وی ادامه داد: اولین موضوع مورد نیاز کارتیمی، مهارتهای موردنیاز است که افراد باید مهارتهای فردی مورد نیاز را دارا باشند تا بتوانند تیم را همراهی کنند بنابراین اگر اعضای تیم مهارتهای لازم برای تعامل باسایر اعضا وهمچنین توانایی حل مسئله را نداشته باشند، اهداف تیم محقق نخواهد شد.
بطحایی افزود: برخی اوقات شاهد آن هستیم که افراد به جای مهارت حل مسئله بطور دائم، از صورت مسئله سخن میگوید ومهارت حل مسئله را ندارند.
وی تصریح کرد: ممکن است همه افراد تمام مهارتهای لازم رانداشته باشند، اما در یک حوزه مهارت دارند وهمکاری لازم را نیز باسایر اعضا دارند واین موفقیت تیم رادرپی خواهد داشت.
وزیر آموزش وپرورش بیان کرد: در یک دستگاه وسازمان، گروهی موفق است که خود را تبدیل به تیم کند و روحیه همکاری و همدلی را افزایش دهد.
وی ادامه داد: برای تحقق اهداف یک تیم، اعضا باید از چهار مرحله عبور کنند اولین مورد مرحله شکل گیری است و افراد در این مرحله سعی میکنند مهارت خود را به سایر اعضا نشان دهند واین موضوع یک امر طبیعی است وسایرین باید تحمل کنند تا تیم شکل گیرد.
بطحایی ادامه داد: مرحله دوم طوفانی شدن است که بسیار مهم میباشد وافراد سعی میکنند با توجه به تجارب خود ایدههای خود را اثبات کنند وآنها را در دستور کار تیم قرار دهند وبه همین دلیل افراد مهارت شنوایی کمتری داشته و بیشتر تلاش میکنند نظرات خودشان را بر روح سازمان حاکم کنند وممکن است دراین مرحله ایدههای افراد جای اهداف تیم را بگیرد وخطراتی ازجمله متلاشی شدن تیم و یا انشقاق در تیم، به وجود آید ودر نهایت تیم تنزل پیدا کند وتبدیل به گروه شود واهداف گروه جایگزین اهداف تیم شود ودر عین حال ممکن است ظاهر تیم حفظ شود، اما اهداف موردنظر محقق نخواهد شد.
وی افزود:در کار تیمی مهم نیست افراد چقدر حرف میزنند بلکه آنچه مهم است این است که افراد اهداف تیم را تا چه میزان محقق کرده اند اعضای تیم نباید نسبت به هم موضع بگیرند.
بطحایی سومین مرحله کارتیمی را مرحله تعادل برشمرد وتصریح کرد: اگر اعضا از مرحله پر خطر دوم به سلامت بگذرند، مرحله تثبیت میرسد ودر مرحله چهارم تیم به مرحله کارآمدی خواهد رسید و همه اعضا ارزش گذاری شان بر روی سایر افراد براساس سهمی است که افراد در پیشبرد اهداف تیم بر عهده داشتند.
وی ادامه داد: همکاری، اعتماد و انسجام سه مولفه وعنصر مهم برای موفقیت تیم است. بنابراین تا آنجا که ممکن است تعارض باید در تیم کاهش پیدا کند وانسجام دائما در حال افزایش باشد واعضای تیم برنده شدن رابرای همه بدانند ودائما به موفقیت تیم بیندیشند واعضا نباید خودشان را از سایرین جدا بداند.
وزیر آموزش وپرورش در خصوص سند تحول گفت: با طراحی برنامههایی باید فاصله بین آموزش و پرورش با جامعه را کاهش دهیم و در این راستا عکس العملهای به موقع آموزش وپرورش در حوادثی که پیش میآید و همچنین حساسیت بالا در برابر مسائل مرتبط با آموزش وپرورش است.
وی از ابلاغ برنامه های سال ۹۶ در ابتدای سال به استانها براساس سند تحول خبر داد و عنوان کرد: از حوزههای مختلف ستادی میخواهم صورت وضعیت میزان اجرای سند تحول را ارائه دهند. البته تاکنون گزارش اقدامات انجام شده به اینجانب ارسال شده است.
وزیر آموزش وپرورش درخصوص نحوه ارزیابی از کیفیت اجرای سند تصریح کرد: براساس سامانه طراحی شده در خصوص تحقق اهداف سند تحول در حوزههای مختلف، درصد اجرایی شدن اهداف باهم متفاوت است و ۲۳ هدف جزو لایه اول اهداف هستند وتعیین راهکارها نیز جز اهداف بعدی است.
وی ادامه داد: درسال جاری علاوه بر برنامههای سال ۹۶، پروژههایی را نیز اجرایی کردیم که میتوان به موضوع مهارت آموزی، آموزش وتوسعه مهارتهای زندگی، اجرای نظام سنجش صلاحیت حرفهای مدیران، آموزش ویژه خانواده ها، تولید برنامههای ویژه مناطق، آموزش مستمر برای مدیران مناطق، اشاره کرد.
وزیر آموزش وپرورش بیان کرد: خانوادهها وآموزش وپرورش باید همسو باشند تا تربیت صحیح محقق شود، وضروری است برنامههای ویژهای برای آموزش والدین ارائه شود.
وی یادآور شد: زمینهای باید فراهم باشد تا معلمانی که شایستگی مدیریتی را دارند بتوانند کاندید شوند و همچنین ازظرفیت تشکلها نیز باید بیش از پیش استفاده شود ودایره انتخاب مدیران باید از سطح رئیس منطقه فراتر رود.
انتهای پیام/