نورى بيان كرد : در سكته مغزى به ازاى هر يک دقيقه پس از گرفتگى عروق مغزى حدود ٢ ميليون نورون از بين مى رود و حداكثر ٣ تا ٤ ساعت زمان براى رسيدن به بالين بيمار فرصت داريم.
معاون فنى و عمليات اورژانس كشور گفت: در سكته قلبى نيز ثانیهها بسيار اهمیت دارند، افزایش توان عملیاتی که مستلزم خرید آمبولانس، ایجاد پایگاه و استخدام نیروی انسانی است، میتواند در كاهش زمان رسيدن بر بالين بيمار کمک کننده باشد.
نورى عنوان کرد: برنامه داریم بیش از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس را در طى ماه هاى پايانى سال ٩٦ و سال ٩٧ به ناوگان اورژانس كشور اضافه كنيم.
معاون فنى و عمليات اورژانس كشور با اشاره به اورژانس هوايى گفت: اورژانس هوایی خدمتى بسیار ارزشمند و گرانقیمت است که به صورت استیجاری در اورژانس استفاده می شود و ما ماليكتى نداريم.
وى افزود: در زمان آغاز طرح تحول سلامت ۵ پايگاه اورژانس هوايى داشتيم كه با اجراى طرح تحول سلامت به ۳۳ بالگرد افزایش یافت که اغلب آنها اجارهای هستند، نقض بزرگ اين بالگردها اين است كه قابليت دید در شب ندارند و اكنون نيز امکان اجاره بالگردهای دید در شب وجود ندارد.
نورى هدف از راه اندازى اپليكشن اورژانس ١١٥ را کاهش زمان رسیدن بر بالين و بهبود کیفیت خدمات دانست و افزود: اورژانس كشورهاى پيشرفته از اپليكشن استفاده مىكنند ما در بسيارى از اورژانس هاى پيش بيمارستانى فرم هاى كاغذى را حذف كرديم و از نرم افزار استفادع مىكنيم.
وى ادامه داد: يكى از موضوعات مطرح در هنگام اعلام نياز به اورژانس اين است كه اسم خيابانها مدام در حال تغيير است همچنين در حوادث جاده اى به دليل استرس و اضطراب فرد حادثه ديده يا همراهان از محل دقيق خبر ندارند اما با راه اندازى نرم افزار امكان دسترسى به محل حادثه ديده از روى گوشى موبايل ممكن مى شود.
نورى تصريح كرد: در کشور ما نرمافزار اورژانس ۱۱۵ بومی شد که موجب ارتقا کیفیت و کاهش زمان خدمت رسانى به مردم شده است.
معاون فنى و عمليات اورژانس تهران اظهار كرد: از ابتدای سال تاکنون براى نخستين بار ۳۹ پایگاه روستایی را در اورژانس كشور راهاندازی کردیم که معتقديم باید تعداد اين پايگاه ها افزايش يابد.
نورى از ورود بالگردهای مخصوص اورژانس (مدیکوپتر) به ناوگان اورژانس تهران خبر داد و گفت: اين بالگردها در مراحل ورود به کشور هستند، بالگردهای کنونی مناسب شرايط اورژانس نیستند، بالگردهاى اورژانس بايد سبک باشند البته به تازگى ۲ بالگرد برای پایتخت به کشور وارد شده که در فرودگاه در حال تجهیز آن هستیم.
وى افزود: تامین بالگردهای دید در شب فقط از عهده وزارت بهداشت بر نمیآید، عزم ملی و بودجه زیادی میخواهد، اما با توجه به پتانسیل آنها، هزینه کردن در این زمینه ارزش دارد.
انتهاى پيام/