عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: زاینده‌رود یک جریان پیوسته از سراب تا تالاب است و برای پایداری و مدیریت یکپارچه زاینده‌رود باید نگاه همه جانبه و دراز مدت به مسأله داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی بصیری امروز در میزگرد بررسی طرح آب‌رسانی بن- بروجن با بیان این نکته که خشکی تنها مشکل کشور ما نیست و بیشتر کشورهای جهان درگیر این مسأله هستند ، اظهار داشت : زاینده‌رود یک جریان پیوسته از سراب تا تالاب است و حل خشکی زاینده‌رود به مدیریت یکپارچه نیاز دارد،

وی افزود: وقتی رودخانه‌ای از حالت طبیعی خارج شود تبعات زیادی در پی دارد که یکی از آن‌ها خشکی است و در همین راستا و برای استفاده از آب از کلمه آبخیزداری سوءاستفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: در سدسازی آب در معرض تبخیر قرار می‌گیرد و باعث افزایش مصرف آب می‌شود در حالی که باید تبخیر آب را به سمت تعریق آب از گیاه تغییر دهیم تا بهره‌وری آب نیز افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در برخی طرح‌ها مانند طرح بن بروجن در ظاهر بحث آشامیدنی مطرح است اما در باطن طرح آب برای مصرف فولاد می‌خواهد استفاده شود و طوری عمل می‌کنیم که گویا آب فراوان است در حالی که این خلاف وعده عمل کردن باعث از دست دادن ثروت ملی و فقر مردم می‌شود.

بصیری در ادامه گفت: اصفهان در بین 12 رأی شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته زاینده‌رود تنها دو حق رأی دارد و در مورد حل مسائل تفکیک استانی به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی تأیید کرد: زمانی که آب پشت سد نیست باید همگی به میزان کم از آن برداشت کنند و اولویت اختصاص آب با کسی است که صاحب آب و حق‌آبه‌دار است نه کسی که تازه دو سال است آمده و از نظر قانونی مجوز اشتباه دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیان کرد: برای پایداری و مدیریت یکپارچه زاینده‌رود باید نگاه همه جانبه و دراز مدت به مسأله داشت و به مردم آموزش‌های مستمر داد تا با تکرار مشکلات در اذهان عمومی برای حل آن‌ها چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به لازم‌الاجرا بودن مدیریت مشارکتی و برنامه‌ریزی علمی و صحیح برای اصلاح امور خشکی زاینده‌رود تصریح کرد: طرح بن- بروجن غیرقانونی است و نباید اجرا شود بلکه منبع تأمین آب و موارد مصرف آن باید مشخص و قوانین مربوط به آن عادلانه اجرا شود.

 

انتهای پیام/م

 

اصفهان در مدیریت زاینده‌رود 2 رای از 12 رای را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.