وزیر بهداشت گفت: ازآنجایی که نمایندگان مجلس با رای مردم انتخاب شده اند باید مصلحت کشور را بر سایر مصلحت‌ها ترجیح دهند.

دویدن به جای بیشتر فکر کردن بلایی که گریبانگیر کشور‌های اسلامی شده است/ علم و پژوهش باعث شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی می‌شود/ نمایندگان مجلس باید مصلحت کشور را بر سایر مصلحت‌ها ترجیح دهندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در حاشیه مراسم بیست و سومین دوره دستیاری علوم پزشکی رازی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز این جشنواره پربارتر از سال‌های گذشته برگزار شد و فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی تلاش ‌های بسیاری در زمینه تحقیق انجام دادند به طوری که ما کمتر از پنج درصد دانشجو در حوزه پزشکی داریم اما خوشبختانه 40 درصد تولید علم را در اختیار داریم و این به معنای توانمندی مدیریتی ما نبوده بلکه این مسئله نشان دهنده استعداد بالای افراد و فارغ‌التحصیلان است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم بحث بومی سازی پژوهش‌هاست و در این مسئله در سراسر کشور به خوبی موفق عمل نکردیم زیرا ما باید در حوزه پزشکی سفارش‌محور عمل کنیم و همچنین دانشگاه‌های دولتی برای حل مسائل و مشکلات شان از پژوهش و تحقیق را مطالبه کنند.

هاشمی عنوان کرد: در صحنه بین‌المللی با دانشمندان رقابت خوبی داریم اما باید در خصوص حوزه مسئله‌محور به محققان خودمان رجوع کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر در صنعت و یا کشاورزی مشکلی وجود دارد باید تجهیزات و فناوری و همچنین اعتبارات خاص در نظر گرفته شود، ادامه داد: باید به محققان توجه بیشتری داشته باشیم تا این افراد متوجه شوند که به وسیله مدیران و مسئول ذیربط دیده می‌شوند.

فناوری علم و پژوهش باعث شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی می‌شود

هاشمی ادامه داد: در حوزه بومی پژوهش‌های بهتری انجام شود و دستگاه‌های مختلف باید پژوهش از دانشجویان و محققان مطالبه کنند و از پژوهش‌های بومی برای تصمیمات استفاده شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما در برخی از امور صرفا حرف می‌زنیم اما اعتماد و اعتقادی نسبت به آن مسائل نداریم، ادامه داد: علم و دانش و تجربه بین‌المللی محققان ملی ما راه گشا بوده و ما به دلیل این مسئله هزینه کرده و متاسفانه باید بگویم بیشتر به جای آنکه فکر کنیم، می دویم و همین مسئله باعث می‌شود در کشور پیشرفت قابل توجهی نداشته باشیم و به نظر من این بلایی است که در کشورهای اسلامی از جمله ما وجود دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر به علم اهمیت بدهیم باید در بودجه پژوهش یک تغییری ایجاد شود زیرا این مسئله از فرمایشات رهبری است .

وی اظهار کرد: کشورهای اطراف ما به نسبت ما دانشمند ندارند ولی بودجه پژوهشی خوبی دارند؛ به نظرم باید بودجه پژوهش در اختیار محققان قرار بگیرد و هنوز این فرصت وجود دارد تا بودجه در مجلس شورای اسلامی است در خصوص مقوله پژوهش و تحقیق تحقیقات خوبی صورت بگیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس با رای مردم انتخاب شده اند باید مصلحت کشور را بر سایر مصلحت‌ها ترجیح دهند، گفت: بودجه پژوهش در مراکز ملی تحقیقات علوم پزشکی می‌تواند صرف شود و این کار در راستای ایجاد کسب و کار است و من امیدوارم در آینده اتفاق خوبی انجام شود.

هاشمی تاکید کرد: رایزنی و قرعه‌های زیادی زده شده اما متاسفانه هنوز اتفاقات خوبی نیافتاده است و این برای کشور خوب نیست زیرا فناوری علم و پژوهش باعث شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی یادآور شد: اگر کشور متکی به منابع طبیعی باشد بسیار آسیب‌رسان بوده و باید در راه تحقیق و پژوهش قدم‌های بهتری برداشته شود.

فعالیت گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پزشکی

در ادامه مراسم ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی ارتقای سلامت و تحقیق و پژوهش در سطح دانشگاه علوم پزشکی است و خوشبختانه امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند و میزان مقالات با کیفیت در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار است.

معاون تحقیقات و فناوری یادآور شد: خوشبختانه جشنواره رازی هر سال از رشد بالایی برخوردار است و من امیدوارم که تولید علم در ایران و همچنین تحقیق و پژوهش افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.