به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ بانوی آفتاب تنها مهمان هفده روزه ی شهر قم بود اما قلب آرام ولی سرشار از عشق و عاطفه ی زینب ثانی(س) نتوانست جور مأمون عباسی را در شهادت یاران و زهر کین و جفای او را طاقت بیاورد به لقای معشوق ازلی پیوست و شافی روز جزا شد.
بانوی آینه و آفتاب با رحلت خود پلیدی مأمون را فریاد زیاد و حتی جعل تاریخ هم نتوانست ترس مأمون را از یک دختر جوان و دوشیزه پنهان کند و تاریخ همواره گواهی خواهد داد که مأمون کربلا را در ساوه بار دیگر تکرار کرد و زمینهساز رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه(س) شد.
آری ای بانوی آفتاب آسوده بخواب که تو رسالت خاندان عترت را به سرانجام رساندی و اگر دیدار برادر محقق نشد بیدارگری محبان آل علی را محقق ساختی.
هیئتها و جوانان در جوشوخروشاند و در فراق بانو بر سر و سینه میزنند،او مسیحای زمان است و مرهم دل مردم قم؛ بانویی است که کویر خشکیده قم را به گلستان و گلسرای اهلبیت(ع) و اهل علم تبدیل کرده است.
طبلها در فراغ بانوی کریمه بر سر میکوبند و زنجیرها بر هم میریزند.
اشکها از چشم ها جاری است، امروز پرندگان اهل حرم هم حال و هوایی دیگری دارند گویی تمام شهر یک صدا عشق، نوکری و ارادت خود را فریاد میزنند.
تصاویر زیر تنها گوشه ای از عشق و ارادت مردم قم به ولی نعمتشان حضرت فاطمه معصومه(س)را در سالروز رحلت جانسوز آن حضرت نشان می دهد.
با همین چشم های خود دیدم، زیر باران بی امان بانو!
درحرم قطره قطره می افتاد آسمان روی آسمان بانو
صورتم قطره قطره حس کرده ست چادرت خیس می شوداما
به خدا گریه های من گاهی دست من نیست مهربان بانو
گم شده خاطرات کودکی ام گریه گریه در ازدحام حرم
باز هم آمدم که گم بشوم من همان کودکم همان، بانو
باز هم مثل کودکی هر سو می دوم در رواق تو در ت
دفترم دشت و واژه ها آهو...گفتم آهو و ناگهان بانو
شاعری در قطار قم - مشهد چای می خوردو زیر لب می گفت
شک ندارم که زندگی یعنی، طعم سوهان و زعفران بانو
شعر از دست واژه ها خسته است بغض راه گلوم را بسته است
بغض یعنی که حرف هایم را از نگاهم خودت بخوان بانو
حجتالاسلام والمسلمین فلاحی،معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ با بیان اینکه امسال ویژه برنامه کتابخوانی شهید غربت و خواهر خورشید در سطح استانی و ملی دنبال میشود،اظهارکرد: روز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها برنامه دعای ندبه در حرم مطهر با همکاری هیأت رزمندگان اسلام و انعکاس شبکههای مختلف دنبال میشود.
وی با اشاره به برپایی دسته های عزاداری خادمان این آستان مقدس افزود: خادمان از بیتالنور و مسجد امام حسن عسگری علیهالسلام به سمت حرم مطهر حرکت میکنند.
معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)با اشاره به اینکه آیین شمعگردانی خادمان آستان با حضور علما و شخصیتهای برجسته همزمان با هشتم دیماه برگزار میشود، عنوان کرد: در حوزه خدمات رسانهای نیز تشکیل قرارگاه رسانهای کریمه را به منظور بازتاب مطلوب برنامهها دنبال کردهایم.
حجتالاسلام والمسلمین فلاحی خاطرنشان کرد: 85 برنامه رسانهای در حوزههای مختلف با محوریت شخصیتشناسی و برکات سفر بانوی کریمه اهل بیت(س) به شهر مقدس قم تولید میشود.
