مدهای غربی سلاح جدید رواج بد حجابی

وقتی در خیابان قدم می زنی رهگذرانی را میبنی که ظاهرشان با تو غریب است و لباس تنشان هیچ ربطی به این دیار ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مُد از گروه‌های بالای اجتماعی شروع می‌شود گروه‌هایی که خود را به لحاظ اجتماعی و اقتصادی برتر می‌دانند و خود را در یک کلاس بالاتر اجتماعی می‌بینند، معمولاً در شروع استفاده از مُد آنها اول هستند، چون اصولاً مد یک عامل تمایز است و اینکه می‌خواهند خودشان را متفاوت از دیگران نشان دهند در پیروی از مدهای جدید پیش‌قدم هستند و اینها طبقه‌های بالای اجتماعی هستند که از لحاظ اجتماعی یا اقتصادی خود را بالاتر می‌دانند و نمی‌خواهند مانند بقیه باشند.
 
اما چه افرادی از آنها پیروی می‌کنند جای سوال دارد.

ساماندهی مد کشور در دست غربی ها

 اگر نگاهی به سال هایی که گذشت و تاثیراتی که بر ذائقه ایرانی در حجاب اسلامی گذاشته است بیندازیم متوجه خواهیم شد که غربی ها در یک برنامه مدون و از پیش طراحی شده، ساماندهی مد در کشور را در دست گرفته اند.

مدلهای جدید شال و روسری سلاح کارآمدتر برای رواج بد حجابی

سری به فروشگاه های مانتو در سطح شهر که بزنید رگال هایی چشمان شما را نوازش می دهد که شنل هایی مانتوگونه با الگوهایی متحد از آن آویزان هستند.

با خانمی که مستأصل از انتخاب مانتو پله های فروشگاه را پشت سر می گذاشت هم کلام شدم. از اینکه چندین فروشگاه را رفته و نتوانسته مطابق با معیارها و سلیقه خود، خرید کند ناراحت بود.

وی که خود را بهمنی معرفی کرد، گفت: با اینکه در کشور اسلامی زندگی می کنیم اما برای خرید لباس برای پوشش اسلامی دچار مشکل هستیم. اگر خواسته باشیم لباس هایی همسو با فرهنگ غربی برتن کنیم دیگر نیازی نیست سختی به خود بدهیم و می توانیم با مراجعه به اولین فروشگاه به راحتی خرید کنیم. در مراجعه به فروشگاه های لباس و با بررسی طراحی های مانتو متوجه خودباختگی های فرهنگی خواهیم شد. این موضوع که هیچ سنخیتی بین مانتوهای عرضه شده با فلسفه حجاب وجود ندارد در بدو ورود به فروشگاه و حتی با نیم نگاهی به ویترین فروشگاه ها هم می توان فهمید.

مادر و دختری که بر سر انتخاب مانتو با هم به توافق نرسیده اند همه نگاه ها را در فروشگاه به سمت خود متمایل می کنند. خانم میان سال که صدایش کمی از حد معمول بالاتر رفته است می گوید: این چند سال با آستین کوتاه مشکل داشتیم حالا باید مانتوهای بدون دکمه را بپذیریم؟!

دختر که سعی در آرام کردن مادرش دارد می گوید: باشه، اصلا شما برای من انتخاب کنیدکدوم مانتو به سن من می آید که با تفکرات شما هم جور دربیاید؟!

با حرف های این مادر و دختر شرایط سخت انتخاب لباس برای بانوانی که می خواهند پوشش اسلامی را رعایت کنند بیش از پیش نمایان می شود.

مدلهای جدید شال و روسری سلاح کارآمدتر برای رواج بد حجابی

به سراغ مادر و دختر می روم و نظرشان را درباره مانتوها می پرسم. مادر در جوابم نگاهی به مانتوها می اندازد و می گوید: مانتوهایی که دکمه ندارند و فقط به واسطه یک بند بسته می شوند، هیچ پوشیدگی برای خانم ها ایجاد نمی کنند. اگر معضل آستین های کوتاه را با ساق بتوان پوشش داد، اما این مشکل را نمی توان نادیده گرفت.

دختر هم با مادرش هم نوا می شود و می گوید: بیشتر لباس های زیبا مربوط به سایزهای کوچکتر است، من هم مجبور شدم چند کیلو وزن کم کنم تا بتوانم لباسهایی که دوست دارم بر تن کنم. مانتوهایی که با فرهنگ اسلامی هم خوانی داشته باشد بسیار کم وجود دارد و آنها هم طراحی شان به گونه ای نیست که جذابیت داشته باشد. بیشترشان از پارچه های بی کیفیت بوده و از چند سال پیش تا کنون تغییری در مدلشان رخ نداده است.

نامناسب بودن لباس ها و نداشتن حق انتخاب برای خانم ها به مانتو ختم نمی شود، کافی است سری به روسری فروشی ها بزنید تا برای خرید روسری که برای زیر چادر مناسب بوده و پوشش اسلامی را هم دربر بگیرد با کمترین گزینه برای انتخاب مواجه شوید.

مدلهای جدید شال و روسری سلاح کارآمدتر برای رواج بد حجابی

روسری های با جنس اعلا و طرح های زیبا به قدری کوچک طراحی شده اند که برای رعایت پوشش اسلامی در معزوریت قرار می گیرید یا برای زیر چادر بر روی سر سُر می خورند.

