به مناسبت سال جدید گپ و گفتی را با عباس انصاری فرد مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس انصاری فرد مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس همیشه دیدگاه خاصی نسبت به ورزش ایران داشته است، با او در مورد اتفاقات و حواشی ورزشی سالی که گذشت گفتگو کرده ایم.

عملکرد فوتبال ایران در سال 96 را چگونه ارزیابی می کنید؟

روزهای روشن و تاریک زیادی در طول سال 96 برای فوتبال ایران رقم خورد، صعود تیم ملی به جام جهانی 2018 روسیه و درخشش تیم ملی نوجوانان در رقابت های جام جهانی، از نکات مثبت سال گذشته بود اما بی توجهی به خصوصی سازی باشگاه ها، ناکامی در برگزاری بازی های دوستانه مناسب برای تیم ملی و به طور کلی سوء مدیریت در فدراسیون فوتبال و باشگاه ها باعث نارضایتی اهالی فوتبال شد.

در سال 96 بحث در مورد انتقال مهدی طارمی به الغرافه قطر زیاد بود، نظر شما درباره این موضوع چیست؟

ظاهرا طارمی در نیم فصل به الغرافه رفت تا جایگاهش را تیم ملی تثبیت کند و پس از جام جهانی روسیه راهی یکی از لیگ های اروپایی شود. اینکه طارمی گفته که او را مجبور و حتی تهدید کردند که از پرسپولیس برود یک واقعیت است.

متاسفانه افرادی در باشگاه پرسپولیس برای تثبیت جایگاه شان دست به این کار زدند، ماندن طارمی برای آنها سود نداشت و به همین دلیل او را مجبور به ترک تیم پرسپولیس کردند. طارمی راست می گوید، وقتی عده ای در استادیوم به خانواده اش توهین می کنند و یکسری مسائل خارج از عرف فوتبال اتفاق می افتد طبیعی است که او تصمیم می گیرد پرسپولیس را ترک کند.

فکر می کنید با رفتن طارمی، سایر مهاجمان توانستند  جای خالی او را پر کنند؟

به نظر من علی علیپور توانست جانشین خوبی برای طارمی باشد، پرسپولیس نباید به بازیکن خاصی متکی باشد. باید بازیکنان زیادی از رده های پایه تربیت شوند تا بعدها بتوانند در ترکیب تیم بزرگسالان به میدان بروند.

به نظرتان کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ برتر دارد؟

پرسپولیس از کادرفنی با دانش و بازیکنان با انگیزه بهره می برد و برای قهرمان شدن تنها به یک تساوی نیاز دارد طبیعی است که کار سختی برای قهرمانی در لیگ هفدهم ندارد، ضمن اینکه سایر تیم هایی که انتظار می رفت نتایج خوبی بگیرند نتوانستند انتظارات را بر آورده کنند و پرسپولیس در فصل جاری رقیب خاصی نداشت.

به نظر می رسد در لیگ هفدهم گرایش تیم ها به استفاده از مربیان خارجی افزایش پیدا کرده است نظر شما در این مورد چیست؟

بله در فصل جاری تیم های پرطرفدار بیشتر به دنبال استخدام مربی خارجی هستند زیرا مربیان داخلی از لحاظ تقویت دانش فنی سست شده اند. مربیان ما به صورت چرخشی در تیم های مختلف قرار می گیرند و همین مسئله آنها را بی انگیزه کرده است.

ضمن اینکه مربیان ایرانی معمولا توان اداره حواشی تیم های پرطرفدار را ندارند اما مربیان خارجی تاکنون در این کار تبحر خاصی از خود نشان داده اند.

شما فکر می کنید چرا کارلوس کی روش بیشتر ل‍‍‍‍‍ژیونرها را به اردوی تیم ملی دعوت می کند؟

چون تمرینات تیم های داخلی استاندارد نیست، یعنی مربیان ما هنوز با تمرینات روز فوتبال دنیا آشنا نیستند و اطلاعات آنها کهنه شده است. دلیل موفقیت برانکو در پرسپولیس نیز همین به روز بودن و تمرینات جدی است که تاکنون در این تیم پیاده کرده است.

گروه تیم ملی در جام جهانی 2018 روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

تیم ملی در جام جهانی با قرعه سختی مواجه شد و در گروهی قرار گرفت که صعود از آن بسیار دشوار است.  در این گروه علاوه بر اسپانیا و پرتغال، تیم مراکش نیز قدرت زیادی دارد. من بعید می دانم تیم ملی بتواند از گروهش صعود کند اما بازیکنان نباید از پیش بازنده باشند و در هر بازی باید برای حفظ و آبرو و حیثیت ملی به میدان بروند تا انشاالله بتوانند نتایج قابل قبولی کسب کنند.