وی رونمایی از آثار تولیدی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) و زیارتنامه حضرت معصومه سلامالله علیها به بیش از 10 زبان، دستنوشتههای علما در هنگام غبارروبی، کتاب تجوید مصور قرآن ویژه نوجوانان و جلد سیام ستارگان حرم با محوریت شرح حال علمای قم را از دیگر اقدامات برنامهریزی شده به مناسبت این ایام خواند و افزود: سامانهها و پایگاههای اینترنتی جدید آستان مقدس نیز با حضور مسؤولان رونمایی میشود.
معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)از برگزاری 35 نشست تخصصی آشنایی با سیره ی حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها یاد کرد و افزود: به مناسبت دهه بصیرت نیز همایش بصیرت و شهادت در آستان کریمه اهل بیت(س) برگزار میشود و خادمان این آستان مقدس نیز در دیدار مردم قم با رهبر انقلاب حضور خواهند یافت.
وی معرفی حضرت معصومه(س) از منظر معصومین(ع)، بررسی شخصیت فردی و عبادی، آثار حضور این بانو در قم، بیان کرامات و خاطرات، سبک زندگی حضرت معصومه(س)، تبیین فرازهای زیارت نامه آن حضرت، مقایسه حرکت تبلیغی و جهادی حضرت معصومه(س) با حضرت زینب(س)، نقش بارگاه حضرت معصومه(س) در انقلاب اسلامی و تبیین جایگاه شهدای اسلام و انقلاب را از بخش های ویژه برنامه شخصیت شناسی حضرت معصومه سلام الله علیها عنوان کرد.
اول ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری، با ولادت فرزندی از تبار رسول الله(ص)، مدینه فروغی دیگر یافت و خانه پرمهر امام کاظم(ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد، حضرت فاطمه معصومه(س) دیده به جهان گشود و در بوستان معنویت، نسیم سبز بشارت وزیدن گرفت.
شرافت نسبی حضرت معصومه(س)، فراتر از آن است که قلم، توان درکش را داشته باشد. نیاکان او، پرچم داران هدایت و فضیلت و خود، دختر امام، خواهر امام و عمّه امام است. بیست و پنج سال تمام، امام رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار می رفت، تا اینکه بعد از یک ربع قرن انتظار، ماه تابانی از افق امامت درخشید. کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) لحظه ای از خورشید فروزان امامت جدا نمی شد و از دریای بی کران علوم پدر و برادر، کسب فیض می کرد.
در سال 201 قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.
از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت های زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.
طبق نوشته ی شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (ع)، را مسموم نمودند.
ایشان بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید; زیرا از پدرم شنیدم که می فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست . برای همین حضرت معصومه(س) در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته ی اهل بیت (ع) قرار گرفت.
بیتالنور حجرهای است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در مدت اقامت هفده روزهاش در منزل موسی بن خزرج، در آنجا مشغول عبادت بودند که هماکنون نیز این حجره در محله میدان میر قم وجود دارد و مورد توجه دوستداران اهل بیت است. عبادت و شب زندهداری هفده روزه این بانوی مکرمه در واپسین روزهای عمر شریفش، گوشه ای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع او در برابر ذات پاک الهی است.
بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
عمر حضرت فاطمه معصومه(س)تنها28 سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلند ترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.
يعقوبی از مورخين شيعه می نويسد: حضرت امام موسی كاظم(ع) وصيت فرمود كه دخترانش ازدواج نكنند، ولذا هيچيك از آنان ازدواج نكردند. به جز(ام سلمه)كه هم ازدواج واقعی نبود، بلكه وی از مصر عازم حج بود برای اينكه در اين سفر محرمی داشته باشد با پسر عمويش قاسم بن محمد بن جعفرالصادق(ع) عقد محرميت جاری كرد.
از سویی خود وصيت نامه امام موجود بوده و متن وصيتنامه حضرت امام موسی كاظم(ع) در طول قرنها و سالها از حوادث باقی مانده و در كتب تاريخی موجود است.
مرحوم كلينی در كتاب شریف كافی نقل می کند: حضرت امام موسی كاظم(ع) در اين وصيت نامه پس از آنكه همه فرزندانش را به تبعيت از امام رضا(ع) فرمان داد، در مورد فرزندانش فرموده هركدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزويج دهد، بدون اجازه و فرمان امام رضا(ع)چنين حقی را ندارند، زيرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است.
