به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مجید ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق و معاون فنی و زیربنایی اداره کل راه آهن جنوب شرق پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیرعامل و معاونین شرکت شهرکهای صنعتی اظهار، داشت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران در صورت اینکه ظرفیت بار انبوه در شهرکهای صنعتی وجود داشته باشد خطوط فرعی به این شهرکها متصل کند.
ارجونی با اشاره به اینکه هزینههای حمل بار با ناوگان حمل و نقل ریلی نسبت به ناوگان جادهای کمتر است، افزود: مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل ریلی یک هفتم ناوگان حمل و نقل جادهای است و این صرفه جویی میتواند سهم بسزایی در توسعه اقتصادی و عمرانی کشور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه راه آهن جنوب شرق در بدو امر با حمایتای دولت و با سرمایه عظیمی ساخته شده تا بتواند به مردم این دیار خدمات بدهد، بیان کرد: ناوگان حمل و نقل ریلی قابلیت حمل بار انبوه را دارد پس باید به سند چشم انداز برنامه ششم توسعه و منویات مقام معظم رهبری (زید عزه) مبنی بر انتقال بار از سمت جاده به سمت ریلی تاکید ویژهای داشته باشیم.
وی نزدیکی شهرک صنعتی زاهدان به خطوط ریلی راه آهن جنوی شرق را یک ظرفیت بزرگ دانست و ادامه داد: خط ریلی فرعی به شهرکهای صنعتی به کاهش ترافیک شهری و جادهای و در نهایت کاهش تصادفات جادهای منتج خواهد شد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق، راه آهن را یکی از شاخصهای توسعه منطقهای عنوان کرد و گفت: باید گامهای استواری به منظور توسعه اقتصادی و زیرساختهای حیاتی استان برداریم.
ارجونی تصریح کرد: کشیده شدن خطوط ریلی در سطح استان علاوه بر اشتغالزایی زمینه ساز توسعه پایدار استان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با اتصال خط چابهار و با عنایت به طرح توسعه سواحل مکران بار انبوهی را به سمت خطوط ریلی روانه خواهد کرد.
ارجونی اظهار کرد: کشیده شدن خطوط ریلی به شهرکهای صنعتی بستر ورود تجار جهت سرمایه گذاری به استان را فراهم میکند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان در این نشست بیان کرد: تا زمان تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان برای اتصال خطوط فرعی به شهرکهای صنعتی خاش، ایرانشهر، چابهار، کنارک و رامشار برنامه ریزی شود.
حسینعلی سارانی گفت: ۶۰ درصد تن ماهی ایران از کنارک و از طریق ناوگان حمل و نقل جادهای تامین میشود.
وی ادامه داد: پیشنهاد میکنم تفاهم نامهای فی ما بین راه آهن جنوب شرق و شرکت شهرکهای صنعتی سیستان و بلوچستان در خصوص اتصال خطوط فرعی به شهرکهای صنعتی و حمل بار منعقد شود.
محمدمهدی زارعی معاون فنی و زیر بنایی اداره کل راه آهن جنوب شرق اظهار کرد: بهترین راه برای اتصال خط به سیلوی گندم و لجستیک بهر گرفتن از زمینهای حاشیه شهرکهای صنعتی است.
در همین راستا مقرر شد جلسهای به منظور بیان قابلیت ناوگان ریلی برای حمل کالاهای کارخانجات و انتقال کالا به سمت کویته پاکستان با حضور مدیران عامل شرکتهای شهرک صنعتی زاهدان برگزار شود.
انتهای پیام/ع