روسری های بزرگ و با جنس خوب هم از طراحی و رنگ جالبی برخوردار نیستند. اینجاست که به این نتیجه می رسیم که گویی انواع روسری و شال زیبا برای رواج بدحجابی طراحی و تولید شده است.

اگر بخواهیم در این میان دنبال مقصر بگردیم تولیدکنندگان را باید مقصر اصلی بنامیم یا فروشندگان را؟! شاید هم انگشت اتهام برخی به سوی خریداران باشد که تولیدکنندگان را ترغیب به تولید بیشتر آن مدل می کنند.

به گفته یکی از فروشندگان این لباس ها یا وارداتی هستند یا در تولیدی های زیر زمینی تولید می شوند و هیچ نظارتی از سوی ارگان ها بر روی طراحی و تولید آن ها نیست. وقتی فروشنده را خطاب قرار دادم که چرا چنین مانتوهایی را برای فروش انتخاب می کند، سری به نشان تاسف نشان داد و گفت: طرفداران این نوع لباس ها بیشتر هستند و اگر بخواهم در بازار رقابتی بمانم ناگزیر از فروش این نوع مانتوها هستم.

هنگامی که یکی از مانتوها را انتخاب می کنم، فروشنده کاتالوگی نشان می دهد و می گوید: بهتر است تن پوش مانتو را بر تن مانکن ببینید. نگاهی به کاتالوگ می اندازم، همین مانتویی که تا حد زیادی با معیارهای اسلامی و فرهنگ کشورمان مطابقت دارد، بر تن مانکن خارجی با ساپورت و روسری است که تمام تصوراتم را برهم می ریزد.

شاید این سوال که قانون ساماندهی مد و لباس که نمایندگان مجلس در سال 85 تصویب کردند چرا آن گونه که شایسته است به مرحله اجرا درنیامد، نیازمند بررسی بیشتر باشد. طبق این قانون کارگروهی برای ساماندهی وضعیت مد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شد و نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش، بازرگانی، صنایع، صدا و سیما و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مامور شدند تا وضعیت پوشش در کشور را سامان دهند. اما تا کنون موفقیتی برای این کارگروه حاصل نشده و وضعیت پوشش در کشور به سامان نرسیده است.

بی شک کام تشنه جویندگان زیبایی با معیارهای ایرانی-اسلامی با مدل هایی که در حال حاضر طراحی می شود سیراب نخواهد شد. بهره گیری از تکنولوژی های روز، خلاقیت و هنر ایرانی و در نظر داشتن گوهر وجودی بانوان و حفظ عفاف در طراحی لباس طراحان ایرانی می تواند مدهایی بومی-مذهبی را پدید آورد که تمامی گزینه ها را در بر گرفته، طیف گسترده سلیقه بانوان را به بهترین شکل ممکن پوشش دهد.

مدلهای جدید شال و روسری سلاح کارآمدتر برای رواج بد حجابی

سید مهدی حسینیان کارشناس مذهبی گفت: برخی از مدل های جدید پوشش بانوان که برگرفته از فرهنگ غرب است تاثیر زیادی در رواج بی حجابی بانوان دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ هویت هر جامعه را تشکیل می دهد گفت: فرهنگ بالاترین عنصری است که در موجودیت هر جامعه تاثیر اساسی دارد.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر فرهنگ جامعه ای وابسته به غرب باشد آن جامعه پوچ است و به سمت مخالف گرایش پیدا می کند.

تولید کنندگان به دنبال سود خود هستند

رضایی تولید کننده مدهایی غربی گفت: بازار عرضه و تقاضا برای پوشاك و لباس در جامعه بسیار زیاد است تولید کنندگان نیز به دنبال سود خود هستند و برای کسب درآمد بیشتر لباس هایی را تولید می کنند که مد روز باشد.

وی تصریح کرد: مصرف کنندگان بر نحوه تولید و عرضه پوشاک و لباس در بازار نقش بسیار مهمی دارند تا زمانی که آنها لباس های بیشتر را مصرف کنند و به دنبال مد روز باشند؛ تولید کنندگان از این جوی که در جامعه حاکم است سو استفاده می کنند و برای کسب درآمد بیشتر، هر روز لباس هایی را با مدهای متنوع ، تازه، نو و متمایل به غرب تولید می کنند متاسفانه گروهی از مردم که به دنبال مد نیستند و طرفدار لباس های سازگار با فرهنگ جامعه هستند دچار مشکل های بسیار می شوند.

در نتیجه اگر برخورد قهرآمیز با مدل های جدید صورت نگیرد در آینده نزدیک پس از رواج ساپورت، مانتوهای شنل گونه که فقط بر دوش دختران است، روسری هایی که فقط میانه سر را می پوشاند و نمایی زیباتر به گردن و موها می دهد، باید شاهد بروز انواع جدید برهنگی باشیم.


گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
اخه چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ماری
۱۵:۲۵ ۲۷ دی ۱۳۹۶
دقیقا.عده ای بدحجابی روآزادی می بینند.به نظرمیادیه جورکشف حجاب اختیاری وخودخواسته داره اتفاق می افته.