افزایش فشار‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا بر آنروا سبب نگرانی آوارگان اردوگاه الشاطیء در غزه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  به نقل از خبرگزاری شین هوا از غزه؛ افزایش فشار‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا بر آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد (آنروا) سبب نگرانی آوارگان اردوگاه الشاطیء در غزه شده است.

ایمن دحلان از آوارگان فلسطینی و ساکن این اردوگاه با اشاره به فعالیت آنروا که به میلیون‌ها آواره فلسطینی در نقاط مختلف جهان کمک می‌کند افزود، تعطیلی این مرکز سبب ناامیدی میلیون‌ها آواره فلسطینی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نشست اخیر کابینه خود از توقف تدریجی کمک به آنروا حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه آنروا به جای برطرف کردن مشکل آوارگان فلسطینی به استمرار اینگونه مشکلات کمک کرده است خواستار اتخاذ اقدامات عملی جهت تغییر وضعیت در این آژانس شد.

وی در حالی اینگونه اظهارات را بیان می‌کند که برخی از مقامات اسرائیلی و گزارش‌های بین المللی از تلاش آمریکا برای تاخیر در تامین بودجه این آژانس و متوقف کردن ادامه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان خبر می‌دهند، مگر این که مقامات فلسطینی به پای میز مذاکره با اسرائیل باز بازگردند. ­

دحلان با اشاره به خدمات فراوان این اردوگاه آن را امیدی برای زندگی و ادامه حیات آوارگان می‌داند. وی با اشاره به مشکلات بیکاری در چهار سال گذشته گفت: «اکثر ساکنان غزه به دلیل محاصره از سوی مقامات اسرائیلی تحت شدیدترین مشکلات اقتصادی و مالی قرار دارند و لذا توقف فعالیت این آژانس بر مشکلات آنان خواهد افزود.»

آنروا که برای ۵ میلیون آواره ثبت نام شده فلسطینی در خاورمیانه خدمات آموزشی، مواد غذایی و بهداشتی ارائه می‌کند با مشکل کسری بودجه ۴۹ میلیون دلاری روبروست و هرگونه پیامد‌های ناشی از تعلیق بودجه تاثیرات منفی بر عملکرد این آژانس خواهد گذاشت.

همچنین در صورت تعلیق بودجه مالی و متوقف شدن فعالیت‌های آنروا، بیش از ۵ میلیون آواره ثبت نام شده فلسطینی در اردن، لبنان، سوریه، کرانه غربی و نوار غزه با بحران روبرو خواهند شد.

آنروا، از یک میلیون و ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی فقط در نوار غزه که در هشت اردوگاه جداگانه آوارگان زندگی می‌کنند حمایت می‌کند.

از اینرو می‌توان گفت، پس از مشکلات و پیامد‌های اخراج اجباری فلسطینیان از مناطق و شهر‌های فلسطین که بعد از سال ۱۹۴۸ بخشی از خاک رژیم صهیونیستی شد، در صورت تعطیلی آنروا آوارگان با مشکلات روحی بزرگی روبرو خواهند شد.

مسئولان آنروا در واکنش به اظهارات نتانیاهو اعلام کردند این آژانس زیر نظر مجمع عمومی سازمان ملل متحد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

عدنان ابو حسنه مشاور رسانه‌ای آنروا گفت: «تاسیس این آژانس درچارچوب قطعنامه مجمع عمومی و با اکثریت آرا اعضا درحمایت از تمدید ماموریت این آژانس بوده است.»

وی افزود، درصورتی که کسی خواستار تغییر ماهیت و چگونگی فعالیت آنروا یا لغو ماموریت آن است چنین موضوعی را باید به اتفاق آرا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیگیری کند. درغیراینصورت، مادامیکه مشکلات و بحران آوارگان فلسطینی به بهترین شکل ممکن برطرف نشود، آنروا به ادامه تعهدات و ماموریت خود در ۵ حوزه عملیاتی ادامه می‌دهد.

آوارگان فلسطینی با اشاره به قطعنامه‌های ۱۹۴ و ۱۹۴۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر حق بازگشت به سرزمین مادری و پرداخت غرامت به کسانی که تمایل به بازگشت ندارند تاکید می‌کنند، اگر چه اسرائیل چنین قطعنامه‌هایی را رد می‌کند.

انتهای پیام/

فشار‌های اسرائیل و آمریکا بر آنروا موجب نگرانی آوارگان فلسطینی شده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار