پرستاری کلمه ای است که ناخودآگاه هر شنونده ای را بیاد آرامش پس از طوفان می اندازد، واژه ای که یادآور خدمتی خالصانه و بی ادعاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ پرستار عجب واژه آشنایی است. کلمه ای که ناخودآگاه هر شنونده ای را به یاد شخصی می اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز داریم، یاری رسان ماست. انسان های بی ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می کنند و تمام تلاش خود را معطوف می سازند تا درد بیماران را تسکین بخشند و به آنها نوید حیاتی دوباره دهند اما بدون تردید جامعه پرستاری، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که به توجه و حمایت بیشتر مسئولان نیاز دارند.

توران تیز فهم رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان غربی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: طرح تربیت پرستاران یک ساله بیمارستانی به دلیل کمبود نیرو است و این کمبود باید از میان پرستاران دانشگاهی تأمین گردد.

پرستاران ،فرشتگان رحمت الهی بر روی زمین
وی با اشاره به اینکه این طرح باید در قالب کمک پرستاری باشد، افزود: فعالیت این افراد خارج از وظایف محول شده به آنها به دلیل برخوردار نبودن از آموزش های کافی، باعث تهدید ارزشمندترین سرمایه هر انسان که سلامتی اوست می شود و مانعی برای جذب پرستاران دانشگاهی است.

وی گفت: در حال حاضر حدود 6 هزار نفر نیرو در مراکز درمانی استان مشغول کار هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان در ادامه از کمبود شدید نیروی پرستاری در استان خبر داد و گفت: این کمبود در شهرستان نقده، بوکان، سلماس و میاندوآب بیشتر است.

تیز فهم  اجرا نشدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و نبود تسهیلات حقوقی و رفاهی و نیز مشکلات جسمی و روانی ناشی از فشار کاری زیاد را از دغدغه‌های اصلی پرستاران برشمرد و افزود: این مسئله باعث کاهش انگیزه کاری در پرستاران و نیز کمبود نیرو به دلیل مهاجرت آنان به کشورهای کانادا، سوئد، استرالیا، سوئیس و اغلب ترکیه شده است.

وی در خصوص تعداد دانشکده های پرستاری استان هم گفت: ۹ دانشکده پرستاری وجود دارد که از این تعداد ۲واحد سراسری، ۳واحد دانشگاه آزاد و ۴واحد اقماری(بدون هیئت علمی) است.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان اضافه کرد: سالیانه حدود ۴۰۰ نفر دانشجو و فارغ التحصیل وجود دارد.

تیزفهم در خصوص بالا بردن کیفیت خدمات دهی به بیماران هم گفت: برای این منظور تفکیک پرستاران مربوط به هر بخش جهت تخصصی عمل کردن آنها صورت گرفته است.

وی در ادامه درباره طرح صلاحیت حرفه ای که از سوی وزرات بهداشت به تصویب رسیده است نیز گفت: این طرح در قالب یک دوره آموزشی برای بروزرسانی کردن آموزش های پرستاری و اعطای کارت صلاحیت حرفه ای(با اعتبار ۵ ساله) پس از پایان دوره آموزشی به پرستاران است اما با وجود کمبود نیروی انسانی این طرح هنوز اجرایی نشده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان درباره طرح هوم کِر نْرسینگ (خدمات مشاوره و پرستاری در منزل) هم گفت: این طرح با هدف کاهش هزینه درمان بیماران و خالی شدن تخت های بیمارستانی است که در سال ۹۵ به تصویب رسیده ولی تاکنون اجرا نشده است.

گزارش از لیلا اسماعیل نژاد

انتهای پیام/م

فرشتگان زمینی یاری گر صبور بیماران

برچسب ها: بیمه ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.