کارگاه آموزشی - توجیهی تعامل اصحاب رسانه آذربایجان غربی با نظام سلامت در ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ کارگاه آموزشی توجیهی تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت با شرکت خبرنگاران وسردبیران رسانه های جمعی آذربایجان غربی در سالن اجتماعات خانه مطبوعات آذربایجان غربی تشکیل یافت.

برگزاری کارگاه آموزشی - توجیهی تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت در ارومیه

دکتر افشانی مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ودبیر این کارگاه آموزشی درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: هدف از برگزاری کارگاه آموزشی توجیهی تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت این است که خبرنگاران به عنوان قشری که در ارتباط تنگاتنگ با جامعه هستند حامل پیام های سلامتی برای اقشار مختلف مردم  بوده و یاریگر حوزه سلامت باشند وبا افزایش اطلاعات خود در حوزه سلامت در نگارش های خود تحول ایجاد کرده وخود نیز به عنوان یک شهر وند بسیاری از نکات مرتبط با سلامتی خود را رعایت نمایند.

وی با بیان اینکه اکنون بیماری های واگیر کنترل شده است و در مقابل بیماری های غیر واگیر سلامت جامعه را تهدید می کند یادآور شد: مقابله با بیماری ها مانند صحنه نبرد است و چنانکه  که در بیماریهای  واگیر با  انگل یا ویروس یا عامل بیماریزای مادی مبارزه می شود در بیماری های غیر واگیر اصلاح شیوه زندگی سلاح ما در مقابله با بیماریهاست واین هدف تنها با آموزش می تواند تحقق پذیرد که نقش رسانه ها در این خصوص اجتناب ناپذیر است.

بالابودن سواد سلامت تعیین کننده سطح سلامت جامعه است

دکتر انتظار مهدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه در هر زمانی بیماریها براساس شرایط عصر منتقل می شوند افزود: در مقابله با بیماریها به طور تقریبی نظام های سلامت 10 تا 25 درصد ژنتیک 10 در صد و محیط 50 تا 60 درصد دخالت دارد .

برگزاری کارگاه آموزشی - توجیهی تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت در ارومیه

وی با تاکید براین نکته که  با مداخلات دولتها بیماری ها کنترل نمی شود افزود:  تجربه نشان داده است درمان مهم است اما پیشگیری مهم تر است و عوامل اجتماعی از جمله بالابودن سواد سلامت تعیین کننده سطح سلامت جامعه است.

انتظار مهدی گفت: ترویج رفتارهای سالم تغذیه ای، بالا بردن  امید به زندگی ، ازبین بردن باورهای غلط وانعطاف پذیری وفرهنگ سازی مناسب در جامعه  از جمله وظایفی است که اصحاب رسانه  در خصوص بالابردن سطح سواد سلامت مردم می توانند برعهده بگیرند.

تشکیل شورای پیام رسان در دانشگاه علوم پزشکی  برای ترویج پیام های سلامت در جامعه

دکتر میرزایی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی  نیز در این کارگاه آموزشی با تاکید برجایگاه پراهمیت رسانه ها در خصوص تاثیرگذاری برجامعه گفت: باید پیوند محکمی  بین اصحاب رسانه و نظام سلامت داشته باشیم و اگر بخواهیم به سلامت جامعه دست پیدا کنیم همه باید در کنار هم باشند زیرا مولفه سلامت صرفا بخشی نیست و همه باید برای رسیدن به آن با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

وی افزود : مراقبت بالینی گرچه مهم است اما تغییر شیوه های زندگی و آگاهی بخشی به جامعه در خصوص  اتخاذ شیوه های صحیح زندگی برای کاستن از آمار بیماری ها مهم تر است .

وی تشکیل کمیته های پیام گذاران سلامت استان ، خانه مشارکت های مردمی وشورای پیام رسان سلامت را از جمله فعالیتهای معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان بر شمرد و گفت: اشاعه پیام های سلامت برای جامعه و آگاهی بخشی به آنها در خصوص اجتناب از رفتارهای پرخطری که می تواند سلامتی آنها را تهدید کند و نیز بالابردن سواد رسانه ای از جمله وظایف شورای پیام رسان سلامت است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاد آور شد:  پیام های تولید شده در شورای پیام رسان  بر اساس نیاز و اولویت روز جامعه است و  بیماری های غیر واگیر در راس آنها قرار دارد که بی شک رسانه ها در اشاعه این پیام ها در جامعه جایگاه بسیار پر اهمیتی دارند.

 

شیوع چاقی در جامعه نگران کننده است

دکتر فریبا بابایی رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی دیگر سخنران این کارگاه آموزشی بود که وی اضافه وزن و شیوع چاقی را از مهم ترین دلایل افزایش ابتلا به بیماری های غیر واگیر ذکر کرد و گفت: شیوع چاقی در کشور دوبرابر شده وبیش از 60 درصد جمعیت ایران چاق هستند .

وی یاد آور شد: استان آذربایجان غربی در رده سنی بین 45 تا 54 سال رتبه نخست اضافه وزن وچاقی را در کشور دارد که در این سنین 87 در صد خانم ها و62 در صد آقایان در استان دچار اضافه وزن هستند.

دکتر بابایی  شیوع چاقی در بین دانش آموزان را مسئله ای نگران کننده عنوان کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال گذشته 5/19درصد دانش آموزان استان کم وزنی و23 در صد آنها چاقی یا اضافه وزن دارند و همچنین 3/25 یا یک چهارم دانش آموزان چاقی شکمی دارند که به دلیل کم تحرکی یا استفاده از غذاهای فست فودی است که ریسک ابتلا به بیماریهای غیر واگیر را افزایش می دهد.

وی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته متاسفانه  یک چهارم کودکان استان تری گلیسیرید بالا و 15 درصد آنها نیز فشارخون بالا دارند که آمار نگران کننده ایست و بروز این بیماریها در سنین نوجوانی و کودکی به دلیل کم تحرکی و تغذیه نادرست  اتفاق می افتد.

آمار خودکشی در ایران  پایین تر از میانگین جهانی است

دکتر رادمنش روانپزشک در این کارگاه آموزشی در خصوص آمار خودکشی گفت: متاسفانه رشد خودکشی در کشور نگران کننده است و بر اساس آمار میزان خودکشی در کشور ما 3 تا 4 نفر در هر یکصد هزار نفر است و این آمار در آذربایجان غربی بالاتر از میانگین کشوری است.

برگزاری کارگاه آموزشی - توجیهی تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت در ارومیه

وی با بیان اینکه خودکشی پدیده ای مسری در اجتماع است  و انعکاس اخبار خودکشی افراد معروف و انتشار داستانهای خودکشی باعث افزایش آمار خودکشی در جامعه می شود افزود: اخبار خودکشی نباید دست آویزی برای پرفروش کردن نشریه یا پر بازدید کردن اخبار در فضای مجازی باشد وتا حد امکان از به کار بردن کلمه خودکشی در تیتر خبر ها وبولد کردن آنها  اجتناب کرده و این خبرها در صفحات میانی روزنامه ها منتشر شوند ودر کنار آنها از تاثیرات منفی که خود کشی به جا میگذارد نوشته شود.

وی با بیان اینکه خودکشی باعث ازبین رفتن نیروی کار وتبعات اخلاقی منفی زیادی میشود اضافه کرد : 95 درصد افرادی که اقدام به خود کشی می کنند دارای بیماری های روانپزشکی هستند که قابل درمان است و پس از درمان زندگی آرام وبدون دغدغه ومثبتی را در پیش می گیرند.

64 موسسه خیریه در حوزه سرطان در آذربایجان غربی فعالیت می کند

خانم دکتر دلیری نیز در کارگاه آموزشی تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت نیز با بیان اینکه سرطان سومین علت مرگ در کشور پس از تصادفات و سکته قلبی یا مغزی  به شمار می رود افزود: تشخیص زود هنگام ومراقبت واقدامات پیشگیرانه نقش زیادی در کاهش آمار ابتلا به سرطان و مرگ ومیر ناشی از این بیماری دارد.

وی افزود: هرچه جمعیت مسن تر باشد میزان شیوع سرطان افزایش می یابد وپیش بینی می شود ظرف 5 سال آینده میزان ابتلا به این بیماری 50 درصد افزایش یابد

دکتر دلیری با بیان اینکه  آمار ابتلا به سرطان در ایران کمتر از سایر نقاط دنیاست یاد آور شد: سالیانه در کشور 85 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور شناسایی می شود و300 هزار مورد ابتلا نیز بهبود می یابد وباید متذکر شد که  40 تا 50 درصد سرطانها قابل پیشگیری  هستند.

وی با بیان اینکه 64 موسسه خیریه در حوزه سرطان در استان فعالیت می کنند گفت: تشخیص زود هنگام ، آموزش فراگیر در خصوص روش های پیشگیری ، نشان دادن هشدارها از عواملی است که توجه به آنها سبب کاهش آمار ابتلا به سرطان می شود و رسانه ها می توانند  با اطلاع رسانی منظم وشفاف در خصوص سبک زندگی سالم وعوامل خطر ساز به توانمند سازی مخاطبان کمک کنند.

 

انتهای پیام/ح

لزوم تعامل اصحاب رسانه با نظام سلامت برای بالابردن سطح سلامت جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.