جشنواره بیست و یکم فجر دوره ای بود که هم مخاطبان سینما و هم منتقدان هنر هفتم را راضی کرد.

معرفی یک کارگردان آینده دار را به سینما/ رضا میرکریمی، پدیده جشنوارهبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در 1381، کارگردان جوانی را به سینمای ایران معرفی کرد. سیدرضا میرکریمی با فیلم سینمایی «اینجا چراغی روشن است» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد. میرکریمی هر چند پیش از این با فیلم نیمه بلند «کودک و سرباز» توانایی‌های خود را نشان داده بود، اما از همین سال به منتقدین و هم برای عموم سینمادوستان معرفی شد. بعضی از اصحاب فیلم و سینما معتقدند فیلم «کودک و سرباز» بسیار قوی‌تر از «اینجا چراغی روشن است» بود. میرکریمی در سال‌های بعد، توانایی‌های خود را در آثار سینمایی به عنوان یک کارگردان برجسته که نگاهی اخلاق‌گرایانه، انسانی و دینی دارد نشان می دهد. در این جشنواره مجید انتظامی فرزند عزت الله انتظامی برای بار چندم سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را دریافت کرد. وی که برای فیلم هایی همچون «از کرخه تا راین» این جایزه را دریافت کرده بود، در سال 81 برای «دیوانه ای از قفس پرید» به سیمرغ رسید. زنده یاد احمد آقالو نیز در آن سال  نامزد دریافت سیمرغ هم بود. وی 6 سال بعد از آن تاریخ دار فانی را وداع گفت.

یکی از نکات قابل توجه دوره بیست و یکم از جشنواره فجر این است که هیچ کس برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد  و یا زن نشد.

 برگزیدگان جشنواره بیست و یکم فجر

حبیب رضایی برای بازی در فیلم «اینجا چراغی روشن است»، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن نیز به نیکی کریمی برای فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» تعلق گرفت.

لوح تقدیر دبیر جشنواره برای فیلم برگزیده میهمان «به سیزده گربه روی شیروانی» علی عبدالعلی‌زاده  تعلق گرفت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار