رئیس فدراسیون چوگان گفت: درست است که امروز رئیس فدراسیون شدم، اما 9 سال در سمت دبیری فدراسیون مجری سیاست های چوگان بوده ام.

دهخدایی:من 9 سال مجری سیاست های چوگان بودم/ زمین مشکل اصلی چوگان استبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان حجت الله دهخدایی پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون چوگان گفت: من در این مدت ریاست این فدراسیون را عهده دار نبودم و باید بگویم تنها حدود 9 سال در سمت دبیر هیئت انجام وظیفه کردم و در حقیقت مجری سیاست‌های رئیس فدراسیون بودم.

او ادامه داد: همان طور که در اعلام برنامه‌هایم گفتم کارهای زیادی انجام شده تا چوگان به اینجا برسد چرا که این ورزش زیر ساخت های خاص خود را دارد و با هیچ رشته ورزش دیگری قابل قیاس نیست. هر زمین چوگان8 برابر زمین فوتبال است و به نوعی چمن خاصی دارد و نگهداری مسائل خود را می طلبد اما به هر جهت باید از طرف دولت و ارگان های دولتی ، زمین‌هایی به فدراسیون چوگان واگذار شود تا انشاله بتوانیم چوگان را در استان‌هایمان نیز توسعه دهیم.

دهخدایی افزود :اکنون 6 استان به صورت فعال و نیمه‌فعال این رشته را دنبال می‌کنند .ما در ابتدا در نظر داریم در استان‌هایی چوگان را به راه بیاندازیم که سابقه قدیمی دارند. چوگان از دیرباز در ایران وجود داشته و همین میدان نقش جهان پیش از آن میدان چوگان بوده است. در قزوین هم گزارشی وجود دارد که سفیر اسپانیا در 400 سال پیش گزارش داده که شاه عباس در زمین بازی می‌کرده و گل می زده است و سپس چوگان را بالای سر خود می چرخاندند.همچنین در اردبیل و چند شهر دیگر چوگان را داریم اما آن چیزی که اکنون دست و بال ما را بسته نبود زمین است.ما می توانیم در تمام استان ها هیئت استانی را راه بیاندازیم ولی صرف داشتن یک اسم از هیئت چوگان ما را راضی نمی کند . نا گفته نماند چهارمحال بختیاری زمین‌های بسیار خوبی دارد و همینطور در زنجان نیز زمین های خوبی وجود دارد که در نهایت باید ابتدا اجازه فعالیت چوگان در آنها را داده شود و سپس اقدامات لازم صورت بگیرد .

او بیان کرد :چوگان رشته‌ای است که گسترش آن نه تنها از طرف فدراسیون چوگان بلکه از طرف وزارت ورزش و جوانان هم به تنهایی کاری از او بر نمی آید چرا که وزارتخانه هم امکانات خاص به خود را دارد .

رئیس فدراسیون چوگان درباره حضور بخش خصوصی گفت :این علاقه ماست که بخش خصوصی وارد شود و خواست جامعه ورزش ،چوگان و پیشکسوتان این رشته است که چوگان وابسته به دولت نباشد و البته این در مورد همه ورزش ها صدق کند .از طرفی باتوجه به اینکه چوگان شناخته شده نیست و بخشی هم که قصد سرمایه گذاری دارد به دنبال بازگشت سرمایه و تبلیغاتش است به همین دلیل کمتر کسی در این زمینه پیش قدم می شود .

او ادامه داد:ما برای این ورزش تا مرز 3 نفر هم سرمایه گذار نداریم که بخواهد سرمایه‌گذاری کند. در هر صورت می گویند به اندازه انگشتان یک دست که ما به اندازه 3 نفر هم سرمایه گذار برای چوگان نداریم .به این ترتیب باید عاشق واقعی را برای چوگان پیدا کنیم و کسی که قصد سرمایه گذاری دارد با حمایت همه بحث تبلیغات خود را انجام دهد و به نوعی سرمایه اش نیز به او بازگردانده شود .

دهخدایی بیان کرد :با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که از این رشته حمایت کردند و چوگان را جزو فرهنگ و ملیت ما دانستند ، این موضوعی است که در هیچ رشته دیگر وجود ندارد. از طرفی ثبت ملی و جهانی چوگان را داشتیم که یکی از نقاط قوت به شمار می آید .همچنین ورود نیرو های مسلح که از سمت فرماندهی کل قوا فرمان دارند تا یگان های چوگان را راه اندازی کنند و همه کسانی که دل در گرو فرهنگ این مملکت دارند باید به این ورزش ورود پیدا کنند .صرفا اینکه افراد در کنار بایستند و ماشا الله ماشا الله بگویند کار درست نمی شود .بنابراین باید وارد شوند و از هر لحاظ از جمله فکری ،اقتصادی حمایت کنند و ما هم به عنوان لبه جلویی منطقه نبرد این کمک‌ها را هدایت می‌کنیم تا به سر منزل مقصود برسانیم

دهخدایی در مورد اقدامات لازم برای بخش بانوان  گفت: ما در سطح آسیا در بخش بانوان نفر اول هستیم یعنی در میان تمام کشور های اسلامی و آسیا بخش بانوان ما از فعال‌ترین بخش چوگان به شمار می آید .در سال 85 که میان بانوان انگلستان ،استرالیا و ایران برگزار شد که باید بگویم این بازی 13 بار از شبکه های خارجی پخش شد و هر بار اعلام می کردند اینجا هامبورگ ،نیویورک و کالیفرنیا نیست بلکه اینجا ایران است . ایرانی که در همسایگی اش بانوان حق رای و رانندگی ندارند اما در اینجا بانوان در حال انجام بازی چوگان هستند .به این ترتیب در بخش داخلی هم حتما کارهایی صورت گرفته که به این مرحله رسیدیم و بانوان ما بسیار فعال هستند. نایب رئیس ما از چوگان بازان قدیمی بوده که انشاله در انتخاب جدید این موضوع را لحاظ می کنیم .همچنین در بخش بانوان با کمترین هزینه کار ها را انجام می دهیم .

انتهای پیام/

اظهارات رئیس جدید فدراسیون چوگان در مورد این رشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.