رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت:برابر آمار برداری انجام شده در هر هکتار بین ۸ تا ۱۱ اصله درخت آلوده وجود دارد،

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مهدی آرمیون رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه گونه جنگلی ارس از درختان منحصر به فرد می‌باشد که در شرایط نیمه خشک کوهستانی توانسته است جامعه جنگلی تشکیل دهد، گفت: این درختان توانایی تحمل سرمای ۳۰ درجه زیر صفردر زمستان و ۴۵ روز بی آبی در تابستان را دارا بوده در حال حاضر ارزش و اهمیت اصلی این گونه در بحث قابلیت‌ها و ارزش‌های زیست محیطی و ژنتیکی آن می باشد.

وی با عنوان جنگل ارس جیش آباد در منتهی الیه شمال شرقی شهرستان طارم در فاصله چهل کیلومتری آببر، مرکز شهرستان واقع شده است، عنوان کرد: ۱۶۰ هکتار از این جنگل بعنوان ذخیرگاه جنگلی در نظر گرفته شده است.

آرمیون تراکم درختان در این ذخیره گاه را بین ۳۰ تا ۴۰ اصله درخت در هکتار اعلام کرد و با اشاره به ویژگی‌های این آفت گفت: آفت "ارس واش" در اصل یک گیاه انگلی می‌باشد که تنها روش کنترل، کنترل مکانیکی انگل می‌باشد.

وی با بیان اینکه در مناطق کوهستانی شمال شهرستان طارم حدود ۲۱ هزار هکتار جنگل ارس وجود دارد که از این مقدار حدود ۳ هزار هکتار به گیاه انگلی ارس واش آلوده شده است، ادامه داد: ۳۰۰ هکتار از مساحت جنگل‌های منطقه "جیش‌آباد" طارم از ۸ آبان ۹۶ به مدت ۴۷ روز و ۱۱۰ هکتار از جنگل‌های منطقه "بندرگاه" از ۲۸ شهریور ۹۶ به مدت ۱۷ روز کاری تحت پوشش عملیات کنترل مکانیکی گیاه انگلی ارس واش قرار گرفته اند.

رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با عنوان اینکه برابر آمار برداری انجام شده در هر هکتار بین ۸ تا ۱۱ اصله درخت آلوده وجود دارد، تصریح کرد: باتوجه به کوهستانی بودن منطقه، ارتفاع درختان، وسعت منطقه آلوده، شیب عمومی منطقه و تراکم درختان در قسمت‌های مرکزی جنگل (ذخیره گاه) اجرای طرح کنترل مکانیکی آفت و پاکسازی درختان سخت و دشوار بوده و روند اجرای طرح  را تا حدی کند و زمان آن را طولانی و همچنین پرهزینه خواهد کرد.

وی  ادامه داد:ارس واش یک گیاه انگلی می‌باشد که روی شاخه‌های گیاه میزبان می‌روید و آب و مواد غذائی درخت میزبان را که برای خود تولید نموده استحصال می‌کند.

آرمیون با بیان اینکه روش اجرای این طرح بصورت مکانیکی می‌باشد و سایر روشها، بررسی‌ها ومطالعات در این زمینه تاکنون چندان نتیجه بخش نبوده است، تنها راه کنترل این انگل را روش مکانیکی و قطع و پاکسازی انگل از روی درختان اعلام کرد.
 
انتهای پیام/ن
 

اجرای طرح کنترل مکانیکی آفت و پاکسازی درختان ارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.