۱۶۶ گونه بومی و انحصاری گیاهان دارویی شمال غرب کشور جمع آوری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دیروز در بازدید از کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور در سامیان اردبیل اظهار داشت: خدمات علمی، فنی و ترویجی به بازدیدکنندگان کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور در پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: طرح احیا و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور با همکاری ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح 1.4 هکتار با جمع آوری و کاشت نمونه ­های گیاهی از 166 گونه بومی و انحصاری گیاهان دارویی شمال غرب کشور در قالب 90 جنس و 44 تیره در ایستگاه تحقیقات سامیان اجرا شد.

کربلایی خیاوی افزود: مهمترین کارکرد کلکسیون گیاهان دارویی ایجاد محیطی پژوهشی، آموزشی و ترویجی به منظور بهره‌برداری دانشجویان و کارشناسان رشته‌های مرتبط با گیاهان دارویی، آموزش عمومی و آشنا کردن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان دارویی و افزایش سطح دانش عمومی شهروندان در زمینه گیاهان دارویی و لزوم حفاظت از آن‌ها است.

مجری طرح احیا و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور گفت: در طول اجرای طرح بیش از 45 اکیپ از اساتید، دانشجویان، دانش‌آموزان، بهره‌برداران و تولیدکنندگان استان در کنار بازدید کلکسیون، از دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های علمی و فنی مربوط به شناساندن گونه‌ها، جنبه‌های کاربردی، تکثیر و تولید گیاهان دارویی بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: با هدف ارائه و ترویج دستاوردهای پژوهشی و توانمندی‌های مرکز در خصوص توسعه و کشت گیاهان دارویی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در سه نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در داخل کشور به‌صورت فعال، شرکت کرده است.

 کربلایی خیاوی اظهار کرد: بی‌شک این مجموعه با ارزش، علاوه بر حفظ ذخایر ژنتیکی و ژرم پلاسم‌های باارزش استان به ویژه گونه‌های نادر و اندمیک بومی شمال غرب می‌تواند ابزاری پایه‌ای برای محققان، کارشناسان، دانشجویان، تولیدکنندگان گیاهان دارویی و گسترش آگاهی و فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در استان باشد.

 

انتهای پیام/ع

احیا و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.