دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد هشدار داد باید برای مدیریت تحرکات گسترده مهاجران آماده شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش -- دبیرکل سازمان ملل متحد -- در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد به کشورهای عضو سازمان ملل متحد هشدار داد باید برای مدیریت تحرکات گسترده مهاجران آماده شوند.

بر این اساس، دبیرکل سازمان ملل در این گزارش خاطر نشان کرد «برای توسعه راهبردی به منظور مدیریت تحرکات گسترده مهاجران، به کشورهای عضو سازمان ملل نیاز فوری وجود دارد».

آنتونیو گوترش افزود «آشکار است که بین این مشکل و چالش های پیمان جهانی درباره مهاجران که در سال 2018 انتظار می رود تصویب شود، هم پوشانی هایی وجود دارد». در این باره مذاکرات رسمی قرار است در ماه فوریه زیر نظر سازمان ملل متحد آغاز شود و بعدا در کنفرانس میان دولتی که در ماه دسامبر در مغرب برگزار خواهد شد، این سند تصویب خواهد شد.

در پایان سال 2017 آمریکا به علت مقررات مربوط به سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد از این پیمان خارج می شود. آنتونیو گوترش در جریان سخنرانی برای ارائه گزارش خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بدون اشاره به آمریکا، به «مقاماتی که موانع بزرگی برای مهاجرت ایجاد یا درباره فرصت های کار و مهاجرت محدودیت های سختی اعمال می کنند»، هشدار داد. زیرا به گفته وی، این امر «زیان های اقتصادی بیهوده ای» را به دنبال می آورد و «به طور ناخواسته مهاجرت های غیر قانونی را ترغیب می کند».

گزارش گوترش به سه عنصر مهمی که کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید برای تعریف راهبردی درباره مهاجرت مد نظر قرار دهند، اشاره کرده است: رویکردی انسانی بر محور دفاع از حقوق بشر، منابع مالی برای تعریف جایگاه مهاجران وقتی که نخستین کمک های بشر دوستانه ارائه شود، و یافتن گزینه هایی معتبر برای مهاجرانی که نمی توانند درخواست پناهندگی بدهند و بازگشت به کشورهای خود آنها نیز برای آنان غیر ممکن است.

آنتونیو گوترش همچنین در گزارش خود خاطر نشان کرد «پیمان جهانی نه تنها برای کشورهای عضو سازمان ملل یک فرصت است، بلکه برای نظام سازمان ملل نیز رویکردی بلندپروازانه است تا مهاجرت ها را مدیریت کند».

گوترش تصریح کرد «رایزنی های گسترده ای را درباره رویکرد سازمان ملل متحد درباره مهاجرت ها در سراسر سال 2018 پیش بینی می کند». گوترش همچنین خاطر نشان کرد برخلاف مسئله پناهجویان، «سازمان ملل برای مدیریت مهاجرت ها توانمندی متمرکزی ندارد».

انتهای پیام/

هشدار گوترش درباره تحرکات گسترده مهاجران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار