سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: در راستای آماده سازی مجموعه مسجد جامع نطنز برای ثبت جهانی یونسکو در یکسال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسین یزدان مهر با اشاره به اینکه مجموعه مسجد جامع نطنز در انتظار ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی است ، اتمام عملیات سنگ فرش، بهسازی و بدنه سازی محوطه مقابل مسجد جامع نطنز را از مهمترین فعالیت هایی برشمرد که در محدوده  این بافت تاریخی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: با پیگیری از طریق اداره کل استان اصفهان، اعتبار لازم از محل اعتبارات ملی جهت ساماندهی کوچه ورودی و محوطه مقابل مسجد جامع اختصاص یافت.

وی با اشاره به همکاری سایر دستگاه ها برای تسریع در محوطه سازی مسجد جامع بیان کرد: با همکاری ادارات و دستگاه های ذیربط جمع آوری کامل کابل ها و تیرهای برق و اجرای زمینی آنها و همچنین قرار دادن علمک های گاز و پست های مخابرات در داخل دیوارها به صورت کامل صورت پذیرفت.

یزدان مهر در خصوص سایر اقدامات مرمتی در محوطه مسجد جامع نطنز اذعان داشت: در نیمه نخست سال جاری مرحله اول بازسازی آتشکده ساسانی نطنز که در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال انجام شد که تلاش می‌کنیم برای مرمت نهایی این بنا که شامل گنبد و سقف سنگی است اعتبارات لازم را جذب کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: ضمن پیگیری برای تسریع در روند ثبت جهانی مسجد جامع نطنز، با همکاری شهرداری و سایر دستگاه ها درصدد بازسازی بازار تاریخی و محوطه سازی آن هستیم و بر همه ساخت و سازها در بافت تاریخی قصبه و پیرامون مسجد جامع نظارت دقیق می‌شود که در صورت وجود تخلف تصمیم قاطع صورت خواهد گرفت.

شایان ذکر است مجموعه مسجد جامع نطنز شامل مسجد، خانقاه، بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی، قنات، گنبد کاشیکاری و مناره است که در نزدیکی آن آثار فاخری همچون آتشکده ساسانی، بازار، گنجینه باستان شناسی و خانه های تاریخی قرار دارد.

 

انتهای پیام/م

 

مسجد جامع نطنز در انتظار ثبت جهانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.