دومین دلیل که برای این امر به آن اشاره شده، نبودن هم کفو بانو در زمان ایشان است که سبب تجرد حضرت بود.
مهمترین دلیل تجرد حضرت معصومه (س) و سایر خواهرهای ایشان از دیدگاه اکثر مورخین اختناق شدید حاکمیت عباسی بوده است.
دوران هارون الرشید دورانی است که امام هفتم با بدترین وضعیت در زندان عباسی به سر می بردند و خفقان و اختناق در عصر هارون الرشيد به جائي رسيده بود كه كسی جرأت نداشت به در خانه امام كاظم(ع) آمد و شد كند. این وضعیت در دوران مامون نیز ادامه داشت و با وجود انکه وی به بهانه ولایت عهدی امام رضا (ع) مدعی حمایت از شیعیان بود، اما با مخالفین حکومت خود بخصوص شیعیان مخالف به شدت برخورد می کرد و گماردگان وی در سراسر حکومت عباسی شیعیان را به شدت اذیت و آزار می کردند.
لذا با وجود تأکید فراوان ائمه بر مسئله ازدواج، وضعیت خاندان اهل بیت به گونه ای نبود که دختران امام کاظم (ع) بتوانند براحتی ازدواج کنند و در نتیجه دختران ایشان مجرد مانده اند.
قم پیش از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عده ای زرتشتی و یهودی در آن زندگی می کردند. در اوایل قرن اول و در سال 23 هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.
نخستین کسانی که از اشعری ها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.
شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.
برکات حضرت معصومه در شهر قم و تاثیر این شهر بر کل ایران آنچنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور و جهانگردان را به خود مشغول داشته است.
لحظه ورودشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.
قم با این ویژگی ها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه گردید و از همه مهم تر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.
از برکات فاطمه معصومه علیها السلام، پرورش عالمان و اندیشمندان بزرگی چون شیخ صدوق،خواجه نصیر الدین طوسی وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزیر و مورخ و رجال علمی و مردان سیاست و وزارت از این خطه است.
یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه علیها السلام در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرن ها قبل بر می گردد. ابراهیم بن هاشم قمی، سعد بن عبدالله قمی، احمد بن اسحاق قمی، علی بن بابویه قمی و ده ها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند. این حوزه علمی کم و بیش تداوم داشت و ترویج علم در این شهر همچنان در طول تاریخ ثمرات پرباری به همراه همانا بهشت دارای هشت در است که یکی از آن درها مخصوص مردم قم است. آنان شیعیان برگزیده ما در میان سایر شهرها هستند. خداوند ولایت و محبت ما [اهل بیت] را با طینت آنان عجین کرده است.
این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال 1315 شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید. اقبال آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله به قم، فعالیت های فرهنگی واجتماعی را در این شهر تسریع نموده و همچنین ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شیعی و همراهی آنان با حرکت حوزه علمیه در شکوفائی آن نقش به سزایی داشت.
جامعه المصطفی نهادی آموزشی و یکی از ارگان های مهم ایران برای اشاعه ی اسلام شیعه در سایر کشورها است،این نهاد به برکت وجود سراسر خیر و برکت بانوی کرامت در شهر مقدس قم احداث شده است و در حال حاضر در 60 کشور جهان شعبه دارد.
این مرکز حدود 40 هزار طلبه ی خارجی دارد،از طریق شبکه ی جامعه المصطفی 50 میلیون نفر در جهان به آیین تشییع گرویده اند.
جامعه المصطفی در کشورهایی که جامعه ی مسلمان دارند نماینده دارد و از طریق این نماینده، افراد مناسب برای آموزش اسلام را شناسایی کرده،و آن ها را برای آموزش طلبگی به قم اعزام می کند.
در ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ رهبر معظم انقلاب در پیامی جامعه المصطفی را به جای مرکز جهانی علوم اسلامی، تأسیس کرد.در این پیام به لزوم همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی مجمع تقریب و مجمع اهل البیت با این نهاد تازه تأسیس اشاره شدهاست تا جامعه المصطفی بتواند به رشد و توسعه مراکز علمی در پاسخگویی به نیازمندهای جهان معاصر برسد.
