کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اگر امنیت اسرائیل به خطر بیفتد آمریکا با قدرت نظامی خود از امنیت رژیم صهیونیسیتی دفاع می‌کند.

آمریکا در منطقه تامین امنیت اسرائیل را دنبال می‌کند/حضور آمریکا در سوریه نامشروع و خلاف قوانین بین المللی استحسین متفکر کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت افزایش نیروهای نظامی آمریکا در سوریه اظهار کرد: آمریکا همواره برای افزایش و حفظ قدرتش، در نقاط مختلف جهان دخالت می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا دنیا را به عنوان حکومت جهانی برای خود قلمداد می‌کند، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم و پس از فروپاشی شوروی، آمریکا با این تصور که نظام سلسله مراتبی را در صحنه جهانی اجرا می‌کند، توانسته شورای امنیت را به عنوان بازوی اجرایی، سازمان ملل را به عنوان قانون گذار و دیوان دادگستری را هم به عنوان قوه قضاییه جهانی در اختیار خود بگیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکا سیاست‌های خود را در سه سطح ژئوپلیتیک و جهانی،‌ منطقه‌ای و روابط با کشورهای مستقل تعریف کرده است، ادامه داد: آمریکا‌یی‌ها از چند جهت خاورمیانه را از لحاظ ژئوپولتیک تحلیل کردند و در این تحلیل سه مولفه جنگ، مذاکره و فرار مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس آمریکایی‌ها، حفظ امنیت اسرائیل را به عنوان منطقه جنگ تعریف می‌کنند به این معنا که اگر امنیت اسرائیل به خطر بیفتد آمریکا با قدرت نظامی خود از امنیت رژیم صهیونیسیتی دفاع می‌کند.

متفکر گفت:‌ منافع اقتصادی خاورمیانه مرکز شکل گیری قدرت‌های برتر جهانی در طول تاریخ بوده است، به همین دلیل آمریکا برای حفظ ابرقدرتی‌ و تسلطش بر جهان نیاز دارد تا در این منطقه حضور فیزیکی مستقیم و نیابتی داشته باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آمریکا در مقاطعی مثل زمان حکومت محمدرضا پهلوی در ایران، حضور نیابتی در منطقه داشته است، اظهار کرد: زمانی که آمریکا احساس کند منطقه قدرت برتری نسبت به اسرائیل دارد، سیاست جدیدی در پیش می‌گیرد. بعد از فروپاشی شوروی، قدرت برتر منطقه‌ای ایدئولوژیک با اندیشه سیاسی امام خمینی در حال شکل گیری بود که این موضوع می‌توانست تمدن و فر هنگ غرب را به چالش بکشاند.

وی با تاکید بر اینکه ایران با توجه به آرمان‌ها، ارزش‌ها و سابقه تاریخی‌‌اش به دنبال ارتقای جایگاه ژئوپولتیک خود است، یادآور شد: ایران و انقلاب اسلامی نه تنها اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه این رژیم جعلی را به عنوان دشمن اول خود قلمداد می‌کند.

متفکر بیان کرد:‌ معتقدم جبهه مقاومت، پیدایش حزب‌الله، اوج‌گیری نهضت‌های مردمی مبتنی بر ارزش‌های الهی همچون حماس در فلسطین و مقاومت بحرین، انصارالله و نیروهای حشدالشعبی و انقلابی که در عراق به وجود آمدند از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی و اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا برای تامین امنیت اسرائیل در بازی با قدرت‌هایی همچون اروپا، چین، روسیه و ایران باید منطقه را در اختیار خود قرار دهد، به همین منظور از برنامه‌های مختلف منطقه‌ای از جمله تشکیل داعش و ایجاد بحران استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا، مصر، اردن و اسرائیل داعش را به وجود آوردند اما کسانی که به اسرائیل نزدیکی بیشتری دارند، مرز اول تهدید امنیت اسرائیل محسوب می‌شوند، بنابراین حزب الله، حماس و حاکمیت مستقل بشاراسد در سوریه، تهدیدهای جدی اسرائیل هستند.

متفکر تأکید کرد: آمریکا علاقمند به حضور در منطقه است و در این محور خود را تابع قدرت دیگر حتی قوانین بین‌المللی نمی‌داند.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: اکنون داعش در سوریه از بین رفته است و نیروهای داخلی سوریه در خاک این کشور حضور دارند، اما آمریکا نیروهای خود را در سوریه مستقر کردند تا به تأمین امنیت اسرائیل، تأمین منافع اقتصادی غرب و مقابله با انقلاب اسلامی ایران بپردازند در حالی که این حضور از نظر حقوق بین‌الملل نامشروع محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر فعالیت داعش در سوریه به پایان برسد، آمریکا برای حفظ منافع خود، گروهی شبه داعش شکل می‌دهد و منطقه را به این سادگی آزاد نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار