آمریکا در حالی ایران را متهم به تجهیز جبهه مقاومت می‌کند که یمن توسط سعودی‌ها به آزمایشگاه سلاح‌های آمریکایی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرافکنی در سیاست‌های آمریکا اتفاق جدیدی نیست و از جدیدترین موارد آن می‌توان به ادعای نماینده این کشور در سازمان ملل با هدف سرپوش گذاشتن بر تمام جنایات رخ داده توسط آل سعود و ترامپ در منطقه اشاره کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در حالی ایران را متهم به ارسال سلاح به انصارالله می‌کند که حدود سه سال یمن به آزمایشگاه  سلاح‌های پیشرفته کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکایی و اروپایی تبدیل شده است. جایی که روزانه انواع موشک‌ها و بمب‌های خوشه‌ای پیشرفته امتحان می‌شود و کارآیی درست خود را به رخ سازندگانشان می‌کشند. اگر نگاه دقیقی به شروع جنگ در یمن بیندازیم و تحولات رخ داده در این میدان جنگی را به خوبی تحلیل کنیم و طرف مهاجم و مدافع را از هم تمییز دهیم در این صورت به ماهیت واقعی سلاح‌های استفاده شده پی خواهیم برد.

 /تعریف متفاوت  از سلاح ها در یمن /یمن آزمایشگاه سلاح های دفاعی یا تهاجمی؟/

 متجاوز و آغازگر جنگ در یمن کیست؟

سرنخ این ماجرای طول و دراز در دستان محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی است. کسی که در زمان حضور در وزرات دفاع  عربستان نقشه حمله به یمن را طرح‌ریزی کرد تا مانع از سقوط یکی از متحدانش در منطقه شود و دومینوی بیداری اسلامی را متوقف کند و با تسلط بر تنگه باب‌المندب حقارت ژئوپلتیکی خود را تا حدودی ترمیم کند. در پی این بلند پروازی‌ها، مردم یمن سیبل سلاح‌های آمریکایی-انگلیسی، سعودی‌ها قرار گرفتند تا خواسته ولیعهد جوان محقق شود؛ اما در کمال ناباوری با مقاومتی که مردم یمن انجام دادند نقشه یک هفته‌ای عربستان سه سال طول کشید. در این میان نکته قابل توجه لاشه سلاح‌هایی است که مربوط به کارخانجات اسلحه سازی آمریکا و اروپا است. طرف مهاجم با استفاده  از این سلاح‌ها در صدد تحقق بخشیدن به نیات قدرت طلبانه خود است و یک متجاوز محسوب می‌شود. این امر در حالی است که  جنبش انصارالله در پوشش مقاومت برای دفاع از زنان و کودکان بی‌گناه باید پاسخ متجاوز را بدهد.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا باید لاشه سلاح‌های آمریکایی و اروپایی به نمایش گذاشته شوند؟ و اگر چنین مستنداتی می‌تواند تأییدی بر دخالت باشد آیا آمریکا و سایر کشورهای اروپایی متجاوزتر از عربستان  سعودی محسوب نمی شوند؟

 
/تعریف متفاوت  از سلاح ها در یمن /یمن آزمایشگاه سلاح های دفاعی یا تهاجمی؟/

طنز فرافکنی در یمن

این ادعا که لاشه هر سلاح می‌تواند به یک کشور منتسب و تأییدی بر دخالت آن در یک منازعه محسوب شود یکی از طنزهای بزرگ دنیای سیاست است. اگر با این استدلال بخواهیم کشورها را متهم  به جنگ افروزی کنیم آمریکا بیشترین نقش را در همه منازعات منطقه‌ای و برون منطقه‌ای داشته است چرا که فاجعه هیروشیما و ناکازاکی داغی است که هیچ وقت از پیشانی آمریکا پاک نخواهد شد.

