مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: تعویض خط ریلی زاهدان - میرجاوه بدلیل غیر استاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

تعویض خط ریلی زاهدان - میرجاوه نیازمند اعتباربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مجید ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور  اظهار داشت: خط ریلی زاهدان - میرجاوه به دلیل عریض بودن آن امکان ورود قطار‌های ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض و یا اصلاح شود.

وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه ۲ طرح مد نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است.

ارجونی  ادامه داد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: به منظور اجرای طرح ترکیبی و دو منظوره کردن خط ریلی زاهدان - میرجاوه روی خط فعلی که در گذشته نیز این امر تست شده هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: بیشتر خطوط ریلی موجود در ایالت بلوچستان پاکستان فرسوده هستند و سرعت قطار در این مسیر‌های ریلی ۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

بیش از ۲۱ هزار و ۹۸۹ تن کالا ازطریق خطوط ریلی به پاکستان صادر شده است

ارجونی با اشاره به میزان صادرات به پاکستان اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۹۸۹ تن کالا پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی زاهدان - میرجاوه به این کشور صادر و ترانزیت شده است.

وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالا‌های صادراتی این خط ریلی به پاکستان بوده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: همچنین عمده کالا‌های وارداتی از مسیر ریلی کویته پاکستان به زاهدان کنجد، برنج خوراکی و عمده کالا‌های ترانزیتی گوگرد خام بوده است.

ارجونی بیان کرد: در هفت ماهه نخست امسال حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی زاهدان - میرجاوه به پاکستان ۲۴ هزار و ۴۶۲ تن بوده است.

وی تصریح کرد: ۱۱۳ هزار و ۳۸۶ نفر مسافر پارسال در مسیر ریلی زاهدان به میرجاوه جابه جا شده اند.

وی ادامه داد: در صورت اصلاح این خط، ناوگان حمل و نقل ریلی می‌تواند در بحث جابه جایی مسافر، کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نقش بسزایی ایفا کند.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: مجموع ترانزیت، صادرات و کالای خروجی از مرز میرجاوه پارسال ۸۰۰ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

ارجونی اظهار داشت: در صورت تعویض یا اصلاح این خط و با توجه به تردد قطار‌های باری و مسافری به علت افزایش سرعت قطار‌ها و ارتقاء ایمنی محور به همان مقدار برای افراد بومی منطقه نیز اشتغالزایی خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست‌های متعددی با مقامات پاکستانی انجام شده تا مشکل فرسودگی خطوط ریلی زاهدان - کویته برطرف شود که تاکنون منتج به نتیجه نشده است.

راه‌آهن زاهدان - کویته پاکستان در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی به‌منظور حمل و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده که قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا کند که با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.

فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان - میرجاوه ۹۴ کیلومتر و تا کویته پاکستان ۶۵۰ کیلومتر است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار