مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت دفن غیراستاندارد پسماند در شهر توریستی سی‌سخت نگران کننده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در نشست ظهر امروز مدیریت پسماند اظهار کرد: مکان‌های دفن زباله در شهرهای استان وجود دارد اما دفن زباله به ویژه در دوپشته دشت‌روم به صورت غیربهداشتی و غیراصولی انجام می‌شود.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرداران برخی شهرهای استان از جمله یاسوج و دهدشت به دلیل کم‌کاری در مدیریت صحیح پسماند به مراجعه قضایی معرفی و رای دادگاه به نفع محیط زیست صادر شده است که اراده‌ای در شهرداران استان برای مدیریت پسماند و دفن صحیح و بهداشتی زباله‌ها وجود ندارد.

وی به دلائل عدم همکاری شهرداران با محیط زیست اشاره کرد و گفت: دلیل عدم همکاری برای مدیریت صحیح پسماند اعضای شورای شهر هستند که یا آشنایی چندانی با مسائل زیست محیطی ندارند و یا برای این موضوع اهمیتی قائل نیستند.

وی تصریح کرد: پسماندهای بیمارستانی با پسماندهای عادی مخلوط و یک جا دفن می‌شود که این کار خلاف قانون مدیریت پسماند است.

این مسؤول در خصوص وضعیت دفن زباله در دو پشته دشت‌روم گفت: سال گذشته 16.5 هکتار زمین توسط منابع طبیعی به شهرداری یاسوج واگذار شد که یک هکتار از این زمین برای دفن پسماندهای بیمارستانی و عفونی در اختیار علوم پزشکی قرار گرفت.

هاشمی تصریح کرد: محیط‌ زیست به صورت مستمر بر نحوه بی‌خطرسازی پسماندها در مراکز درمانی دولتی و خصوصی نظارت دارد، ضمن اینکه حمل زباله در بسیاری از شهرهای استان به ویژه یاسوج توسط کامیون‌های در باز و به صورت فله‌ای انجام می‌شود که این خلاف قانون است و با آن برخورد خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد وضعیت دفن پسماند در شهر توریستی سی‌سخت را نگران کننده دانست و گفت: سال 88 حدود 30 هکتار زمین بین شهر سی‌سخت و روستای توت نده در اختیار شهرداری سی‌سخت قرار گرفت اما به دلیل معارضات و عدم همکاری منابع طبیعی تاکنون زمین تامین نشده است.

وی عنوان کرد: در استان 57 دستگاه خودروی معمولی و 14 خودروی ویژه برای حمل زباله در اختیار شهرداری‌ها است و 466 کارگر مسؤول حمل، جمع‌آوری و دفن زباله هستند.

این مسؤول با بیان اینکه کار بازیافت زباله در استان انجام نمی‌شود، سرانه تولید پسماند در استان را یک کیلو و 200 گرم به ازای هر نفر بیان کرد و افزود: سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای مدیریت پسماند بین شهرداری‌ها توزیع شد.

هاشمی عنوان کرد: مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند و همچنین پیش‌بینی و احداث جایگاه جدید دفن زباله در شهرهای استان انجام و طرح تا افق سال1420 تهیه شده است.

در این نشست طرح جامع پسماند در شهر لیکک مورد بررسی قرار گرفت که شناسایی وضعیت موجود، تفکیک زباله از مبدا، بازیافت، مکان‌یابی و جانمایی دفن پسماند از برنامه‌های اجرایی در این زمینه است.

انتهای پیام/ش

اراده‌ای در شهرداران کهگیلویه و بویراحمد برای مدیریت صحیح پسماند وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.