با توجه به نوع منازعه و استفاده متجاوز از سلاح‌های آمریکایی و اروپایی بیشترین دخالت را آمریکا در جنگ یمن دارد، زیرا با کمک رسانی به سعودی به دنبال مهار محور مقاومت و تثبیت کردن اوضاع به نفع رژیم صهیونیستی است که  تمامی این موارد به قیمت جان مردم یمن تمام شده است و هزاران زن و کودک در زیر آتش خمپاره‌های آمریکایی به خاک و خون کشیده می‌شوند و در معرض انواع ناامنی‌های روانی جسمی قرار گرفته اند. شاید اگر این موضوع با صاحبان کارنجات اسلحه سازی غرب در میان گذاشته شود آنها پاسخ خواهند داد ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و این سلاح‌ها ماهیت دفاعی دارد تا هر کشوری در راه بقای خود در فضای امنیتی نظام بین‌الملل از آنها استفاده کند. صفت دفاعی دادن به سلاح‌های تولیدی غرب یک راهبرد استراتژیک است تا با رنگ و لعابی زیباتر سلاح‌ها  را به فروش برسانند. اما آیا تا به حال جنگی تهاجمی رخ داده که سلاح غربی در آن استفاده نشود؟ مردم ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی  با سلاح‌های آمریکایی‌‌، اروپایی و انگلیسی به خاک و خون کشیده شدند. جنگ عراق و کشته شدن مردم بی گناه در پروژه سقوط صدام با به روزترین سلاح های آمریکایی  به وقوع پیوست. داعش که هفت سال کابوس مردم منطقه ،سوریه و عراق شده بود با کدام سلاح‌ها اقدام به نابودی امنیت مردم در این منطقه کرد؟ جواب این سوال واضح و مبرهن است .

 

 /تعریف متفاوت  از سلاح ها در یمن /یمن آزمایشگاه سلاح های دفاعی یا تهاجمی؟/

 

استاندارد دوگانه در تعریف استفاده از سلاح‌ها، سیاست منزجرکننده‌ای است که کشورهای غربی با هدف پیشبرد منافعشان آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند. نیکی هیلی درحالی ایران را متهم به دخالت در جنگ یمن و ارسال سلاح به نیروهای مقاومت می‌کند که هنوز ننگ جنایات داعش دامن گیر این کشور است. نکته جالب تر اینجاست که حتی اگر ایران قصد ارسال کمک‌های بشر دوستانه را  به  یمن داشته باشد  این کمک تدافعی و در جهت حفظ جان مردم بی گناه است ولی سلاح‌های غربی در راه اهداف متجاوزانه سعودی و نقض حقوق بشر است.

دلایل و مستندات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سلاح‌های غربی  در حملات به بیمارستان‌ها و مناطق شهری یمن به کار گرفته می‌شود و موجب کشته شدن شمار زیادی از شهروندان به ویژه کودکان یمنی شده است. از سوی دیگر، ائتلاف عربستان اعتراف کرده که از بمب‌های خوشه‌ای BL-755 علیه اهداف نظامی در یمن استفاده کرده و این در حالی است که بیش از یکصد کشور جهان استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند. این جنایت در حالی صورت می‌گیرد که یک موشک انصارالله که هیچ گونه اهداف انسانی را مورد هدف قرار نداده و با هدف بازدارندگی به طرف دشمن شلیک شده است تبدیل به یک شوی رسانه‌ای در آمریکا می‌شود.

ایجاد بازدارندگی و دفاع از خود هدف تمام واحدهای سیاسی در نظام بین‌الملل است. بنابراین برخی کشورهای منفعت طلب  راه بقای خود را در تجاوزگری و تعدی به جان و مال  مردم و سایر واحدهای سیاسی می‌بینند و کشورهایی که مورد تجاوز  واقع می‌شوند باید به دفاع از خود  بپردازند  و مانع از بین رفتن بقایشان  شوند. کودک کشی و قتل عام شهروندان یک سوی قضیه در میدان جنگ  و دفاع از خود و ایجاد بازدارندگی سوی دیگر این بازی است.

انتهای پیام/

اهداف کشورهای غربی در فروش سلاح  به عربستان سعودی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار