برنامه گفتوگوی ویژه خبری شنبه ۱۶ دیماه با حضور کارشناسان به بررسی موضوع کارورزی دانش آموختگان پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی کارورزی دانش آموختگان موضوع گفتوگوی ویژه خبری امشب 16 دیماه بود که با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و حسین طايی کارشناس حوزه اشتغال برگزار شد.
عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در ابتدا با اشاره به اینکه برنامه اشتغال فراگیر، بسته اصلی تولید و اشتغال در دولت دوازدهم است، گفت: در این دولت بر رشد اشتغال با تأکید بر رستههای دارای ظرفیت ارزش افزوده در سطح ملی و منطقه ای توجه ویژه ای شده است.
وی با اشاره به اینکه در سطح عرضه نیروی کار توجه به اشتغال پذیری صورت گرفته است، افزود: با کاهش هزینههای اشتغال از طریق ارائه بیمه کارفرمایی و یارانه دستمزد می توان اقداماتی را انجام داد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به طرح های متعددی که از جنس اشتغال حمایتی و عمومی است، خاطرنشان کرد : هدفگذاری شده تا در سال ۹۶ به حداکثر ۹۸۰ هزار فرصت شغلی دست پیدا کنیم، از حیث توسعه رسته های تولید اشتغال حدود ۶۵۰ هزار فرصت شغلی باید ایجاد شود.
وی با اشاره به مشوق های بیمه، که باید ظرفیت جدیدی را ایجاد کنند گفت : تمایل برای ایجاد اشتغال باید بیشتر شود، لذا رشد اقتصادی به صورت کلاسیک می تواند رشد اشتغال ایجاد کند.
منصوری با اشاره به اینکه معمولا فکر میکنیم وقتی وام پرداخت می شود مشکل اشتغال حل می شود، گفت: یک برنامه اشتغال در دنیا نمی توان پیدا کرد که با محور وام اشتغال ایجاد شده باشد، لذا نیازمند تامین مالی هستیم البته به عنوان ابزار و کمک می توان از وام استفاده کرد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به اینکه به مداخلات توسعه در برنامه اشتغال فراگیر توجه شده اظهار کرد: اولویت ما بر این است که باید از سیاست های فعال استفاده کنیم.
منصور ی با اشاره به اینکه کارورزی نیازمند منابع بانکی است، گفت: برای برنامه اشتغال فراگیر در حوزه تخصیص منابع بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است، همچنین مجلس برای برنامه اشتغال روستایی یک و نیم میلیارد دلار تصویب کرده است.
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دولت در خصوص افراد تحصیل کرده بیکار باید گامهای موثری بردارد گفت : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه کارهای بزرگی را انجام داده است، به طوری که کارهای مطالعاتی مبتنی بر مباحث علمی انجام شده، لذا امیدواریم مجلس ساز و کارهای لازم را فراهم کند، البته این نیست که در بحث اشتغال متولی فقط باید دولت باشد، مجلس باید زیرساخت ها را به خوبی فراهم کند.
وی با اشاره به الزامات اشتغال فراگیر گفت: دولت و مردم باید همراهی لازم را داشته باشند، افراد تحصیل کرده از نظر علمی مجهز هستند اما از نظر مهارتآموزی تجهیز لازم را ندارند .
حسینی با تأکید بر اینکه در فضای کسب و کار باید به یکدیگر کمک کرد، گفت: امروزه مسئله بیکاری و اشتغال دغدغه مقام معظم رهبری است، باید اما و اگرهای موجود در مسیر را برداریم، نظام های مالی کشور، بانکها، صندوق توسعه و سازمان برنامه و بودجه باید همگام با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جلو پیش بروند، زیرا اشتغال اولویت اول کشور است.
در ادامه برنامه حسین طایی کارشناس حوزه اشتغال با اشاره به اینکه مجموعهای از برنامهها و سیاستها را باید در نظر گرفت تا پس از اجرا و نظارت شاهد ایجاد اشتغال باشیم، صرف پرداخت وام و حتی بودجه اشتغال ایجاد نمیشود اظهار کرد: قطعا اگر برنامهها درست تدوین، مصوب و اجرا شود در کنار آن مکملها میتوانند نتیجه مثبتی داشته باشند.
وی با بیان اینکه همکاری لازم از سوی نظام بانکی و سازمان مدیر یت و برنامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود ندارد خاطرنشان کرد: اشتغال محصول تصمیمات یک دستگاه و یا نتیجه سیاست نیست، بلکه مجموعهای از دستگاهها و سیاستها باید در چارچوب برنامهای درست به ایجاد اشتغال بپردازند.
طایی ادامه داد: صاحبان بنگاهها به نیرویهای جوانی که وارد این بنگاهها میشوند به عنوان یک موهبت و دارایی نگاه میکنند.
وی افزود:ما هزینههای بالایی را برای تحصیل جوانان به خصوص آقایان صرف میکنیم و سپس آنها به سربازی میفرستیم که این دوسال وقفه در کار موجب میشود مهارت و دانش اندکی هم که کسب کرده اند از دست برود؛ اگر بتوانیم از جوانان استفاده کنیم و حضور آنها را در بنگاهها بخشی از نظام وظیفه آنها تلقی کنیم این کار باعث میشود جلوی مهاجرات دانش آموختکان گرفته شود.
حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه برنامه بیان کرد: در بحث کاروزی فارغ التحصیلان خلا وجود دارد که در نظام آموزشی ما اتفاق افتاده است و طرح کارورزی به نوعی آن را پوشش میدهد. من اعتقاد دارم باید کارورزی را در دوره دبیرستان آغاز کنیم و شرایطش را در آن دوره را آماده کنیم، چون فعالیت یادگیری در این مقطع بیشتر است، به همین دلیل در نظام آموزشی باید تغییراتی را ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: ما باید بازار اقتصاد خودمان را خوب بشناسیم که آیا ما با مشکل کمبود نیروی کار کم دارد یا خیر و احساس نیاز را باید در بنگاه دارها ایجاد کنیم، اما از سوی دیگر مشکل فرهنگی نیز در این میان وجود دارد؛ امروز همه افراد به دنبال شغل هستند و اینکه آیا تضمینی برای این کار وجود دارد که برای فارغ التحصیلان شغلی ایجاد شود یا خیر یکی از مهمترین موضوعات است.
عضو کمیسیون برنامه بودجه با اشاره به لایحه بودجه ۹۷ و هزینه در نظر گرفته شده برای اشتغال زایی گفت:در رابطه با بودجه ۹۷ یکی از اولویتهای آن ایجاد اشتغال است، اما دولت از مسیر افزایش حاملهای انرژی این هزینه را تامین کرده بود که جایگزین آن را کمیسیون از محل فروش اموال پیش بینی کرده است.
منصوری معاون وزیر کار در ادامه برنامه گفت:شخصی که وارد دوره کارورزی میشود شاغل نیست، اما کمک میکنیم شخصی که دوره کارورزی را گذرانده است با توانمندیهای دیگری وارد بازار کار شود. بنگاهی که فرد کارورز را به کار میگیرد اگر توسط دولت با پرداخت بیمه سهم کارفرما و یا یارانه دستمزد حمایت شود، به این معنی است که یارانه اشتغال این فرد را برای بنگاه کاهش داده ایم.
وی همچنین اشاره کرد: بنگاههای باید مشوق رونق در کسب و کار باشند و به همین منظور باید آن سوی بازار کار یعنی رستههای پر اشتغال را هم مورد توجه قرار دهیم و این بدین معنا نیست که فقط وام بدهیم و به فعالیتهای اشتغال محور توسعه دهیم که در این صورت دانش آموختگان فرصت شغلی ایجاد میشود.
معاون وزیر کار ادامه داد: معمولا در کشورهایی که در حوزه اشتغال خوب عمل میکنند درصدی از جی دی پی برای آن در نظر گرفته میشود، اما این موضوع در مورد سیاستهای ما صادق نیست.
وی بیان کرد:در مورد اشتغال زایی توافق وجود دارد، اما در نحوه اجرای آن اتفاق آرا نداریم، به طوری که در هیچکدام از برنامههای پنج ساله قبل از برنامه ششم توسعه چیزی به عنوان سیاست اشتغال نداشته ایم و برای اولین بار به پیش نهاد دولت و تصویب مجلس چیزی تحت عنوان سند اشتغال را تدوین کرده ایم و تا پایان امسال آن را به تصویت دولت خواهیم رساند.
منصوری گفت:با رعایت چارچوب در نظر گرفته شده در مورد اشتغال روستاییان و یعنی اضافه کردن آن به برنامه توسعه بحث پرداخت وام و ثبت نام رسمی در سایت کارا از پس فردا آغاز میشود و سرمایه گذاران و کار آفرینان میتوانند ثبت نام کنند و وارد پروسه تحصیل وام و دریافت تسهیلات از بانکی بشوند.
طایی کارشناس حوزه کسب و کار ادامه داد: توانمد سازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دارای مباحاث متفاوتی دارد. در مرحله دانشگاه ما فرد را توانمند میکنیم و در ادامه بحث اشتغال پذیری از همین نقطه شروع میشود.اشتغال پذیری مجموعهای از سیاستها است که دانشجویان را قادر میسازد تا با اعتماد به نفس، شغلی به دست بیاورند و سپس با توجه به مهارتی که کسب کرده اند وارد بازار اصلی کار شوند که کاروزی در همین چارچوب جای میگیرد.
وی اشاره کرد: وقتی از اشتغال پذیری و کاروزی صحبت میکنیم در واقع از عرضه نیروی کار صحبت میکنیم، در نتیجه باید به فکر طرف دیگر قضیه یعنی بخش تقاضا نیز باشیم، به همین دلیل اشتغال نتیجه یک سیاست و کار یک دستگاه نیست.
کارشناس حوزه اشتغال ادامه داد:کاروزی یکی از برنامههایی است که در ذیل اشتغال پذیری جای میگیرد و در مرحله بعد فرد با طراحی یک مفهوم جدیدی از اشتغال و گام تاسیس کسب و کار نوپا را بر میدارد؛ بنابراین فرد یک کسب و کار نوپا تشکیل میدهد و یا هم زمان در چندین قرار داد پاره وقت و نیمه وقت کار میکند و گاهی اوقات در زمینههای نوظهور وارد میشود که شبکههایی از اشتغال را ایجاد میکند. از این جا است که کاروزی وقتی به نیمه خود میرسد دانش آموخته به سطح بالایی از اشتغال رسیده است.
انتهای پیام/