مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس گفت: هیچگونه پروانه حفر چاه آب کشاورزی در استان فارس صادر نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حمیدرضا دهقانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه بیش از ۶ هزار چاه غیر مجاز در فارس پُر شده است، گفت: از سال ۹۲ تاکنون بیش هزار و ۲۶۳ حلقه چاه غیر مجاز و بدون پروانه بهره برداری در نقاط مختلف این استان پُر شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع این چاه‌ها ۶۳۷ حلقه امسال پُر شده است، ادامه داد: ۸۸۲ حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده که بیشترین آن‌ها در شهرستان‌های مرودشت و شیراز است.

دهقانی افزود: در شش سال گذشته تاکنون هیچ مجوزی برای حفر چاه در این استان صادر نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس بیان کرد: از دیگر اقدامات این شرکت برای مدیریت منابع آب، نصب کنتور‌های حجمی هوشمند است و امسال از مجموع هفت هزار کنتور هوشمند در نظر گرفته شده برای کل کشور، ۹۰۰ کنتور سهم استان فارس بوده که تاکنون ۳۰۰ کنتور نصب شده است.

وی گفت: افزون بر این، قرار داد نصب این کنتور‌ها برای روی سه هزار و ۲۰۰ حلقه چاه دیگر نیز از محل اعتبارات طرح احیا و تعادل بخشی منعقد شده است.

دهقانی، یکی از علل کُند شدن روند نصب کنتور حجمی هوشمند در استان را عمل نکردن شرکت تولید کننده این کنتور‌ها به تعهدات خود دانست و اظهار کرد: در مردادماه ۹۶ قرارداد ساخت و تحویل ۳۰۰ کنتور را با این شرکت که در شیراز مستقر است منعقد کردیم، اما با وجود واریز ۱۵ میلیارد ریال به حساب این شرکت، هنور کنتوری به ما تحویل داده نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ، در مورد ساماندهی و تعیین حرم رودخانه کُر نیز صریح کرد: امسال ساماندهی ۲ کیلومتر از حریم این رودخانه به ما تکلیف شده بود که این کار را با انجام اقداماتی همچون اجرای خاکریز حفاظتی و کاشت درخت انجام دادیم.

رود کُر بزرگترین رودخانه فارس است که از کوه‌های پالانگردی در شهرستان اقلید سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه‌های این شهرستان به آن، با نام دزکُرد که نام روستایی در منطقه سرحدات چهاردانگه اقلید است از ناحیه تنگ بُراق وارد شهرستان مرودشت می‌شود، نام دزدکُر یا دژکُر با گذشت زمان به کُر تغییر یافته است.

رود کُر در نهایت به دریاچه بختگان در شرق فارس می‌ریزد.
انتهای پیام/ر

پلمپ ۶ هزار حلقه چاه آب در فارس

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.