خشکسالی از یک سو و آلودگی رودخانه دریلا از سوی دیگر باعث کم آبی شدید و سخت شدن زندگی در مناطق عشایری گچساران شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  کاهش میزان بارندگی سال زراعی امسال نسبت به پارسال، خشک شدن چشمه‌ها و بدون استفاده ماندن تنها منبع آب آشامیدنی دام عشایر گچساران (رودخانه دریلا)، کام این قشر زحمتکش را در روزهای سرد زمستان تلخ کرده است.

براساس گزارش هواشناسی گچساران در سال زراعی جاری 57 میلیمتر باران در این شهرستان باریده است در حالی که میزان بارندگی مدت مشابه سال گذشته 100 میلیمتر و میانگین بلند مدت سالیانه در گچساران 430 میلیمتر است.

 عشایر در جست و جوی راهکاری برای فرار از بی آبی

یکی از عشایر منطقه دریلا گفت: این منطقه با کمبود شدید آب روبه روست و در صورت رفع نشدن مشکل مجبور به فروش بخشی از دام‌های خود هستیم.
کاظم فرهمندیان بیان کرد: در صورت فروش بخشی از دام‌ها درآمد آنها کاهش و زندگی آنها دشوار می‌شود اما چاره‌ای جز این نداریم.
وی با اشاره اهمیت آب برای سالم برای ادامه حیات انسان و دام و تولید محصولات سالم افزود: آبرسانی سیار به کندی انجام می‌شود و پاسخگوی نیاز مردم نیست.
وی از مسئولان خواست برای تسریع در روند آبرسانی سیار در مناطق عشایری به ویژه دریلا چاره اندیشی کنند.

 ثروتی که دردسرش به صاحبش رسید

یکی دیگر از اهالی مناطق عشایری گچساران با یادآوری نزدیکی به مناطق نفتخیز و دردسرهای تأسیسات نفتی برای مردم گفت: از شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان خواست برای تأمین آب عشایر چاره اندیشی کنند.

زهرا حسینی با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی چند ساله گذشته بیان کرد: اهالی عشایر همواره با کمبود آب آشامیدنی روبه رو بوده‌اند و آلودگی رودخانه دریلا بر اثر ترکیدگی لوله نفت باعث سخت‌تر شدن زندگی شده است.

 تداوم حیات کوچ نشینی در گرو افزایش زیرساخت‌های اولیه

یکی دیگر از اهالی مناطق عشایری گچساران با اشاره به اهمیت نقش عشایر در تولید محصولات دامی و صنایع دستی و افزایش امنیت غذایی مردم گفت: کمک به رفاه عشایر باعث حیات زندگی ایلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

محمد کرمی که پس از پایان تحصیلات خود نزد خانواده‌اش در مناطق عشایری بازگشته گچساران افزود: ایجاد زیرساخت‌های اولیه حیات انسان در مناطق عشایری افزون بر رونق تولید می‌تواند به جذب گردشگر نیز منجر شود.

وی بیان کرد: جاذبه‌های دیدنی یک روز زندگی عشایر از سیاه چادرنشینی تا چشیدن غذاهای ارگانیک محلی با وجود هوای پاک و سادگی و مهمان نوازی این قشر رونق گردشگری با سرمایه اندک را در پی دارد.
وی از مسئولان خواست برای ادامه حیات زندگی عشایر به این قشر توجه بیشتری داشته باشند.

ناممکن بودن آبرسانی سیار با تجهیزات موجود

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: تا پیش از آلودگی رودخانه دریلا به سختی با تجهیزات کم و تلاش فراوان آبرسانی سیار انجام می‌شد ولی با شرایط موجود امکان آبرسانی سیار به صورت مطلوب وجود ندارد.

قربان کرمی افزود: آلودگی رودخانه دریلا نیاز به آبرسانی سیار به مناطق عشایری این شهرستان را 2 برابر کرده است.
براثر ترکیدگی لوله نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که آبان ماه امسال در منطقه عشایری دریلا رخ داد، آب رودخانه در این منطقه تا شعاع 40 کیلومتری آلوده شده است.

وی اظهار داشت: این حادثه باعث آلوده شدن تنها منبع آب آشامیدنی دام عشایر این منطقه شده است.

وی عنوان کرد: این وضعیت زندگی اهالی منطقه دریلا که شامل 40 خانوار هستند را بسیار دشوار کرده است.

رئیس اداره امور عشایر گچساران بابیان اینکه آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر گچساران هم اینک با پنج دستگاه تانکر سیار تأمین می‌شود، ابراز داشت: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تأمین حداقل چهار دستگاه تانکر آبرسانی به رفع مشکلات اهالی مناطق عشایری کمک کنند.

وی گفت: آبرسانی به این منطقه عشایری با استفاده از لوله کشی زیرساخت‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران راهکار دیگری است که شرکت نفت می‌تواند برای رفع این چالش انجام دهد.

حدود یک هزار و 869 خانوار عشایری با 10 هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می‌کنند.

وی بیان کرد: این در حالی است، تداوم خشکسالی سال‌های اخیر سبب خشک شدن 35 دهنه چشمه در مناطق عشایری این شهرستان نیز شده است.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

رئیس اداره امور عشایر گچساران ابراز کرد: هم اکنون روزانه 250 متر مکعب آب آشامیدنی بین عشایر این شهرستان توزیع می‌شود.

عشایر این شهرستان سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز، 6 هزار و 480 تن انواع فرآورده‌های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

 تلاش مسئولان شرکت نفت برای پاکسازی رودخانه

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: 450 بشکه نفت به وسیله دستگاه‌های مکنده از روخانه دریلا جمع آوری شده است.

هوشنگ صیدالی افزود: تلاش شد که آلودگی‌های زیست محیطی نیز تا حد امکان پاکسازی شود که این کار به‌صورت مطلوبی انجام شد اما مقدار جزئی از نفت در رودخانه باقی مانده است.

وی بیان کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای بازگشایی راه‌های عشایری از طریق زیرساخت‌هایی که در اختیار دارد کمک کرده است و در صورت وجود امکانات و وجود تجهیزات در زمینه تأمین آب نیز همکاری می‌کند.

وی تصریح کرد: با تلاش کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، خط از مدار خارج، نفت درون لوله تخلیه و جوشکاری و تعمیر لوله انجام شد در کمترین مدت ممکن انجام شد.

خط لوله نفت صادراتی 26 اینچ گچساران به تلمبه خانه گوره ساعت 22 روز 30 آبان ماه در کیلومتر 24 محور گچساران به دیلم بر اثر پوسیدگی دچار ترکیدگی شد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.

شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.