوول استفاده از عامل‌های سمی به عنوان سلاح هستند شناسایی شوند.»

وی افزود این سازوکار باید "حرفه‌ای و غیرسیاسی شده باشد. "

نبنزیا گفت: «ما یک پیش نویس متناظری را تهیه کرده ایم و از دبیرخانه می‌خواهیم آن را توزیع کند. امیدواریم اعضای شورای امنیت هرچه زودتر ابتکار ما را با پایتخت‌های خود در میان بگذارند.»

انتهای پیام/

نشست شورای امنیت درباره سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار