نطق تاریخی سید حسن مدرس بر ضد رضاخان با بازی خسرو شکیبایی + فیلم

به مناسبت سالروز نطق تاریخی شهید مدرس در مجلس، گوشه‌ای از سریال مدرس با بازی خسروشکیبایی را ببینید.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجموعه تلویزیونی «مدرس» به کارگردانی هوشنگ توکلی و تهیه‌کنندگی اسماعیل شنگله، محصول شبکه یک سیما در سال ۱۳۶۵ است.

به مناسبت نطق تاریخی مدرس در مجلس، قسمتی از این مجموعه را در ادامه مطلب بخوانید.

این مجموعه، داستان زندگی سید حسن مدرس را از ورود به به تهران، کاندیدا شدن در مجلس شورای ملی، درگیری مدرس با رضا شاه و در آخر شهادت وی به دست رضا شاه روایت می‌کند. خسروشکیبایی با بازی در نقش مدرس این سریال را خاطره انگیز کرد.

داستان نطق تاریخی مدرس در مجلس، به این صورت است که قرار بود گروه اقلیت مجلس ششم، رضاخان را به خاطر سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام علیه قانون اساسی و حکومت مشروطه و توهین به مجلس شورای ملی و نیز تحویل ندادن اموال توقیف شده از محکومان به خزانه دولت استیضاح کند.

صبح روز استیضاح، شهید سید حسن مدرس و اعضای اقلیّت مجلس، بیرون از ساختمان مجلس، مورد ضرب و شتم اوباش طرفدار سردار سپه قرار گرفتند. استیضاح‌کنندگان در اعتراض به این اقدام، در جلسهٔ بعد از ظهر که طرح استیضاح بررسی شد، شرکت نکردند و در نتیجه، دولت سردار سپه، رأی اعتماد گرفت.

از طرفی سردار سپه نیز برای همسو نگاه داشتن گروه‌های درون مجلس، با سران هر یک به طور محرمانه زد و بند کرده و برای اجرای برنامهٔ آنان، قول مساعد داده بود.

مدرس که این جریان را مشاهده می‌کرد، قصد داشت رابطه ننگین مجلسیان و سردار سپه را به هم بزند و رضاخان را از اکثریت بیندازد. برای همین نطق مفصَّل و تاریخی را در مجلس به نمایش می‌گذارد. مدرس در این نطق، از وضع ناگوار کشور صبحت می‌کند. از حکومت مشروطه و استفاده‌ای که ملت باید از آن ببرد سخن می‌گوید. از حکومت سردار سپه و فشارهای غیرقانونی او می‌نالد و به نمایندگان تذکّر می‌دهد که اگر بیش از این بخواهند از چنین حکومتی طرفداری و دفاع نمایند، نه تنها به کشور صدماتی وارد می‌شود؛ بلکه خودِ آن‌ها، زودتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

در ادامه گوشه‌ای از سریال مدرس را با بازی خسرو شکیبایی ببینید.

 

 

 

 
انتهای پیام/
 
 

فیلمی از بازی خسرو شکیبایی در نقش شهید مدرس

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار