حجت الاسلام محمدی از نگهداری یک میلیون نسخه سند تاریخی با موضوع های سیاسی،فرهنگی،اجتماعی و تصاویر در مرکز اسناد حرم حضرت معصومه(س)خبر داد.

نگهداری یک میلیون سند تاریخی در مرکز اسناد حرم بانوی کرامت(س)به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛حجت الاسلام محمدی،مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت:  یک میلیون نسخه سند تاریخی با موضوع های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تصاویر در مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س) نگهداری می شود.

وی افزود: عمده اسنادی که در این مرکز نگهداری می شود، اسنادی است که سال های گذشته به لحاظ اهمیتی که داشت به بایگانی حرم مطهر سپرده شده بود.

 

حجت الاسلام محمدی عنوان کرد: با شکل گیری مرکز، این اسناد جمع آوری شد و تاکنون بیش از 100 هزار نسخه از این اسناد اسکن، فهرست نویسی و وارد سامانه های رایانه شده و قابل جستجو می باشد و تلاش می شود تمام اسناد موجود فهرست نویسی شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

 

مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س)خاطرنشان کرد: بخشی از اسناد موجود توسط اشخاص مختلف به بایگانی حرم اهدا شده و روشنگر بخشی از تاریخ معاصر کشور می باشد که مرکز اسناد اهتمام ویژه ای نسبت به حفظ، نگهداری و فهرست نویسی آن ها دارد.

 

وی با بیان این که اسناد اداری سابق آستان بیشترین تعداد را دارد، بیان کرد: معمولا امضای مسئولان آستان حضرت معصومه(س) پای این اوراق است که به این استاد اعتباری تاریخی بخشیده است.

 

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: اسناد مربوط به تاریخچه حرم مطهر و قم از دیگر اسنادی است که تعداد قابل توجهی دارد و می تواند به عنوان منبعی برای پژوهشگران و محققان باشد.

 

مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س)گفت: برای پی بردن به گذشته آستان و کشف تاریخچه حرم در 100 سال اخیر بهترین مستند همین اسناد تک برگی است که در مرکز اسناد موجود است.

 

حجت الاسلام محمدی ،عکس ها را از دیگر اسناد این مرکز عنوان و بیان کرد: برخی اسناد نیز به صورت تصویر است که از سال های گذشته توسط عکاسان از شهر قم و حرم مطهر عکاسی شده و از حیث روشنگری و اطلاع رسانی می تواند کار یک کتاب را انجام دهد.

 

وی گفت: مرکز اسناد شامل بخش های اسکن، آرشیونویسی و شماره گذاری شامل فهرست نویسی کاغذی و ورود اطلاعات به رایانه، نگهداری، تصاویر اسنادی و تدوین است.

 

مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که در حال حاضر خدمات مرکز اسناد محدود است، ادامه داد: تا زمانی که فهرست نویسی تمام اسناد موجود به اتمام برسد، خدمات این مرکز به صورت مشاوره ای به علاقه مندان ارائه می شود و پس از اتمام کار فهرست نویسی خدمات گسترده تر می شود.

 

حجت الاسلام محمدی گفت: بنا داریم اسناد مربوط به حرم حضرت معصومه(س) را از همه مراکز اسنادی سراسر کشور از جمله مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و مرکز اسناد ملی، جمع آوری، اسکن و فهرست نویسی نماییم.

 

وی بیان کرد: مرکز اسناد آستان جزو مجموعه های حرم حضرت معصومه(س) می باشد که در سال 1391 راه اندازی شد و زیر نظر کتابخانه حرم مطهر فعالیت می کند.

 

 مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه(س)با بیان این که اسناد به اوراقی گفته می شود که توسط اشخاص معروف و مسئولان اعتبار گرفته باشد، گفت: این اسناد حاوی اطلاعاتی است که از حیث سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی دارای اهمیت و قابل استناد است.

 

حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: به عنوان مثال یک نمونه خط پروین اعتصامی و نامه های اداری آستان که امضای مسئولان را دارد، جزو اسنادی است که در مرکز اسناد حرم حضرت معصومه(س) نگهداری می شود.

انتهای پیام/ش

اسناد تاریخی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

برچسب ها: اسناد ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار