سوء استفاده مقامات کاخ سفید از اغتشاشات اخیر در کشور به بی آبرویی آنها در شورای امنیت منجر شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تجمع‌های مردمی که در روزهای اخیر با اعتراض به وضعیت معیشتی، بیکاری جوانان و گرانی در برخی از شهرهای کشور برگزار شد، به محلی برای سوء استفاده معاندین نظام و در راس آنها ایالات متحده آمریکا تبدیل شد.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا که تا چندی پیش از ورود ایرانیان به خاک کشورش ممانعت کرد و آنان را ملتی تروریست خواند، این بار داعیه دار حمایت از مردم کشورمان شد.

*مردم ایران از رژیم خسته شده اند!

 رئیس جمهور آمریکا در روزهای گذشته در توئیتر خود با هشتگ تظاهرات ایران با اظهاراتی سخیف در امور داخلی ایران دخالت کرد و مدعی شد «مردم ایران از رژیم خسته شده اند»! وی در توئیتی دیگر نوشت: «شهروندان ایرانی از فساد حکومتی و اتلاف دارایی‌های ملت برای تامین مالی تروریسم خارجی به تنگ آمده‌اند». 

 ترامپ در ادامه اظهارات سخیف خود اعلام کرد: «دولت ایران باید به حقوق مردم از جمله حق آزادی بیان احترام بگذارد و در نهایت هم گزافه گویی خود را با این جمله تمام کرد که دنیا دارد (آنچه در ایران می‌گذرد) تماشا می‌کند»!

اظهارنظرهایی که به انزوای واشنگتن در شورای امنیت منجر شد

*معترضانی که جان خود را در ایران به خطر انداخته اند تنها نیستند!

ایک کلی عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم در توئیتی که مشخص نشد مباهات افتخار کردن به رئیس جمهوری ترامپ است یا حمایت از معترضان یا دخالت در امور ایران، نوشت: «افراد آزادی‌خواه در جهان بار دیگر دوستی در آمریکا دارند. معترضانی که جان خود را در ایران به خطر انداخته اند تنها نیستند. آرمان آنها درست است و آمریکا با افتخار در کنار آنها ایستاده است. با دونالد ترامپ، شجاعت و شفافیت ، جای ترس و سازش را گرفته است».

دخالت مقامات آمریکایی در امور داخلی ایران به همین جا ختم نشد و مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا با ریتوئیت کردن مواضع ترامپ مدعی شد به همراه وی در کنار مردم ایران ایستاده است. پنس در ادامه اظهار نظر سخیف و نخ نمای خود درباره اعتراضات بخشی از مردم کشورمان نوشت: «ایران باید به فعالیت های تروریستی و بی اعتنایی اش به حقوق بشر پایان دهد!». 

 

ترامپ

*دولت آمریکا در کنار معترضان ایران است!

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید  نیز با صدور بیانیه ای از اغتشاشات در پاره ای از شهرهای ایران حمایت کرد. 

سخنگوی کاخ سفید در این بیانیه اعلام کرد: «ما از حق مردم ایران برای ابراز عقایدشان به صورت مسالمت آمیز حمایت می کنیم و شایسته است صدای آنها شنیده شود».

ذوق زدگی آمریکایی‌ها از ناآرامی‌های ایران تا جایی ادامه یافت که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در اقدامی عجیب درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوضاع ایران را مطرح کرد.

هیلی در این نشست که بامداد  روز شنبه ( 16 دی ماه) برگزار شد، گفت: «معترضان در ایران خواستار توقف حمایت حکومت ایران از تروریسم شده‌اند و دولت آمریکا در کنار معترضان ایران است.

وی افزود: «ما ساکت نخواهیم بود. سال ۲۰۰۹، دنیا در حمایت از معترضان ایران منفعل عمل کرد، اما این بار ساکت نخواهیم ماند!».

 از هشدار روسیه به آمریکا درباره دخالت در امور داخلی ایران تا

*مسائل داخلی کشورها نباید در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرند

نماینده روسیه در سازمان ملل با رد اظهارات همتای آمریکایی خود پیرامون ایران گفت: «برای همگان روشن است برنامه‌ای که امروز در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت، ارتباطی با صلاحیت و وظایف محوله این شورا ندارد. آمریکا نباید این شورا را تضعیف کند. خوشبختانه پیام‌های آمریکا باعث همبستگی مردم ایران شد».

