اولین کنفرانس ملی تاب آوری شریان های حیاتی و زیرساخت های عمرانی امروز در دانشگاه تحصیلات تکمیلی، صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دکتر شکرچی زاده معاون وزیر و رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی  در این کنفرانس با اشاره به اینکه تاب آوری یعنی شهر در مقابل تکانه ها چه مقدار مقاومت از خودش نشان می دهد و چه میزان قابلیت دارد، گفت: تاب آوری ساختمان های مسکونی و شریان های حیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است  اما پس از سال ها برنامه ریزی ، کمبود منابع مالی مانع پیشرفت  این مسئله شده است.

وی به زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: متاسفانه ساختمان های جدیدالاحداث در این مناطق دچار آسیب شدند که این یعنی تاب آوری رعایت نشده و مشکل داشته است.

 شکرچی زاده تأکید کرد: باید مسئله زلزله را جدی بگیریم، چرا که پاسخگوی عواقب بعد از آن نمی توانیم باشیم.

معاون وزیر تصریح کرد: حادثه ی پلاسکو نشان داد که امکانات مجموعه بزرگی مانند شهرداری تهران هم توانایی مقابله با این حادثه را نداشت.

 رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه زیرساخت ها در کلان شهرهایی مانند کرمان و تهران در وضعیت مطلوبی نیستند، یادآور شد: در کل کشور ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که ۳۰ درصد جمعیت کشور در این بافت ها سکونت می کنند.

شکرچی زاده با توجه به اهمیت شریان های حیاتی پس از وقوع زلزله گفت: مشکلات آب، برق، گاز، راه و خطوط ارتباطی از جمله شریان های حیاتی هستند که پس از وقوع زلزله مشکلات زیادی ایجاد می کنند و نیاز به توجه بیشتری دارند.

وی به راههای مقابله با زلزله اشاره کرد و افزود: آموزش، افزایش کیفیت مصالح ساختمانی، جدی گرفتن آزمایشگاه های تایید کیفیت، مشارکت با مردم و دانشجویان و استفاده از نظرات و راهکارهای آنان و تجهیز بیشتر استان ها به شبکه های لرزه نگاری و شتاب نگاری از جمله مواردی است که در مقابله با زلزله می تواند موثر باشد.

شکرچی زاده تأکید کرد: باید به منظور مقابله با ریسک زلزله، مقاوم سازی را افزایش دهیم ، از ظرفیت بیمه ها استفاده کنیم و بررسی و توجه بیشتری بر آیین نامه ها و استاندارد نامه های ساخت و ساز داشته باشیم تا در هنگام وقوع حادثه کمتر دچار مشکل شویم.

 فدایی، معاون استاندار کرمان نیز در این کنفرانس گفت: هر زلزله خرابی هایی دارد اما باید قبل از وقوع حادثه در ساخت منازل دقت کنیم و مقاوم سازی انجام دهیم تا تلفات کم تر شود .

وی افزود: دراستان کرمان ۵ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۱۳ درصد این آمار مربوط به شهر کرمان است.

فدایی تأکید کرد: باید سعی کنیم الگوی ساخت را مشخص کنیم  و پیش از بروز حادثه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی به شریان های حیاتی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در زلزله های اخیری که در منطقه هجدک و کوهبنان رخ داده است، شریان های حیاتی مانند برق و خطوط ارتباطی با مشکل مواجه شدند.

معاون استاندار یادآور شد: بانک ها به منظور افزایش مقاوم سازی و اجرای به موقع طرح ها و برنامه باید بیشتر همکاری کنند و اعتبارات را به موقع در اختیار ما قرار دهند.

دکتر بلوردی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت: زلزله بم موجب تحول اساسی در دیدگاه مهندسان و مسئولان در حوزه ساختمان، سازه ها و رفتار سازه ها شده است.

وی با اشاره به زلزله های اخیر در سراسر کشور افزود: متاسفانه مسئله شریان های حیاتی کم تر مورد توجه قرار گرفته  و در زلزله های اخیر بیشتر خودش را نشان داده است.

انتهای پیام /ب

برگزاری اولین کنفرانس ملی تاب آوری شریان های حیاتی در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار