بررسی قیمت اقلام اساسی در بازار نشان می دهد که در روزهای اخیر نرخ برخی محصولات نظیر لبنیات،تخم مرغ و برنج خارجی بی سرو صدا افزایش یافته است.

قیمت برخی اقلام اساسی از نردبان قیمت بالا رفت/ یخ کاهش قدرت خرید مردم باز نشدبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی قیمت اقلام اساسی در بازار نشان می دهد که در روزهای اخیر نرخ برخی محصولات نظیر لبنیات، تخم مرغ و برنج خارجی بی سرو صدا افزایش یافته است.

این درحالی است که مسئولان مربوطه برای گرانی  هر یک از این محصولات در بازار دلایلی مطرح می‌کنند که انگار خبر از آشفتگی بازار و نگرانی خانوارها برای مایحتاج روزانه خود ندارند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو برنج خارجی به 7 هزار و 500 تا 8 هزار ، هر شانه تخم مرغ 19 تا 20 هزار، شیر بطری 2 هزار و 700، شیر نایلونی هزار و 800، ماست یک کیلویی 6 هزار تومان و پنیر 400 گرمی 5 هزار و 300 تومان رسیده است.

یکی از فروشندگان فروشگاه‌های زنجیره ای می‌گوید: قیمت برنج خارجی و تخم مرغ به سبب کمبود عرضه در بازار افزایش یافت که مجدد با افزایش نرخ بنزین در سال آینده ، قیمت ها دستخوش تغییر و تحولاتی قرار خواهند گرفت.

حال به نظر می رسد که متولیان امر به منظور تنظیم بازار محصولات و کمک به قشرهای آسیب پذیر باید تمهیداتی به کار گیرند؛ چرا که درآمدهای کنونی خانوار جوابگوی افزایش سرسام آور قیمت ها نیست.

 رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت بازار محصولات لبنی اظهار کرد: سازمان حمایت در پی گلایه های کارخانه های لبنی، مدت ها مشغول حسابرسی دفاتر مالی و قانونی شرکت ها بود که پس از اعلام نتابج حاصل از بررسی به ستاد تنظیم بازار، قیمت لبنیات به نرخ واقعی خود در بازار رسید که این امر به معنای گرانی نیست.

 به گفته وی؛ قیمت های لبنیات موجود در بازار مطابق با بررسی صورت گرفته دفاتر شرکت های لبنی است.

 باکری با اشاره به اینکه سه قلم اصلی ( شیر، ماست، پنیر) مشمول قیمت گذاری است، افزود: در ماه های اخیر، قیمت این سه محصول توسط سازمان حمایت مورد بررسی قرار گرفت، چرا که سایر محصولات لبنی تنها مشمول نظارت توسط سازمان حمایت است.

هرج و مرج در  بازار تخم مرغ

ناصر نبی پور رییس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی از افزایش قیمت تخم مرغ ناشی از آنفولانزا حاد پرندگان در بازار خبر داد و گفت: اکنون نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 7 هزار تومان،  معادل شانه ای 14 و دانه ای 500 تومان است.

وی با انتقاد از نرخ بالای تخم مرغ در خرده فروشی ها افزود: مغازه داران به سبب کمبود تخم مرغ در بازار اقدام به عرضه تخم مرغ با نرخ های متفاوت در بازار می‌کنند، چرا که استان های اصلی تولیدکننده در پی شیوع آنفولانزا و معدوم سازی بالای طیور با محدودیت عرضه مواجه هستند.

 نبی پور با اشاره به اینکه شرایط کنونی بازار برای مرغداران رضایت بخش نیست، تصریح کرد: مرغداران تمایلی به افزایش قیمت غیر منطقی تخم مرغ ندارند و تنها کمبود تولید، چنین وضعیتی در بازار را به وجود آورده است که انتظار می رود بعد از یک دوره پاک سازی و جوجه ریزی به شرایط مساعدی برسیم.

دلایل گرانی برنج در بازار کیست؟

 مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: بنابرآمار گمرک در هفت ماه نخست سال یک میلیون و 60 هزارتن برنج وارد کشور شده که به مرور این میزان به مصرف رسیده است.

 وی با بیان اینکه ماهانه 120 تا 150 هزارتن برنج در داخل مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: با توجه به روزهای ابتدایی دی ماه و کاهش عرضه، قیمت برنج دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفت.

 کشاورز ادامه داد: با ممنوعیت ثبت سفارش واردات و کاهش عرضه برنج خارجی در بازار، واردکنندگان به سبب نبود شرایط رقابتی اقدام به عرضه محصول با حداکثر سود قانونی خود می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حداقل نرخ هر کیلو برنج ایرانی 8 هزار تومان است، بیان کرد: با توجه به آنکه  60 درصد آحاد جامعه برنج با نرخ کمتر از 5 هزارتومان خریداری می‌کنند؛ از این رو کاهش عرضه و نوسان قیمت برنج خارجی، قشرهای متوسط و ضعیف جامعه را با چالش هایی روبرو می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قشرهای آسیب پذیر جایگزین ارزان قیمتی برای برنج ندارند، افزود: از آن جا که قوت اصلی قشرهای ضعیف جامعه برنج است و از طرفی آنها به اندازه مصرف روزانه خود اقدام به خریداری محصول می‌کنند، تصمیم اخیر وزارت جهاد این افراد را با مشکلاتی جهت تامین معیشت خود مواجه ساخته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در خاتمه یادآور شد: سیاست نادرست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از علل اصلی بر هم زدن تعادل بازار برنج در ماه های پایانی سال به شمار می رود و همواره متولیان وزارت جهاد باید پاسخگوی تنظیم بازار شب عید و تامین معیشت خانوار ها باشند.

 انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
مابرنج میگیریم 12 هزار تومان باید ازاین بیاد پایین تر.
چرامغزگردو زیاده قیمتش ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۶
قیمت لوازم خانگی متاثر از قیمت دلار گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۶
قیمت لوازم خانگی متاثر از قیمت دلار گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
قیمت لوازم یدکی ماشین و مصالح ساختمانی افزایش یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
قیمت لوازم یدکی ماشین و مصالح ساختمانی افزایش یافت
آخرین اخبار