نماینده روسیه در سخنانی طعنه آمیز با اشاره به حوادث فرگوسن و میسوری و یا جنبش وال استریت در آمریکا گفت که «طبق منطق مقامات واشنگتن، شورای امنیت باید پس از وقوع این رویدادهای داخلی در آمریکا نشست اضطراری برگزار می کرد!»

وی در ادامه خاطرنشان کرد که «دلیل برگزاری این نشست اضطراری، حقوق بشر یا سرکوب اعتراضات نیست؛ بلکه این نشست تلاشی پنهان برای تضعیف برجام است. آمریکا تدابیری به کار گرفته است که ناقض حقوق بین‌الملل هستند. آیا شما [آمریکا] ابزاری به غیر از تحریم ندارید؟!» نماینده روسیه همچنین علیه مداخله در امور داخلی ایران هشدار داد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: «تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها باید محترم شمرده شوند. مسائل داخلی کشورها نباید در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرند».

 نماینده بولیوی نیز در این نشست، با هشدار علیه تلاش برای تغییر حکومت در ایران، خواستار احترام به حق حاکمیت کشورها شد. وی گفت: «بررسی مسائل داخلی ایران در حیطه اختیارات شورای امنیت نیست. اما آمریکا، شورای امنیت را به ابزاری سیاسی بدل کرده تا به موضوعاتی بپردازد که برای صلح و امنیت بین‌المللی تهدیدآمیز نیستند. برگزاری این نشست نشانه خوبی نیست و ما دخالت در امور ایران را محکوم می کنیم». 

ترامپ

*اقدام آمریکا در طرح موضوع آشوبهای اخیر ایران در نشست شورای امنیت سوءاستفاده از قدرت بود

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به برگزاری این نشست و اظهارات نمایندگان کشورهای عضو این شورا گفت: «دستان عناصری خارج از ایران در حوادث اخیر آشکار بود. تحریک به آشوب شامل مواردی همچون ترغیب مردم به استفاده از کوکتل مولوتوف، تصرف انبار مهمات و قیام مسلحانه شد».

این دیپلمات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران همچنین اقدام نماینده آمریکا برای طرح موضوع آشوب‌های اخیر ایران در این نشست را سوء استفاده از قدرت خواند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: رئیس جمهور آمریکا و معاون وی در توئیت های مکرر مضحک‌ خود، ایرانی‌ها را به اقدامات خرابکارانه تحریک کرده اند. وزارت خارجه آمریکا تا آن جا پیش رفت که معترضان در ایران را تشویق را به تغییر دولت کند و اذعان داشت که در حال مداخله در امور داخلی ایران از طریق فیسبوک و توئیتر است.

ترامپ

* ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکا از این‌ پس در امور داخلی ایران دخالت کند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اقدام آمریکا در برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران گفت: دولت باید یک شکایت جدی همراه با تمام اسناد و مدارک در این رابطه علیه آمریکا و کشورهایی که در امور داخلی ایران دخالت کردند، آماده و بابت تخریب‌ها و خسارت‌ها اعلام خسارت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رفتار ایران از این‌ پس با آمریکا تغییر خواهد کرد، بیان داشت: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکا از این‌ پس در امور داخلی ایران دخالت کند چرا که مقابله‌ به‌ مثل خواهیم کرد. ما به آمریکایی‌ها ثابت می‌کنیم که باید دست از دخالت در امور داخلی ایران بکشد.

به اعتقاد رضایی آمریکا 40 سال است که جلوی پیشرفت ایران را گرفته و دخالت می‌کند و ما همه خسارت مداخله ایران را خواهیم گرفت. اگر آمریکایی‌ها عقب نکشند عواقب بسیار بدی را خواهند چشید و خودشان هم می‌دانند ما این توانایی راداریم.

 

از هشدار روسیه به آمریکا درباره دخالت در امور داخلی ایران تا

*مداخله ایالات متحده آمریکا در امور داخلی ایران موضوع جدیدی نیست

 امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران بیان کرد: مداخله ایالات متحده آمریکا در امور داخلی ایران موضوع جدیدی نیست و حتی به ماه‌ها پیش از برگزاری پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

وی  با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سال 57 تلاش کردند مسیر انقلاب را تغییر دهند و از سرنگونی حکومت مورد نظر خود در ایران جلوگیری کنند، گفت: آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی برای مداخله در امور کشورمان فروگذار نکردند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه سازماندهی برخی اغتشاشات در درون کشور، تلاش برای ایجاد اختلاف در صفوف انقلابیون، حمایت از صدام در جنگ 8 ساله، سرنگونی هواپیمای مسافربری و حمله به سکوهای نفتی و بعد از آن هم اعمال تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله مداخلات آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران بود و با شیوه‌های مختلف این مسیر را ادامه دادند، افزود: با توجه به حوادث اخیر کشور هم انتظار می‌رفت آمریکایی‌ها به خصوص دولت کنونی آمریکا با ویژگی‌های شخصیتی که دونالد ترامپ دارد، بخواهند در مسائل داخلی ایران مداخله بیشتری داشته باشند و آشکارتر از قبل برخی تعارفات دیپلماتیک را کنار بگذارند.

ابوالفتح با اشاره به توئیت‌های ترامپ درباره ناآرامی‌های اخیر کشور گفت: رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده است از هیچ کمکی برای همراهی با این اعتراضات و اغتشاشات فروگذار نخواهد بود.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت نیز در ادامه همین جهت گیری کلی دولت آمریکا بود که با ماموریت شورای امنیت هیچ تطابقی نداشت اما به دلیل نفوذی که ایالات متحده به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت دارد، این نشست برگزار شد.

وی با بیان اینکه نشست  شورای امنیت حاصلی برای آمریکایی‌ها نداشت، بیان کرد: حوادث اخیر در ایران به اندازه ای نیست که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره اندازد و علاوه بر آن شورای امنیت صلاحیت رسیدگی به مسائل داخلی ایران را ندارد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند و یک بسیج جهانی علیه کشورمان راه بیندازند، تاکید کرد: انزوای آمریکا در شورای امنیت به نمایش گذاشته شد و این کشور به مانند رای گیری که در خصوص قدس داشت، تنها ماند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه متحدان ایالات متحده در جلسه شورای امنیت درباره ایران با این کشور همراهی نکردند، گفت: اگرچه آنان اظهاراتی مبنی بر گفتگوی معترضان با مقامات ایران و آزادی بیان و تجمع‌ها داشتند اما آن بیانیه و اراده‌ای که آمریکایی‌ها از نشست شورای امنیت انتظار داشتند، اتفاق نیفتاد.

از نمایش انزوای واشنگتن در شورای امنیت تا هشدار روسیه به آمریکا درباره دخالت در امور داخلی ایراناظهارنظرهایی که به انزوای واشنگتن در شورای امنیت منجر شد
سید محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی در حوادث اخیر کشور، اظهار کرد: این اولین بار نیست که از مقامات آمریکایی یک حالت ذوق‌زدگی نسبت به برخی از رویدادهایی که در کشورمان اتفاق افتاده است، می‌بینیم.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها چه در زمان ریاست جمهوری روحانی و چه در دوران گذشته آن چه از خود بروز داد‌ند یک ابراز محبت ظاهری، ریاکارانه و فریبکارانه نسبت به ملت ایران بوده است اما همزمان منافع ملت ایران و نظامی که برخواسته از آرای مردم این کشور است را مورد تهاجم قرار داده‌اند و هر جایی که جمهوری اسلامی و ملت ایران دارای منافعی بوده‌اند آن را با محدودیت و تهدید جدی مواجه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حوادث اخیر یک سراسیمگی در سطح بالای مقامات آمریکایی نسبت به تحریک و حمایت از گروه‌هایی که برخلاف امنیت ملی ایران دست به اقدام می زنند، را شاهد هستیم، بیان کرد: آنچه در این ایام از ترامپ دیده‌ایم، همان بود که انتظار می‌رفت و چیز غیر منتظره‌ای نیست.

حسینی با اشاره به اینکه هنگامی که ترامپ می‌خواست سیاست‌های راهبردی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی را معرفی کند، خیلی صریح و روشن ملت ایران را تروریست خواند، گفت: رفتار رئیس جمهور آمریکا اقدامی کاملا بی‌سابقه بود که تاکنون از طرف هیچ شخصی اتفاق نیفتاده است چرا که او با گستاخی و وقاحت فراوان این اهانت را متوجه ملت ایران کرد.

ترامپ اکنون در لباسی دیگر و از برخی اتفاقاتی که این روزها شاهد هستیم، حمایت می‌کند غافل از اینکه ایران به خوبی دشمنانش را می‌شناسد و ترفندهای آنان را شناسایی کرده است و با دقت و هوشیاری با آنها برخورد خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۰ دی ۱۳۹۶
خدا به ترامپ عقل بده
آخرین اخبار