انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، نتوانستن دولت در مبارزه با تروریسم، اجماع ملی برای نجات افغانستان، عدم توزیع شناسنامه های الکترونیکی و مشکلات زنان در جامعه موضوعات مورد بحث در سرمقاله های این هفته نامه هاست.

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، نتوانستن دولت در مبارزه با تروریسم، اجماع ملی برای نجات افغانستان، عدم توزیع شناسنامه های الکترونیکی و مشکلات زنان در جامعه موضوعات مورد بحث در سرمقاله های این هفته نامه هاست.

**انسجام 
هفته نامه انسجام در سرمقاله این هفته خود به انتخابات، پرداخت و نوشته است که قراین نشان می دهد، دولت در تلاش برگزاری مشترک انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در یک زمان است. 
انسجام نوشته است اگرچه برگزاری 2 انتخابات، هزینه ها را برای کشور مانند افغانستان کاهش می دهد اما از این لحاظ که کمیسیون انتخابات بطور کامل اعتبار خود را از دست داده است، فاجعه بار خواهد بود. 
این هفته ابراز نگرانی کرده است که انتخابات مشترک از اینکه رهبران دولت وحدت ملی نیز نامزد آن خواهد بود، وضعیت را دگرگون ساخته است. 
انسجام توصیه کرده است که اگر دولت در پی این است که بخواهد با عقب انداختن انتخابات مجلس عمر دولت وحدت ملی را طولانی سازد، اشتباه کرده و گروه های سیاسی این اجازه را نخواهد داد. 

**افغانستان امروز 
هفته نامه افغانستان امروز سرمقاله خود را به فقدان توان مبارزه با تروریسم اختصاص داده و نوشته است که ذهن مردم را این سوال آزار می دهد که چرا دولت نمی تواند، امنیت را تأمین کند. 
این هفته سوال کرده که آیا دولت ضعیف است و یا گروه های تروریستی بیش از حد تقویت شده اند و تجهیزات قوی تر در اختیار آنان قرار گرفته است. 
افغانستان امروز نوشته است، پس از آن مهاجمان انتحاری وارد میدان شدند، توازن قوه نیز به نفع آنان تغییر کرده و آنان توانسته اند تلفات سنگین را برای دولت و مردم بوجود آورند. 
افغانستان امروز نتیجه گرفته است که چندین عامل باعث تقویت بیشتر تروریست ها شده از جمله دولت های قدرتمند در پشت این گروه ها ایستاده و آنان را سازماندهی می کنند. 
معتقد ساختن تروریست ها برای انجام حملات انتحاری و ضعف نیروهای اطلاعاتی افغانستان برای کشف، جلوگیری و از بین بردن تروریست ها باعث شده است که آن ها قوی تر شوند. 

**شهادت 
هفته نامه شهادت در سرمقاله خود به اجماع ملی برای نجات افغانستان پرداخته و نوشته است که در شرایط کنونی که افغانستان با مشکلات جدی مبارزه با تروریسم مواجه و از طرف دیگر اختلافات داخلی نیز وجود دارد، راه نجات این کشور اجماع ملی است. 
شهادت نوشته است که کشور ما بسوی یک جنگ نیابتی در حرکت است و به گفته آمریکا، پاکستان و برخی از کشورهای دیگر بطور مستقیم در تلاش برای ایجاد مشکل در افغانستان هستند. 
شهادت مداخله آمریکا در اوکراین را مشکل دیگر عنوان کرد که باعث می شود تا روسیه نیز در مقابله با آن موضوع از مخالفان آمریکا درافغانستان حمایت کرده و تجهیزات پیشرفته برای آنان فراهم کند. 
این هفته نوشته است که در شرایط کنونی لازم است تمام احزاب، شخصیت های سیاسی، بزرگان و مردم افغانستان برای نجات از وضعیت موجود دست به دست هم داده و کشور را از پرتگاه نابودی با اجماع ملی نجات دهد. 

**سفیر 
این هفته نامه ضمن پرداختن به موضوع انتخابات مجلس در باره توزیع شناسنامه های الکترونیکی بحث کرده و نوشته است، باوجود آنکه مشکلات قانونی توزیع شناسنامه مرتفع شده و قرار بود در این روزها این روند آغاز شود اما به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است. 
سفیر نوشته است که اختلاف شماری از نمایندگان مجلس بر سر نحوه فرمان رئیس جمهوری در باره قانون ثبت احوال مشکلات را بیشتر کرده است و به نظر می رسد که توزیع شناسنامه به زمان نامعلومی موکول شود. 

**نیمرخ 
هفته نامه نیمرخ به موضوع زنان، آموزش و شغل پرداخته و نوشته است که فرصت های طلایی برای پیشرفت زنان در 15 سال گذشته از دست رفت و مسیر پیشرفت آنها مهیا نشده است.
نیمرخ نوشت: دولت عامل عقب ماندگی زنان و دست نیافتن آنها به حقوقشان است زیرا نتوانسته است این فرصت را برای زنان فراهم کند. 
این هفته نامه باورهای نادرست سنتی در برابر زنان برای حضور در جامعه را چالش دیگر عنوان کرد که برای عقب ماندن زنان ابزاری خوبی شده است . 
نیمرخ زنان را نیمی از پیکر جامعه دانسته که برای جامعه پیشرفته حضور برابر زنان را در نهادهای مختلف ضروری و لازم عنوان کرده است که در غیر آن به جامعه مرفه و پیشرفته دست نخواهیم یافت. 

**مدنیت 
این هفته نامه سرمقاله خود را به هفت سالگی اش اختصاص داده و نوشته است که در هفت سال گذشته راه مدنیت با فرازو فرودهای زیادی مواجه شده است. 
این هفته نامه افزوده است که راه مدنیت در 7 سال گذشته آنچه را که به سود مردم این کشور دانسته بصورت عریان و برهنه بدون ترس مطرح کرده و در این راستا وظیفه خود را به خوبی انجام داده است. 

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار