به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۳۷ هزار و ۹۶۵ فقره شکایت در مورد کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در ۹ ماهه امسال دریافت شد که ۹۲ درصد آنها مورد رسیدگی قرار گرفتند و ۸ درصد باقیمانده نیز در مرحله رسیدگی است.
از مجموع شکایتهای رسیدگی شده ۵۴ هزار و ۶۹۳ فقره معادل ۴۰ درصد متخلف و ۷۱ هزار و ۸۷۴ فقره معادل ۵۲ درصد غیر متخلف شناخته شدهاند و حدود ۱۱ هزار و ۳۹۸ فقره دیگر (معادل ۸ درصد) نیز در حال بررسی است.
از سوی دیگر ۹۲ درصد شکایتها مورد رسیدگی و پاسخگویی قرار گرفتند و ۸ درصد باقیمانده نیز به دلیل استعلامات حقوقی و یا درخواست نظریه کارشناسی در مرحله رسیدگی هستند.
۱۱۷ هزار و ۱۹۲ فقره (معادل ۸۵ درصد) از شکایتهای دریافتی مربوط به کالا و ۲۰ هزار و ۷۷۳ فقره (معادل ۱۵ درصد) مربوط به خدمات است.
بیشترین گزارشها و شکایتهای دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان، میوه، سبزی و پوشاک و در حوزه خدمات نیز بیشترین شکایت از تعمیرگاههای خودروهای سبک، پارکینگ شهری و مشاورین املاک بوده است.
بر اساس نوع تخلف نیز همچنان گرانفروشی، کم فروشی و درج نشدن قیمت از بیشترین موارد تخلف بوده است.
همچنین بر اساس تدابیر انجام شده در ۹ ماهه امسال، از مجموع شکایتهای دریافتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، پنج هزار و ۸۷ فقره (معادل ۳ درصد) از شکایتهای دریافتی با ارزش بیش از ۱۱۲ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۷۸ هزار ریال که جنبه عمومی نداشته قبل از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.
گفتنی است، بر اساس گزارش ارایه شده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ۶۶ درصد شکایتهای دریافتی به صورت تلفنی، ۱۶ درصد حضوری و ۱۸ درصد باقیمانده به صورت کتبی بوده است.
انتهای پیام/