جهاد کشاورزی قائم شهر با الحاق ۳۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز به بافت مسکونی مخالفت کرد.

مخالفتی برای حفظ بافت روستایی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مجید جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر گفت: با الحاق ۳۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز به بافت مسکونی در محدوده سه روستای این شهرستان مخالفت کرد.

وی افزود: طرح هادی روستایی ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد‌های مختلف از قبیل: مسکونی، تولیدی، تجاری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه های روستایی تعیین می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر با بیان اینکه طرح هادی هر ۱۰ سال یک‌بار بازنگری شده و اصلاحاتی در آن اعمال می‌شود، گفت: برای حفظ اراضی کشاورزی در سال ۷۴ قانونی در قالب حفاظت از زمین‌ها و باغ‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی افزود: در سال ۸۵ این قانون توسط مجلس اصلاح و تحت عنوان قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها ابلاغ شد که در حال حاضر اعمال می‌شود.

وی گفت: محدوده مورد نظر این قانون، زمین‌های خارج از شهرها، شهرک‌ها و روستا‌های دارای طرح هادی است.

جعفری افزود: هر زمینی که قابلیت و استعداد کشاورزی در آن وجود داشته و یا اسناد و مدارکی مبنی بر زراعی بودن آن باشد، به‌عنوان زمین زراعی و باغی مطرح می‌شود، مشروط بر اینکه قبل از اعمال قانون حفظ کاربری در سال ۷۴ تغییر کاربری نیافته باشد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قائم‎شهر گفت: به استناد تبصره ۵ ماده یک قانون حفظ کاربری، روستا‌هایی که دارای طرح هادی مصوب هستند، مشمول این قانون نیستند و به این معناست جهاد کشاورزی هیچ‌گونه مسؤولیتی در این موضوع ندارد.

انتهای پیام/

جلوگیری از ساخت وساز غیرمجاز در روستا‌های قائم شهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.