مهاجرانی گفت: از بازگشت دانش آموزان تیزهوش به مدارس عادی آمار دقیقی نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه مهاجرانی در نشست خبری که صبح امروز در وزرات آموزش و پرورش برگزار شد، در خصوص وظایف این بخش از وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: ۴ وظیفه اصلی بر عهده مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است. یکی از این وظایف، اداره مدارس سمپاد یا استعداد درخشان است؛ نگاه به نخبگان بعد از انقلاب با ۶ مدرسه آغاز شد، تا سال ۸۹ حدود ۳۰۰ مدرسه و تاکنون حدود ۷۰۰ مدرسه در این زمینه فعالیت هستند.

وی ادامه داد: وظیفه دوم اجرای طرح شهاب یا شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای عدالت آموزشی با کمک بنیاد ملی نخبگان است که تا امروز ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار داده است.

برگزاری المپیادهای علمی  ماموریت اصلی دانش‌پژوهان جوان

مهاجرانی با بیان این‌که ماموریت اصلی دانش‌پژوهان جوان که از دهه ۷۰ آغاز به کار کرد، برگزاری المپیادهای علمی است، افزود: قدیمی‌ترین المپیاد، المپیاد ریاضی است که از سال ۶۶ در کشور برگزار شد.

وی عنوان کرد: سالانه ۶۷۰ مدال آور در المپیادهای ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم داریم. بنا داریم المپیاد سلول‌های بنیادی، علوم زمین ‌و جغرافیا را ملی کنیم؛ البته المپیاد سلول‌های بنیادی در دنیا برای اولین بار قرار است راه‌اندازی شود.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، از دریافت بیش از ۸ هزار طرح در جشنواره خوارزمی امسال خبر داد و گفت: در نهایت ۳۰ طرح برگزیده داشتیم که بسیاری از آن‌ها قابلیت تجاری شدن دارند.

مهاجرانی با اشاره به این‌که مدارس استعدادهای درخشان، پژوهش‌محور است، افزود: در طول سال‌های اخیر به دلیل توسعه کمی، مقداری حوزه پژوهش آسیب دیده است، اما کیفی‌سازی مدارس در دستور کار است.

وی ادامه داد: برای اجرای سند تحول بنیادین نیاز است اقدامات بزرگ در حوزه‌های پرورشی و مهارت‌های زندگی ایرانی-اسلامی انجامٰ شود. در حال تدارک آموزش منعطف و آموزش‌های الکترونیکی در این مدارس هستیم.

مهاجرانی درباره برگشت دانش‌آموزان از مدارس استعداد درخشان به مدارس عادی با اشاره به اینکه آمار مشخصی از این دانش‌آموزان نداریم،
گفت: این تغییر موجب برچسب زدن به دانش آموز می‌شود و عوارض جانبی در پی دارد.

وی در خصوص آمار دقیق دانش‌آموزان سمپاد، افزود: مشغول تدوین اسناد لازم برای ورود حوزه‌های مهارتی در مدارس سمپاد هستند که در راستای اقتصاد، کارآفرینی و درآمدزایی اقدامی بزرگ محسوب می‌شود و تعداد کل ۱۲۴ هزار و ۹۱۲ دانش‌آموز در ۶۹۳ مدرسه مشغول تحصیل هستند.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، به پرداخت هزینه ثبت‌نام مدارس استعداد درخشان، اشاره و بیان کرد: یکی از چالش‌ها، نحوه رفتار با معلمان آن‌هاست که همچون دبیران غیردولتی با آن‌ها برخورد می‌شود و هزینه ثبت‌نام صرف حق‌الزحمه دبیران می‌شود، البته ما دانش‌آموزی نداریم که به علت عدم پرداخت شهریه، از تحصیل باز بماند.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره تنوع المپیاد و برگزاری المپیادها در موضوعات مانند هنر و قرآن بیان کرد: برگزاری المپیاد قرآن و هنر پیش بینی شده است اما متولیان مختلفی در این مورد وجود دارد و باید هماهنگی های آنها انجام شود.

مهاجرانی در بخش دیگری از صحبت هایش به استاندارد دانش آموزان تیزهوش اشاره و تصریح کرد:استاندارد جهانی دانش آموزان نخبه کمتر از 3 درصد است و این افراد تیزهوش تلقی می شوند و با استاندارد جهانی فاصله زیادی نداریم.

راهکار جایگزینی برای  آزمون های ورود به مدارس تیزهوشان نداریم

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره برگزاری آزمون های ورود به مدارس تیزهوشان گفت: آزمون های مدارس سمپاد با کمی استرس برای دانش آموزان همراه است اما تا زمانی که راهکار دیگری نداشته باشیم نمی توانیم آن را جایگزین کنیم و آزمون های دوره اول و دوم مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و بحث های کارشناسی مطرح شده و تا بخواهد به مصوبه برسد نیاز به زمان داریم.

مهاجرانی در خصوص مهاجرت دانش اموزان بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان نخبه با مدرک کارشناسی از کشور خارج می شوند و مهاجرت دانش آموزان کمتر رخ می دهد و با توجه به اینکه وزارت علوم وظیفه تربیت نسل ماهر و عالم برای کشور را بر عهده داریم و افرادی که از کشور خارج می شوند بیشتر دانشجو هستند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشیم.

مهاجرانی درباره کاهش مدارس تیزهوشان و مهاجرت دانش آموزان به مدارس غیردولتی با توجه به این کاهش اظهار کرد: جنس مدارس استعدادهای درخشان به دلیل پژوهش محور بودن متفاوت و لزوما یک مدرسه غیردولتی این توانایی را به طور کامل ندارد و تاکید دارد افرادی را جذب کند که توان علمی مناسبی دارند.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به برگزاری المپیادی جهانی در کشور اشاره داشت و یادآور شد: ایران تیر ماه امسال میزبان المپیاد جهانی زیست شناسی خواهد بود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۶:۵۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
آیا طرح شهاب در سال 97-98 هم اجرا میشه یا نه؟ لطفا به گوش رده بالایی ها برسه که ما شیشمای امسال خیلی سردرگمیم...
آخرین اخبار