دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:همجواری ایران با ۱۵ کشور همسایه، ظرفیت خوب اقتصادی را برای کشور فراهم آورده؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی بهره ببریم.

نتوانسته‌ایم از ظرفیت مناطق آزاد به نحو مطلوب بهره ببریم/به دنبال تغییر آیین‌نامه جدید خودرو در مناطق آزاد هستیمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز (یکشنبه) در حاشیه نشست این سازمان، اظهار کرد: همجواری ایران با ۱۵ کشور همسایه، ظرفیت خوب اقتصادی را برای کشور فراهم آورده؛ اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی بهره ببریم.

وی در ادامه افزود: استفاده از فرصت‌های اقتصادی کشور و نیروی انسانی فعال، کاستن از دیوان سالاری دولتی، توجه به مناطق پیرامونی کشور، ثبات پولی و مالی و در نهایت حفظ انسجام و همبستگی اقوام مختلف ایران از جمله دلایلی است که وجود مناطق آزاد را ضروری می‌کند.

 بانک با بیان اینکه اکنون ۷ منطقه آزاد و ۱۸ منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد، گفت: افزایش مناطق آزاد در حد لازم و در غالب آن چند عنصری که ذکر کردم، توجیه پذیر است.

مشاور رئیس جمهور اذعان کرد: اعتقاد دارم نباید آنچنان تعداد مناطق آزاد زیاد شود که خود یک نظام دیوان سالاری جدید ایجاد کند و از طرف دیگر نباید توسعه و ایجاد مناطق آزاد را محدود کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرد: 8 منطقه آزاد جدید و 12 منطقه ویژه در دستور کار مجلس است که امیدواریم با برنامه ریزی حساب شده نسبت به تشکیل مناطق کار کرد.  

بانک تصریح کرد: فراهم کردن اعتبارات برای توسعه مناطق آزاد نباید تنها بر دوش دولت باشد و به‌وجود آوردن منابع مورد نیاز از طریق مدیریت صحیح و جذب سرمایه الزامی است.

وی ادامه داد: در همین راستا باید تفاوت ویژه بین مناطق آزاد و ویژه قائل شویم و مناطق ویژه از آنجاییکه محدودیت کمتری نسبت به مناطق آزاد دارند ،زمینه بهتری برای فعالیت دارند.

بانک تأکید کرد: در مجموع باید توجه داشت که گسترش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس قوانین و اصول مشخص شده باشد و نباید اجازه داد این امر از اهداف خود دور شود.

بانک گفت: در مناطق آزاد بر اساس آیین نامه موجود، شرکت‌ها می‌توانند هر ساله یک یا دو نوع خودرو را وارد کنند و استفاده از آنها در محدوده قلمرو مشخص شده و چارچوب قانونی بلامانع است.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه جدید واردات خودرو، بیان کرد: بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت، ورود هر خودرو خارجی منوط به اسقاط سه خودرو فرسوده است و اکنون این قانون باید در مناطق آزاد نیز اجرا شود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: از آنجایی که آیین‌نامه مناطق آزاد باید با سرزمین اصلی در حوزه خودرو متفاوت باشد، به دنبال آن هستیم که آیین‌نامه مناطق آزاد در این حوزه پیگیری و اجرا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۱ دی ۱۳۹۶
منطقه ازاد چابهار بسیار از نظر اقتصادی قوی
آخرین اخبار