مدیر بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد،گفت: براساس مطالعات کارشناسی 3200 هکتار بافت فرسوده و ناکارامد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیشتر آن در سه شهر یاسوج، گچساران و دهدشت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   بیت‌الله محرابی با اشاره به مناسبت 5 دی ماه روز ایمنی و کاهش بلایای طبیعی و همچنین هفته مدیریت بحران در پاسخ به این سوال که خانه ای که خودتان در آن سکونت دارید مقاوم است یا نه، گفت: خانه ای که در آن زندگی می کنیم در سال 61 توسط جهاد سازندگی ساخته شده و جزو بافت فرسوده محسوب می شود و از لحاظ ایمنی مطمئن نیست و در مقابل جان اعضای خانواده حساسیت وجود دارد.

وی بیان کرد: ساختمان ها و ابنیه ای که بیش از 30 سال قدمت داشته باشند جزو بافت فرسوده هستند برخی نیز اصول مهندسی در آنها رعایت نشده و برای مواقع خطر راه دسترسی به بیرون در آنها تعبیه نشده که ناکارامد قلمداد می شوند.

محرابی افزود: امروزه گاهی یک زلزله حوادثی مانند آتش سوزی را به دنیال دارد که اگر مهار نشود می تواند خطر آفرین باشد.

وجود 3200 هکتار بافت فرسوده در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: براساس مطالعات کارشناسی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویرحمد 3200 هکتار بافت فرسوده و ناکارامد در سطح استان وجود دارد که بیشتر آن در سه شهر یاسوج، گچساران و دهدشت است و در شهرهای جدید استان نیز 30 تا 80 هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

محرابی گفت: در سه شهر یاسوج، گچساران و دهدشت یکهزار و 300 هکتار بافت فرسوده وجود دارد و مابقی ناکارامد هستند که مناطق اکبرآباد، بنسنجان ، شرف آباد و نقاطی که قبلا جزو شهر نبوده اند و اکنون به شهر ملحق شده اند جزو بافت های ناکارامد هستند.

وی عنوان کرد: برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی احتمالی باید نقاط مهم و گلوگاهی در شهرهای استان مشخص شود.

محرابی در پاسخ به این سوال که مردم و مدیران آموزش لازم را برای مقابله با بلایای طبیعی دیده اند نیز گفت: باید گفت خیر، و در استان کهگیلویه و بویراحمد آموزش های لازم برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی داده نشده و به طور مثال برای روز زلزله خانواده ها چه وسایلی آماده کرده اند و اینکه کسانی که زنده می مانند کجا یکدیگر را ملاقات کنند مشخص نیست.

محرابی ابراز داشت: برای مقابله و پیشگیری باید تک تک خانه را مورد بررسی قرار داد و برای رفع مشکلات انها چاره اندیشی کرد.

مدیر بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد افزود: 11 دی ماه امسال مانوری در روستای گنجه ای بویراحمد برگزار شود که باید این مانور در سطح شهر برگزار شود تا مردم اثرات آن را بیشتر درک کنند ضمن اینکه برگزاری مانور در روستاها نیز ضروری است.

وای به روزی که در یاسوج زلزله بیاید

محرابی به وضعیت جاده های دسترسی به بیمارستان های شهر یاسوج نیز اشاره کرد و گفت: بیمارستان شهید بهشتی یاسوج که مرکز درمان تروماست و همچنین بیمارستان امام سجاد در روزهای عادی با ترافیک و وضعیت بغرنجی مواجه هستند که در شرایطی که زلزله اتفاق بیفتد قطعا وضعیت اسف بار خواهد بود و وای به روزی که زلزله بیاید.

 وی ادامه داد: پل بشار تنها راه ارتباطی به بیمارستان امام سجاد است که قفل می شود.

محرابی اظهار کرد: از سال 93 اعلام شد که پل اول بشار یاسوج باید مقاوم سازی شود و اگر زلزله بیاید با این شرایط وضعیت بغرنج خواهد داشت.

مصالح ساختمانی بکار رفته در مسکن مهرهای کهگیلویه و بویراحمد مشکل دارد

مدیر بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد،گفت: مسکن مهر استان نسبت به مسکن مهرهای سایر استان های کشور از مقاومت بیشتری برخوردار است و تمام پیوندهای بین دیوار و ستون ها در آنها رعایت شده اما از بعد مصالح ساختمانی مشکلاتی در آنها وجود دارد.

محرابی ابراز داشت: مردم استان و شهروندانی که در مسکن مهر ساکن هستند از بابت مقاومت این ساختمان ها نگرانی نداشته باشند و ترک هایی که در این خانه ها وجود دارد ناشی از بکاربردن مصالح ساختمانی نامرغوب است.

وی افزود: در استان در حوزه مصالح ساختمانی مشکلات زیادی وجود دارد که کارشناس ناظر نمی تواند در روند ساخت و سازها مرغوبیت یا عدم مرغوبیت مصالح را تشخیص دهد زیرا نیاز به آزمایش کنترل کیفیت است .

محرابی ابراز داشت: دولت باید مصالع استاندارد و باکیفیت و ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد تا مردم نیز با استقبال بیشتری خانه های خود را مقاوم بسازند.

158 کارگاه تیرچه بلوک غیر استاندار در کهگیلویه و بویراحمد

محرابی عنوان کرد: به گفته مدیرکل استاندارد استان 300 کارگاه تیرچه و بلوک در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 158 مورد از انها غیراستاندارد هستند و هیچ نظارتی بر کار آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به فیلمی که درفضای مجازی از یک کارگر که آرماتوری را در دست دارد و آن را برزمین می کوبد و ارماتور پاره پاره می شود اشاره کرد و گفت: متاسفانه این آرماتورها (میلگرد ها) وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده و مردم شناختی در این زمینه ندارند و اگر در ساخت خانه از این آهن ها استفاده شود خطرآفرین خواهد بود.

مدیر بحران راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد،گفت: پهنه بندی گسل زلزله در شهر یاسوج از سال 93 انجام شده و قرار داد ریز با مشاور نیز منعقد شده و کمتر دستگاهی به قانون پهنه بندی مراجعه کرده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.