معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای امسال تاکنون در بیش از ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان گونه‌های گیاهی مختلف کشت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  گودرز باقری فرد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت:باهدف توسعه گیاهان دارویی در هشت ماه نخست سال جاری در بیش از ۲۲ هزار هکتار از زمین‌های کهگیلویه و بویراحمد گونه‌های گیاهی آنغوزه، باریچه و کلوس کشت شده است.

وی افزود:امسال باهدف جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی بیش از ۵۳ هکتار از زمین‌های استان زیر کشت گیاه کرفس کوهی رفته است.

باقری فرد با اشاره به اینکه گیاه کرفس کوهی دراراضی زراعی منطقه مورد زیلایی،تنگ سرخ ،دمه سادات، شبلیز، تنگ سرخ به صورت مرتع کاری کاشت شده است ادامه داد: گونه کلوس از گونه‌های بومی مناطق مرتفع و سرد استان است که به دلیل بهره برداری بی‌رویه در گذشته تقریباً منقرض شده است.

گونه گیاهی کرفس که با نام محلی «کلوس» شناخته می‌شود گیاهی خودرو و خوشبو از خانواده چتریان و دارای ارزش دارویی، درمانی و ژنتیکی است که در این استان بیشتر مصرف خوراکی دارد.

حفظ گونه ارزشمند کرفس با توجه به‌صرفه اقتصادی بالای آن برای بهره برداران، احیاء و بهره برداری بهینه از عرصه‌های منابع طبیعی، افزایش درآمد خانوار‌ها و توانمند سازی جوامع جنگلی از اهداف اجرای این طرح است.

این گیاه همچنین در دامنه کوه‌های استان چهارمحال و بختیاری و مناطق بالای دو هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا می‌روید.

در سال ۱۳۹۵ افزون بر ۲۰۰ هکتار در مناطق گردکی، رتوری و دوتو بخش دیشموک زیر کشت بذر گیاه کرفس کوهی قرار گرفت.

مرغوب‌ترین نوع این گیاه دارویی در منطقه دلفروز دیشموک می‌روید.

 

انتهای پیام/ش

 گیاهان دارویی در ۲ هزار هکتار از مراتع استان کشت شده است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.