وزیر راه و شهرسازی گفت: باید اعتراف کنم در چهار سال گذشته در جهت توسعه و تأمین بودجه خطوط حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران، موفق نبودم.

اعتراف می‌کنم در بخش حمل و نقل ریلی موفق نبوده‌ام / زندگی مدرن در تهران با بحران مواجه شده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی ( Tod) امروز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با عرض تسلیت به شهدای نفتکش سانچی و حادثه پلاسکو در سال گذشته، اظهار کرد: زندگی مدرن امروز در ایران با بحران روبه‌رو شده و ما می‌توانیم در قالب حمل‌ونقل ریلی این بحران را برطرف کنیم.

وی در ادامه افزود: زندگی مدرن در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی با بحران مواجه شده و ما نیاز به بازاندیشی بنیادی و سیاست‌گذاری‌های جدید داریم.

آخوندی با اشاره به  حادثه پلاسکو، گفت: حادثه پلاسکو نشان داد، ساختمانی که نماد زندگی مدرن در ایران بود و همواره معماران و شهرسازان به آن مراجعه و گزارش‌های مختلفی ارائه می‌کردند، بیش از 50 سال دوام نیاورد و فرو ریخت و این خود یک نشانه‌ای است که ما در دوران مدرن با بحران جدی مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: مشکل بحران زندگی مدرن تنها در ایران نیست، بلکه ما در عراق، سوریه، افغانستان با این بحران مواجه هستیم و زندگی مدرن منجر به یک خشونت شدید در کشور شده است.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه شهری با دو بحران مواجه هستیم، گفت: یک بحران به آن معناست که هزاران میلیارد تومان در کلانشهر تهران و هزاران میلیارد تومان نیز در طرح‌های زیربنایی و اجرایی هزینه شده، اما ما در نهایت با آلودگی زیست محیطی آب و خاک مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حرکت و جابه‌جایی از حومه شهرها به کلانشهرها هم اکنون با معضل جدی روبه‌رو شده است افزود: این جابه‌جایی و حرکت‌، انسان‌ها را عصبی کرده و ما در تمامی شهرها شاهد هستیم که ترافیک چگونه باعث ایجاد خشونت در بین مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه ابعاد این موضوع کاملا شناسایی و شناخته شده است، گفت: اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین کار هم اکنون در ایران اعمال سیاست همراه با تغییر نگرش است.

آخوندی اظهار کرد: اعمال سیاست‌هایی که همراه با تغییر نگرش بنیادی است یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کارهای ممکن در ایران به شمار می‌رود به طوری که تغییر جهت امکان‌پذیر نیست.

وزیر راه و شهرسازی، گفت: بسیاری از کارشناسان در جهت اثبات هر نوع تغییر نگرشی با خطا و اشتباه روبه‌رو می‌شوند که این موضوع در نهایت منجر به شکست آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: از زمانی که بحث جابه‌جایی خط ریلی حومه‌ای کرج به ورامین مطرح شده، باید علاوه بر بحث توسعه جاده‌ها نیم نگاهی نیز به توسعه بخش ریلی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از روزی که به وزارتخانه آمدم بحث جابه‌جایی بین حومه و تهران از کرج و ورامین و بقیه مکان‌های پیرامونی تهران مطرح شده بود، همیشه نیز بر این موضوع تأکید داشتم که در کنار بحث‌های توسعه جاده‌ای نیم‌نگاهی به ریل نیز داشته باشیم، باید اعتراف کنم که در اجرای این اندیشه در هیچ سطحی موفق نشدم.

هیچ چاره‌ای جز توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نداریم

وی همچنین در ادامه سخنرانی به بازدید امروز خود از اتوبان همت اشاره کرد و گفت: چهار سال است در حال بحث با سازمان برنامه و بودجه هستیم که برابر بودجه آزادراه برای ۲ خط ریلی جدید در مسیر کرج- تهران بودجه‌ای اختصاص یابد تا بتوانیم دسترسی که هم‌اکنون وجود دارد را از طریق ریل گسترش دهیم و به نوعی حمل و نقل یکپارچه را با وصل خطوط ریلی به مترو محقق کنیم که متأسفانه امکان آن تا کنون فراهم نشد

وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که اگر بودجه مورد نیاز جهت دو خطه کردن قطار تهران به کرج تأمین می‌شد، می‌توانستیم هم اکنون یک شبکه یکپارچه ریلی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون روزانه 92 هزار خودرو از سمت کرج به سمت تهران در حال حرکت هستند که اگر این میزان رفت و آمد از طریق ریل صورت می‌گرفت شاهد کاهش ترافیک در شهر تهران بودیم.

 تغییر نگرش در ایران تنها چاره کار برای زندگی است

آخوندی، تصریح کرد: در این مدت بیش از ۱۰ مرتبه  مقامات ارشد از آزادراه در حال احداث همت - کرج  بازدید کرده‌اند، اما تا حالا یکبار هم نتوانسته‌ایم راجع به قطار حومه‌ای تهران ـ کرج با سازمان برنامه و بودجه جلسه برگزار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تغییر نگرش در ایران بسیار سخت‌تر از تصور ما است و این موضوع تبدیل به یک کار پیچیده در کشور شده است.

وی اذعان کرد:  آنقدر که تقاضا به وزارت راه و شهرسازی برای 6 بانده کردن آزادراه تهران ـ قم شده است، حتی یکبار هم برای چهار خطه کردن راه‌آهن تهران ـ قم درخواستی ارائه نشده است؛ حتی نمایندگان قم در مجلس هم چنین درخواستی نداشته‌اند.

آخوندی تأکید کرد: اگر نگاهی به لایحه سالانه بودجه که دولت به مجلس می‌دهد و خروجی که از مجلس بیرون می‌آید، نگاه کنیم، می‌بینیم که انعکاس این بودجه در دولت تقریبا هیچ است و این موضوع را تأکید می‌کنم که در ایران راه بسیار طولانی را در پیش داریم و باید تلاش جدی کنیم.

وی گفت: اگر در دولت از سطح مدیران کل تا وزرا و در مجلس از نمایندگان درباره حمل و نقل عمومی و شهرسازی ریل‌پایه نظرسنجی کنیم، می‌بینیم که حتی در حد پنج درصد هم همراهی با ما وجود ندارد، اما ما هزار بار آن را تکرار می‌کنیم تا این اتفاق رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در آغاز یک تحول جدی هستیم، سیاست‌گذاری یعنی هزینه ـ منفعت؛ نمی‌توان گفت هم‌زمان به‌سرعت صدها هزار میلیارد تومان در توسعه جاده‌ای سرمایه‌گذاری کنیم و هم‌زمان هم شعار شهرسازی ریل‌پایه بدهیم.

کاهش ۵ درصد از دستمزد مهندسان مبنای قانونی ندارد

آخوندی با اشاره به کاهش 5 درصدی دستمزد مهندسان، در جمع خبرنگاران، گفت: طراحی مهندسی مانند هر کار دیگری مبادله‌ای بین صاحب کار و مهندس است، ورود یک واسطه در این مسائل که بخواهد 5 درصد دستمزد دریافت کند و ارتباط مستقیم بین مهندس و صاحب کار بگیرد، در قانون نظام مهندسی نیامده است.

وی تأکید کرد: همچنین اینکه نظام مهندسی بتواند حق انتخاب را از مالک و مهندس بگیرد و آنها را مجبور کند با فرد دیگری کار کنند، در قانون نظام مهندسی ذکر نشده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: من تصمیم گرفته‌ام به خواسته مهندسان پاسخ دهم و با ابلاغ این بخشنامه، اولین گام در جهت احقاق حقوق مهندسان و مبارزه با امضافروشی برداشته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
بهتره ساکنان تهران که در بیست سال گذشته در تهران سکونت پیدا کرده اند به حومه تهران انتقال داده شوند و از همه مهمتر اتباع خارجی از تهران خارج شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
باید تولیدات داخلی مانند خودرو سازی ارتقا پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
مهمترین امر اصلاح شهرسازی است
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۵۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
ایشان مگه کجا موفق بوده که حالا اعتراف در امور ریلی می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
شما انسان خوبی بوده اید ولی بعضی ها سعی کردن موفقیت شما برای شما از دست برود . انسان خوبی هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
شما بخشی که توش موفق بودید رو ذکر کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه رکود مسکن رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یک راهکاری برای این مشکلات در نظر بگیرید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یک راهکاری برای این مشکلات در نظر بگیرید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
چکار مثبت انجام دادین ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۲:۵۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
بفرمایید توی چه کاری موفق بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه همه مشکلات جوانان بر طرف شه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۱۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
احسن اعتراف انسان را آرام میکند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
اعترافش قابل تقدیره ولی به قول دوستمون اعتراف کنید تو چه کاری موفق بودین؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
اعترافش قابل تقدیره ولی به قول دوستمون اعتراف کنید تو چه کاری موفق بودین؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
چه عجب یه مسیولی به جای وعده اعتراف کرد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
در یکسال گذشته ما حوادث زیادی را شاهد بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
جاده های کشور خیلی غیر استاندارد هستند.اتوبان کاشان اصفهان.جاده اراک به خرم اباد و غیره.یکی از عوامل تصادفات ایمن نبودن راه هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
ساختمان ها نیز باید مقاوم سازی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
امیدوارم همه مشکلات رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
روح شهدای دریادل سانچی شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خدا کنه آلودگی همه مناطق ایران رفع شه به خصوص خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
روح شهدای آتش نشان پلاسکو و شهدای دریادل سانچی شاد یادشون گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
حادثه سانچی اتفاق خیلی غم انگیزی است و نمی توان به راحتی از آن گذشت چون هموطنان عزیزمون غریبانه در شعله های آتش و آبهای بیگانه آسمانی شدند این غم تا آخر با مردم ایران ماندگار خواهد بود مانند حادثه پلاسکو و حوادث دیگر...خدا به بازماندگانشون صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
ما در مقاوم سازی ساختمانها نیز عملکرد ضعیفی داریم
India
ناشناس
۰۲:۰۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یک کاری برای خانه دار شدن متقاضیان مسکن مهر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
امیدوارم این مشکلات رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
اگر اتباع خارجی از کلانشهرها به حومه شهری به طور کامل منتقل داده شوند جمعیت قابل توجهی از کلانشهرها کاسته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
رفع مشکلات بیکاری در شهرستانها کمک بزرگی به جلوگیری از جابه جایی ها میکنه و مشکل جمعیت و ترافیک بر طرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۳۰ دی ۱۳۹۶
ساخت قطارحومه ای اراک شهرجدید مهاجران باید در دستور کار قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
توسعه حمل و نقل ریلی باعث توسعه اقتصاد کشور میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۳۰ دی ۱۳۹۶
خوشم امد بلاخره یکی با صداقت اعتراف کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۳۰ دی ۱۳۹۶
چهل سال تو تهران داریم زندگی میکنیم هنوز یه کار دائم نداریم ولی از شهرستان اومدند تهران هم تهران را شلوغ کردند و هم نصف بیشتر کارها را تصاحب کردند.ولی خدا نکنه یکی از تهران بره شهرستان نه کار بهش میدهند نه میگذارند راحت نفس بکشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۶
یکشنبه عصر ماشینم رو پارکینگ فرودگه مهراباد گذاشتم پنجشنبه عصر برگشتم هزینه پارکینگ نود و شش هزار تومان پرداخت کردم.از متصدی می پرسم خداوکیلی انصافه که این هزینه پرداخت بشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
عجب
-
ناشناس
۱۹:۵۱ ۳۰ دی ۱۳۹۶
چرا استان های شرق کشور فاقد خطوط ریلی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
باید از متخصصان داخلی بهره گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۶
مهمترین موضوع جمعیت بیش از ظرفیت تهران است که باید به ان رسیدگی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۳۰ دی ۱۳۹۶
شما تو چی موفق بودی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۳۰ دی ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ دی ۱۳۹۶
امیدوارم در آینده ای نزدیک صاحب برترین ناوگان ریلی خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۳۰ دی ۱۳۹۶
اگر ناوگان حمل ونقل هوشمند سازی بشه خیلی عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
بهترین کار استاندارد سازی بزرگراه ها و عرضه خودروهای برقی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۳۰ دی ۱۳۹۶
بهترین کار استاندارد سازی بزرگراه ها و عرضه خودروهای برقی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۰ دی ۱۳۹۶
اگر زمان سفر های شهری کوتاه بشه و ترافیک وجود نداشته باشه مشکل آلودگی نیز رفع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۰ دی ۱۳۹۶
بهتره ساعات خروج شهروندان طبقه بندی بشه مثلا دانش آموزان در یک ساعت مخصوص بعد دانشجویان ... کارمندان و کارگران و بعد مشاغل آزاد این طوری ترافیک کمتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
اگر فروشگاه ها و کالاهای مورد نیاز شهروندان و مراکز درمانی فرهنگی خدماتی و ... در یک محلی باشد که نیاز به استفاده از خودرو نباشه خیلی از این مشکلات بر طرف خواهد شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
اعتراف کنید در کدام بخش موفق بوده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
اعتراف کنید در کدام بخش موفق بوده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۳۰ دی ۱۳۹۶
توی طرح مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۳۰ دی ۱۳۹۶
اجرای طرح آمایش کمک بزرگی به بحران موجود در تهران میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۳۰ دی ۱۳۹۶
مهاجریت پذیری به دلیل نبود اشتغالزایی باعث افزایش مشکلات تهران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۳۰ دی ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ دی ۱۳۹۶
آلودگی و ترافیک مهمترین مشکلات تهران است که باید با یک راهکار اساسی آن را بر طرف کرد
-
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۶
نمیشه حق انتخاب را از مالکان گرفت ولی با فرهنگ سازی میشه آنها را مشاوره کرد
-
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۰ دی ۱۳۹۶
نمیشه حق انتخاب را از مالکان گرفت ولی با فرهنگ سازی میشه آنها را مشاوره کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۰ دی ۱۳۹۶
باید ناوگان حمل و نقل ریلی بروز رسانی شه
آخرین اخبار