مطالعات آمایش سرزمین، چشم‎اندازی برای توسعه بخش کشاورزی در ۱۵ سال آینده است.

مطالعات آمایش سرزمین چشم‎اندازی برای توسعه بخش کشاورزیبه گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح الله غریب مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مطالعات آمایش سرزمین بویژه در بخش کشاورزی، از نیاز‌های ضروری در جهت برنامه ریزی و هدفگذاری اقدامات برای استفاده بهینه و حداکثری از منابع آب و خاک و افزایش میزان و کیفیت محصولات می‌باشد افزود: این مطالعات توسط سازمان برنامه و بودجه در استان انجام شده است.

وی گفت: مطالعات انجام شده در حوزه آمایش سرزمین چهارمحال و بختیاری شامل چهار بخش است که بخش کشاورزی به دلیل بیشترین تأثیر در ارتقای وضعیت اقتصادی و اشتغالزایی نسبت به دیگر بخش‌های تولیدی استان، از مهم‌ترین بخش‌های این طرح می‌باشد.

غریب افزود: در این مطالعات جامع، نسبت خاک مناسب با تولیدات کشاورزی، حوزه آبریز و بیلان مثبت و منفی آب در مصارف کشاورزی و تهیه نقشه کاربردی زمین به عنوان مبنایی برای توازن‌ها وعدم توازن‌ها، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: جمعیت و پراکنش آن در سطح شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق عشایرنشین، مهاجرت‌های روستاییان به شهر‌ها و پراکنش جمعیت در شهرستان‌ها و شهر‌های بزرگ و کوچک و مقایسه شهرنشینی استان با سایر مناطق کشور نیز در این مطالعه بررسی شده است.

غریب با بیان اینکه توزیع تراکم جمعیت در روستا‌های بالای ۱۵۰۰ نفر و توزیع جغرافیایی نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری به تفکیک شهرستان‌ها و به صورت جامع نیز مورد مطالعه قرار گرفته است ادامه داد: رتبه‌های برتر کشاورزی استان در بعضی بخش‎ها مثل تولیدات شیلاتی، دامپروری و کشاورزی در سطح کشور خودنمایی می‌کند.

به گفته وی؛ این مطالعات، سند چشم اندازی برای ۱۵ سال آینده توسعه بخش کشاورزی در استان است که مسئولین، کارشناسان و صاحبنظران این حوزه باید دقت لازم جهت اصلاح و رفع کاستی‌ها و نواقص موجود در آن را انجام دهند.

انتهای پیام/ش

مطالعات آمایش سرزمین در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.