این ارگان با حضور طلاب غیرایرانی در مدرسه عالی خمینی در قم شروع به کار کرد. جامعه المصطفی با ادغام ۲ ارگان سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز علوم اسلامی، تشکیل و آیت الله اعرافی، رئیس پیشین مرکز علوم اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب به ریاست آن منصوب شد،اهداف از تاسیس این نهاد اهتمام طلاب (طلبههای خارجی) براساس رسالتی که به عهده دارند باید به مفاهیم ارزشمند اسلامی و معنوی توجه داشته باشند و از فرصت هایی که انقلاب اسلامی برای آنان فراهم کرده، بهرهمند شوند. جامعه المصطفی العالمیه، نهادی حوزوی از تجربیات نوین علمی در جهان بهرهمند شده است. تمام فعالیتهای این نهاد علمی و آموزشی براساس معیارهای اسلامی، اهداف صلح آمیز و هماهنگ با روح وحدت و اخوت اسلامی طراحی شدهاست.
مرحوم آيتالله العظمی سيد شهابالدين مرعشی نجفی در مدت ۶۰ سالی كه در شهر قم اقامت داشت، سحرها اولين زائر حضرت معصومه سلام الله علیها بود.ايشان در طول سال ـ چه شبهای سرد زمستان و چه شبهای گرم تابستان قم ـ قبل از اذان صبح، پشت در حرم به انتظار میايستاد تا پس از باز شدن درها اولين زائر حضرت باشد.
مفسر، فیلسوف و عارف بزرگ مرحوم علامه سيد محمدحسين طباطبايی غروبهای ماه رمضان با پای پياده با كهولت سن به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها میآمد و با كيفيتی مخصوص با بوسه بر ضريح آن حضرت روزه خود را افطار میكرد سپس به خانه رفته و غذا میخورد.
وقتی در عصر مرجعيت عامه آيتالله العظمی بروجردی، شاه عربستان به ايران آمده بود و توسط سفير عربستان تقاضای ملاقات با ايشان را نمود، آقا اجازه نفرمودند. اطرافيان گفتند مصلحت است كه شما اجازه ملاقات بدهيد. ايشان فرمودند: او وهابی است اگر به قم بيايد به زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها نمیرود و اين موضوع هر چند غير مستقيم، توهينی به ساحت ملكوتی ايشان است.
استاد محمد مهدی مهندسی از اساتید برجسته حکمت و عرفان در حوزه علمیه قم اگرچه به این عنوان شناخته شده نبود ولی طلاب و اساتید حوزه علمیه قم و مخصوصا شاگردان ایشان تواناییهای علمی و معنوی ایشان را میدانستند. ایشان وقتی به حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام مشرف میشد، جلوی کفشداری حرم، نگاه میکرد اگر کسی متوجه نمیشد، دست روی سنگ کفشداری میکشید و تبرکا به صورت و محاسن خود میکشید تا خاک کفش زائران، به صورت و محاسنش بخورد.
از امام جواد(ع) روایت شده که فرمود: «مَنْ زارَ عَمَّتی بِقُمْ فَلَهُ الجَنَّهُ ؛ هر کس عمهام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست.
زیارت مرقد شریف حضرت معصومه(س) بسیار مورد سفارش امامان معصوم(ع) و دارای فضیلت فراوانی است، چنانچه امام رضا(ع) فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.
امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) نام می برند و می فرمایند:به زودی بانویی از فرزندان من بر آنجا دفن خواهند شد که نامش فاطمه است، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد.
حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیه ی تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان(معصومه) متجلی است.
حضرت معصومه(س) به کریمه اهل بیت(س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت و بندگی خداوند به مرتبه ای رسیده اند که مظهر اراده حق و واسطه فیض الهی شده اند؛ همانگونه که امام صادق(ع) فرمودند:بندگی خداوند گوهری است که نهایت و باطن آن فرمانروایی بر موجودات است.ایشان دارای مقام شفاعت هستند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ایشان همه شیعیان وارد بهشت می شوند.
گزارش از زهره شعبانی
انتهای پیام/ش