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم،  دستاورد ورزش کشور را در طول این سالها چگونه ارزیابی می کنید؟

دستاورد ورزشی ما نسبت به سایر حوزه ها کمتر بوده است و باید بهتر از این عمل می کردیم. هنوز ساختار باشگاه های ورزشی ما مشکل دارد و مدیران ورزشی تنها به فکر ایجاد تنش و منفعت طلبی هستند. هنوز مدیر ورزشی کشور ما برنامه ریزی و استرات‍‍ژی مشخصی برای اداره ورزش کشور ندارد.

شما ببینید ورزش کره جنوبی و ژاپن در این مدت چه پیشرفتی داشته و ما الان در کجا قرار داریم؟ آنها با برنامه ریزی و هدف گذاری صحیح در زمینه ورزش افتخارات جهانی را درو کردند و در المپیک همیشه درخشان ظاهر شده اند. فوتبال این کشورها نیز بسیار پیشرفته تر و حرفه ای تر از فوتبال کشورمان است.

ما در ایران فقط به ظهور تک ستاره ها دلخوش هستیم، غافل از اینکه با وجود بی برنامگی فعلی همان تک ستاره ها هم پس از مدت کوتاهی فراموش می شوند.

نظرتان در مورد انتخاب رضا صالحی امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک(در سال 96) چیست؟ بسیاری اعتقاد دارند که او سابقه ورزشی ندارد.

از ابتدای انقلاب تاکنون معمولا افرادی که به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شده اند سابقه ورزشی نداشته اند. حتی مصطفی هاشمی طبا که مدتی رئیس سازمان تربیت بدنی بود و در چند دوره ریاست کمیته ملی المپیک را نیز بر عهده داشت در آغاز حضورش در عرصه ورزش، سابقه ورزشی نداشت.

این پست به فردی احتیاج دارد که از توانایی مدیریت بالایی برخوردار باشد و به نظر من صالحی امیری این ویژگی را دارد و در صورت همکاری سایر مسئولان می تواند به ورزش ما کمک کند.

حضور محمد حسن گرشاسبی در راس مدیریت باشگاه پرسپولیس را چگونه می بینید؟

گرشاسبی سابقه حضور در ورزش را دارد اما مدیریت باشگاه های پرطرفداری مثل استقلال و پرسپولیس بسیار سخت است و فردی که در این سمت قرار می گیرد باید کاملا حرفه ای عمل کند زیرا طرف حساب او مردم هستند.

شما از مدیران با تجربه ورزشی پس از انقلاب هستید، آیا قصد بازگشت به عرصه مدیریت ورزشی را دارید؟

خیر، واقعیت این است که من این روزها از ورزش ناامید شده ام. در حال حاضر هزینه ها در ورزش افزایش پیدا کرده و فکری برای درآمد نکرده ایم. برنامه ریزی مدونی برای رشد اقتصادی باشگاه ها وجود ندارد، این در حالی است که ما می توانیم تنها با استفاده صحیح از برند 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس، چیزی نزدیک به 1000 میلیارد تومان درآمدزایی کنیم. ما در فوتبال هیچ خدمت خاصی به هواداران پرشور این رشته ورزشی ارائه نمی کنیم و به دنبال این مسائل اساسی نیستیم.

راهکار مشخص شما برای پیشرفت ورزش ایران چیست؟

خصوصی سازی، برنامه ریزی و اجرای دقیق برنامه ها راه علاج ورزش کشور است. با یک راهبرد درست و دقیق می توانیم از راه ورزش بسیاری از مشکلات جامعه از جمله مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را حل کنیم. با توجه بیشتر به ورزش حتی می توانیم کارآفرینی را در جامعه رونق ببخشیم.

در شرایط فعلی حتی یک آکادمی حرفه ای هم در کشور نداریم، همه استعدادها باید ژول پرداخت کنند تا در ورزش رشد کنند، اگر پولی ندهند باید به فکر کار دیگری باشند و استعدادشان هدر می رود. در فوتبال وضعیت وخیم تر است و برخی به لیدرها پول می دهند تا علیه فرد دیگری فحاشی کنند. در این وضعیت نابسامان اگر یک مدیر بخواهد درست عمل کند و به این افراد باج ندهد حذف می شود. من نیز به همین دلیل نمی خواهم اصول خودم را زیر پا بگذارم و ترجیح می دهم دوباره به عرصه مدیریت ورزشی وارد نشوم.

انتهای پیام/

گفتگوی عیدانه با عباس انصاری فرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار