تاکید اردن و ژاپن بر تعیین سرنوشت قدس از طریق مذاکره

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در دیدار تارو کانو وزیر خارجه ژاپن در امان بار دیگر بر مخالفت خود با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن روز سه شنبه در دیدار تارو کانو وزیر امور خارجه ژاپن در امان بار دیگر بر مخالفت خود با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس تاکید کرد و افزود سرنوشت قدس باید در مذاکرات مستقیم مشخص شود.

خبرگزاری «پترا»‌ی اردن با اعلام این خبر افزود الصفدی و کانو در این دیدار درباره «پیامد‌های این تصمیم آمریکا» گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه اردن در این دیدار تاکید کرد: «اردن این تصمیم را نقض قطعنامه‌ها و قوانین بین المللی می‌داند و قدس از مسائل نهایی است که باید درباره سرنوشت آن از طریق مذاکرات مستقیم و بر ااساس قطعنامه‌های بین المللی مرتبط تصمیم گیری شود.»
وی بر «ضرورت پایبندی به قطعنامه‌های بین المللی که هر گونه اقدام یکجانبه را با هدف تغییر وضعیت حقوقی و تاریخی موجود و تحمیل واقعیتی جدید بر این سرزمین باطل و بی اساس می‌داند» تاکید کرد.

الصفدی بر «اهمیت یکپارچگی تلاش‌های بین المللی برای آغاز تلاش‌هایی جدی و موثر به منظور حل این منازعه بر اساس راه حل تشکیل دو کشور که تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس اشغالی را در مرز‌های چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به عنوان تنها راه تحقق صلح در منطقه تضمین می‌کند» تاکید کرد.

کانو وزیر امور خارجه ژاپن نیز تاکید کرد «کشورش سفارت خود را به قدس منتقل نخواهد کرد و ژاپن قدس را از مسائل وضعیت نهایی می‌داند که سرنوشت آن باید از طریق مذاکرات مستقیم مشخص شود.»

وی بر ضرورت «حمایت از راه حل دو کشور و فعالسازی تلاش‌ها برای تحقق آن» تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن دوشنبه نیز با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله در کرانه باختری رود اردن دیدار کرده بود. تارو کانو و محمود عباس در این دیدار درباره روابط ژاپن و فلسطین و راه‌های تقویت آن و تازه‌ترین تحولات اوضاع در اراضی فلسطینی و منطقه گفتگو کردند.

محمود عباس رای مثبت ژاپن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس و ادامه حمایت این کشور از اقتصاد فلسطین و نهاد‌های فلسطینی را ارزشمند توصیف کرد.

عباس بر علاقه مندی تشکیلات خودگردان فلسطینی به تقویت روابط با ژاپن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار بر موضع کشورش در حمایت از روند سیاسی بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مبتنی بر اصل راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد.

تارو کانو گفت: «ژاپن به حمایت مادی و اقتصادی از مردم فلسطین و نهاد‌های ملی فلسطین ادامه می‌دهد.»

وزیر امور خارجه ژاپن روز یکشنبه سفره دوره‌ای شش روزه‌ای را به منطقه خاورمیانه آغاز کرد.

تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل موجی از محکومیت‌های بین المللی گسترده را به دنبال داشت.
شرق بیت المقدس پیش از آنکه در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شود از نظر اداری وابسته به اردن بود.

اسرائیل که معاهده صلح با اردن را در سال ۱۹۹۴ امضا کرده است نظارت اردن بر مقدسات اسلامی در شهر قدس را به رسمیت می‌شناسد.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس شرقی را اشغال کرد و در سال ۱۹۸۰ قدس را پایتخت ابدی و تنها پایتخت خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی و آمریکا آن را به رسمیت نشناختند.

فلسطینی‌ها می‌خواهند شرق قدس را به عنوان پایتخت کشور آینده خود قرار دهند.

قدرت‌های جهانی هشدار داده بودند این اقدام آمریکا تلاش‌های صلح در منازعه اسرائیلی فلسطینی را که از چند دهه پیش ادامه دارد از بین خواهد برد و موجب برانگیخته شدن خشم مردم در سراسر منطقه می‌شود.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس وعده داده بود، اما ژوئن گذشته برای دادن فرصت به دستیابی به صلح آن را به تعویق انداخت.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را مبنی بر «ضرورت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت کشور اسرائیل» تصویب کرد و انتقال سفارت از تل آویو به قدس را خواستار شد.

با وجود اینکه تصمیم کنگره الزام آور است، اما بندی را شامل می‌شود که به روسای جمهور آمریکا اجازه می‌دهد انتقال سفارت را برای حفظ منافع امنیت ملی برای شش ماه به تعویق بیندازد.

روسای جمهور آمریکا به طور منظم دستور تعویق انتقال سفارت را دو بار در سال امضا می‌کردند و می‌گفتند شرایط برای این اقدام هنوز فراهم نشده است.

 انتهای پیام/

دیدار وزیران خارجه اردن و ژاپن درباره پیامد‌های تصمیم آمریکا درباره قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار