مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تاکید بر محدود کردن مصرف نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس، استفاده زیاد این دسته از مواد را تهدیدی برای سلامت قلب برشمرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، زهرا اباصلتی گفت: یکی از مواد غذایی که به راحتی در رژیم غذایی قابل اجتناب است اسیدهای چرب ترانس است که برای سلامتی قلب مضر می باشد.

وی افزود: چربی ترانس مانند چربی های اشباع شده مقدار LDL (کلسترول بد )را بالا می برد و چربی HDL (کلسترول خوب)را پایین می آورد.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه انجمن های علمی جهان به محدود کردن اسید چرب ترانس در حد کمتر از ۱۰درصد کل کالری مصرفی روزانه تاکید دارند گفت: آسانترین راه برای محدود کردن چربی های ترانس، حذف مواد غذایی حاوی روغن هیدروژنه مانند بیسکویت و کیک، هم چنین حذف روغن های جامد که دارای اسید چرب ترانس بالا هستند، می باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: غذاهایی مانند گوشت قرمز، کره، شیر و سس مایونز از منابع حاوی اسید چرب ترانس است.

وی گفت: روغن های مایع گیاهی مانند روغن زیتون و کانولا که محتوی چربی غیر اشباع می باشند برای سلامتی قلب مفید بوده و توصیه می شود جایگزین روغن مصرفی خانوار شود هم چنین مصرف گوشت پرندگان، ماهی و حبوبات به جای مصرف گوشت چرب توصیه می شود.

دکتر اباصلتی با تأکید بر اینکه مقدار نمک توصیه شده برای افراد زیر ۵۰ سال و سالم حدودا بین ۲ تا ۳ گرم یعنی حدود ۱ قاشق مرباخوری در روز است، افزود: مصرف نمک برای افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که محدودیت مصرف نمک دارند مانند بیماران فشار خونی و بیماران کلیوی و دیابتی ها باید کمتر از دو گرم روزانه باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه محدود کردن مصرف نمک به پایین آوردن فشار خون و کاهش ریسک بیماری قلب کمک می کند گفت: یکی از آسانترین راهها برای کم کردن مصرف نمک اضافه نکردن نمک از ابتدای غذا است.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه کاهش شکر اضافی باعث کاهش ریسک بیماری قلبی می شود، گفت: افزایش مصرف شکر مقدار چربی خون را بالا برده هم چنین باعث افزایش فشار خون و ریسک بیماری قلبی عروقی می شود.

انتهای پیام// م.م

ضرورت محدود کردن مصرف نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.