علت خروپف در خواب چیست؟

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت : در قطع تنفس انسدادی هنگام خواب ممکن است فرد از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود و این امر به کاهش اکسیژن در خون منجر می‌شود و فرد مبتلا دو روز بعد از سردرد و خستگی رنج خواهد برد.

علت خروپف در خواب چیست؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،متخصص گوش، حلق و بینی آلرژی، چاقی، مصرف داروی خاص، سیگار، الکل و مشکل در گلو و مجاری بینی را علل خروپف در افراد دانست.

ابراهیم رزم‌پا متخصص گوش، حلق و بینی اظهار کرد:‌ خر و پف کردن معمولاً مشکلی جدی به حساب نمی‌آید و بسیاری از افراد ممکن است گهگاه در خواب به خر و پف بیفتند.

وی افزود: احتمال خر و پف کردن مردها ۵۰ درصد بیش از زن‌ها است اما گاهی خر و پف علامت یک بیماری خطرناک است که وخیم‌ترین این بیماری‌ها قطع تنفس انسدادی هنگام خواب است.

این متخصص گوش، حلق و بینی تصریح کرد: در قطع تنفس انسدادی هنگام خواب ممکن است فرد از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود و این امر به کاهش اکسیژن در خون منجر می‌شود و فرد مبتلا دو روز بعد از سردرد و خستگی رنج خواهد برد.

رزم‌پا افزود: قطع تنفس هنگام خواب می‌تواند عوارضی مانند افزایش فشار خون، چاقی، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و حتی در مواردی نادر مرگ را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خر و پف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می‌کشند بوجود می‌آید و معمولاً به علت شل شدن عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند یا وجود بافت‌های اضافی در هنگام خواب روی می‌دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: هر وضعیت یا ماده‌ای که باعث شل شدن عضلات این ناحیه یا منجر به ساخته شدن بافت چربی در آن شود می‌تواند به خرخر منجر شود و می‌توان به عواملی مانند نوشیدن مشروبات الکلی، مصرف داروهایی مانند داروهای خواب آور، داروهای ضد سرماخوردگی یا آنتی هیستامین‌ها، خوابیدن بر روی متکای بیش از حد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن اشاره کرد.

رزم‌پا افزود: انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خر و پف همچنین می‌تواند ناشی از بد شکلی ساختمان بینی از جمله، کام نرم یا زبان کوچک یا بیش از حد دراز یا انحراف تیغه میانی بینی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کودکان بزرگی لوزه‌ها اغلب باعث خرخر کردن می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: کاهش وزن، اجتناب از مصرف غذاهای سنگین و نوشیدن مشروبات الکلی، ترک سیگار، خوابیدن به پهلو و بدون بالش خوابیدن را از جمله مواردی دانست که با رعایت آن‌ها می‌توان خر و پف را کاهش داد چرا که تحقیقات نشان داده است کاهش وزن حتی به اندازه سه تا چهار کیلوگرم می‌تواند دست کم باعث کاهش خرخر شود و نوشیدن الکل یا خوردن غذا به مقدار زیاد در شب باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خرخر می‌شود.

خر و پف می‌تواند به علت آلرژی، عادت غذا خوردن، مصرف داروی خاص، مصرف سیگار و الکل و یا مشکل در گلو و مجاری بینی روی دهد که تشخیص دقیق علت توسط معاینه پزشک مشخص می‌شود.

منبع:نو آوران

انتهای پیام/

چرا خروپف می کنیم؟

برچسب ها: خروپف ، حلق ، بینی ، تنفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۱:۰۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام من ۳۷ سالم شب ها از صدای خود خودم از خواب بیدار میشم لطفاً راهنمایی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
مالک کلیچ
۰۱:۳۲ ۲۹ دی ۱۴۰۰
سلام پسر من 8داره وتو خواب خورو پف میکنه علتش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۱۳:۳۸ ۰۴ دی ۱۴۰۰
من هم شب خروپف میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام من خسته نباشی چهل سه سالم زن هستم توی خواب خروپف می کنم اتراافم ناراحت میشه چکار کنم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۰۹:۳۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
مشکل خروپف داری؟
Iran (Islamic Republic of)
شهیکی
۲۲:۲۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
سلام من ۳۱ سال سن دارم حدود ۳ماهه که خیلی تو خواب خرخر میکنم که باعث آزار دیگران میشوم لطفا راهنمایی کنین چکار کنم من که خیلی زنج میبرم بابتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۴ تير ۱۴۰۰
سلام من ۴۸ سالمه چند ساله تو خواب خرپوف می کنم دیگه خسته شدم می شه راهنمایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ص .جد
۲۳:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
سلام چراهنگام خواب خورو






جرا شب هنکام خواب خوروپف می کنم لطفا را هنمایی ام کنید



ض
Iran (Islamic Republic of)
نام زهره حسینی
۱۰:۲۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من چند ماهی میشه که خوروپف میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
سلام خانمی سی ساله هستم ک چند وقته وقتی خواب هستم شروع ب خر و پف کردن میکنم ک یهو با یک خر و پف بلند از تو خواب بیدار میشم لطفا بگید ک مشکل جدی دارم یا ن . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
سکینه رمضانی
۱۳:۵۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ممنونم ازراهنمای های که کردی عالای بود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید بنده خانم 48 ساله باوزن 84 کیلو وزن الان چند شب هست تو خواب خروپوف میکنم خودم از صدای خودم از خواب بیدار میشم لطفا راهنمایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
اکرم سیتا
۱۴:۵۲ ۰۷ تير ۱۳۹۹
من چندساله شب وروز موقع خواب خروپف میکنم که این باعث ناراحتی دیگران میشه موقع خواب خودمم هم باصدای خروپفم ازخواب بیدارمیشم لطفا راهنماییم کنین
Iran (Islamic Republic of)
ایمان زارع
۲۰:۴۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من مدت دوهفته هست زیاد خروپف میکنم بعضی وقتها باصدای خروپف خودم ازخواب بیدار میشم درکودکی لوره داشتم ولی نیاز به عمل نشده لطفا راهنمایی کنید درضمن رگ قلبم هم گشاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
راست گفته
Iran (Islamic Republic of)
مهدی دانش
۱۳:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
من حدود یک ماهی است که شدیدتوخواب خورپف میکنم طوریکه بچه ها نمیتونندبخابند.البته قرص های اعصاب وارام بخش هم استفاده میکنم .نورتریپتیلین.پراپونول.کلردیاکساید.هر روز۲تا ازقوی هاش. توخواب حتی احساس خفگی میکنم
Norway
سیداحمد حسینی
۱۵:۴۰ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
با تشکر از معلومات تان بنده مدتی هست سال است که در گوشم تومور دارم و گاهی اوقات داخلی گوشم درد خفیف داره و گاهی وقت ها زیاد صحبت میکنم بحال میشم که دیگه نمیتوانم صحبت کنم دوکتور ها عکس گرفتن تومور کوچک است ولی فعلا نیاز به جراحی نداره لطفا راهمناییم کنید که خیلی نگران استم خداوند خیرت تان بده
آخرین اخبار