محمدرضا طاهری گفت: متاسفانه در کشور ما قانون کپی رایت برای مردم و تولید کنندگان آثار ادبی جا نیفتاده است.

بدون هماهنگی با شاعران از اثرشان در موسیقی استفاده نشودمحمدرضا طاهری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه ترکیب دو شعر با یکدیگر در موسیقی یک کار ذوقی است، گفت: اگر دو شعر با هماهنگی قبلی با دو شاعر در یک اثر موسیقی با هم ترکیب شود اشکالی ندارد. چون با احتمالا با هم موسیقی هماهنگ می شود  و یک معنای مجدد و زیبایی پیدا می کند. اما به این صورت نباشد یک که مصراع از یک شعر و مصراعی از شعر دیگر در یک اثر موسیقایی بگذارند و با هم ترکیب کنند.

وی افزود: یک بخش از غزل مولانا را با بخشی از غزل سعدی  در کنار هم در تصنیف های قدیم می آوردند. اما این که دو شاعر اصلا در جریان نباشند و اثر آن را هم با هم مخلوط کنند درست نیست. قاعدتا باید دو شاعر در جریان قرار بگیرند. ممکن است بعضی شاعران حساسیت هایی داشته باشند و آن کسی که از شعر یک شاعر در اثر موسیقی خود استفاده می کند باید حقوق مادی قضیه را به شاعر بپردازد. وقتی می خواهند برای یک اثر موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند، به امضای واگذاری اثر توسط شاعر به خواننده نیاز دارد. یعنی خواننده باید امضای شاعر را از وی بگیرد.

این شاعر اظهار داشت: قانون کپی رایت برای مردم و تولید کنندگان آثار ادبی جا نیفتاده است. برخی گمان می کنند که می توان از این قانون در کشور عبور کرد و حق شاعر و نوازنده را به وی پرداخت نکرد. متاسفانه این مسئله در همه شئون کشور وجود دارد و در ترانه و موسیقی کشور هم دیده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار