معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد؛

تشکیل شورای راهبردی؛ موتور محرکه دانشگاه پیام نور/ سهم ۳۲۰ میلیارد تومانی پیام نور از بودجه وزارت علوم

شریعتی نیاسر تشکیل شورای راهبردی را موتور محرکه دانشگاه پیام نور دانست.

لزوم مأموریت‌گرا شدن برنامه‌ دانشگاه‌ پیام نور در تمام اموربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی‌ نیاسر‌ معاون آموزشی وزارت علوم صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه‌ رئیس‌ جدید این دانشگاه که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: ساماندهی دانشگاه پیام نور در راستای سیاست‌های وزارت علوم بوده و خوشبختانه این دانشگاه در مقوله‌ کیفیت گام‌های خوبی برداشته است.

وی بیان کرد: شورای راهبردی‌ که در این دانشگاه تشکیل شده است یکی از اقدامات مهم این مرکز آموزشی محسوب می‌شود، چراکه‌ دانشگاه پیام نور نیازمند یک مدیریت تیمی و گروهی است و این شورا به عنوان یک موتور متحرکه‌ و تأثیر‌گذار در دانشگاه پیام نور محسوب می‌شود.

شریعتی‌ نیاسر‌ با بیان اینکه ریاست فعلی دانشگاه پیام نور در همه سطوح مدیریت‌ اقدامات ارزشمندی انجام داده و از تجربه گران‌بهایی برخوردار است، افزود: در روزگار‌ فعلی متأسفانه افراد با رغبت‌ تمام مسئولیت را به دلیل مشکلات بودجه‌ای و مطالبات مسئولان مربوطه‌ قبول نمی‌کنند و دانشگاه پیام نور در یک دوره‌ای که  خلأ‌ کمبود‌ آموزش عالی و نظام یادگیری‌ در سراسر‌ کشور احساس می‌شد مانند دانشگاه آزاد که از سال 60 فعالیت‌ عملی خود را به طور گسترده‌ای تشکیل داد، این مرکز آموزشی غیرحضوری‌ نیز در همان زمان مشغول به فعالیت شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه امروزه 2 هزار و 800 مرکز‌ آموزش عالی در کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد‌ از کشور میلیاردی چین‌ بیشتر است، عنوان کرد: در سالیان گذشته جمعیت دانشجویی‌ به طور وسیعی‌ افزایش پیدا کرده بود که به دنبال آن مراکز آموزش عالی نیز در کشور راه‌اندازی شد‌ که متأسفانه از سال 82 افزایش نامتعارف‌ مراکز آموزشی‌ شکل گرفت که در سال 84 این رشد نامتعارف‌ نمایان شد‌.

  زیرساخت‌های دانشگاه پیام نور باید متناسب با مأموریت‌ این مرکز آموزشی باشد

وی عنوان کرد: در دوره‌ای بیش از یک میلیون نفر دانشجو در کشور‌ بوده‌ و امروزه نسبت دانشجو به هیئت علمی به لحاظ شاخص‌ها وضعیت بدی است‌، به طوری‌ که امروزه نسبت دانشجو به استاد و یا هیئت علمی‌ در برنامه‌ریزی‌های انجام شده 250 بوده که امروزه‌ این نسبت در حال حاضر 130 است‌ و فراتر از برنامه مصوب برنامه پیش رفتیم‌.

شریعتی‌ با بیان اینکه قاعد‌تاً امروزه نمی‌توانیم جمعیت دانشجویی را بالا ببریم و یا تعداد اعضای هیئت علمی را کم کنیم، تأکید کرد: یکی از اقدامات مهم در دانشگاه پیام نور مأموریت‌گرا کردن آن بوده که در گذشته نسبت به این مسئله کم لطفی‌هایی شده است، زیرا این مرکز آموزشی یک دانشگاه غیر‌حضوری و مجازی‌ است و از همه زیرساخت‌های آن برای آموزش دانشجویان باید به طور گسترده استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های دانشگاه پیام نور باید متناسب با مأموریت‌ این مرکز آموزشی باشد، افزود: متأسفانه در برخی از خانه‌ها که به نان شب محتاج‌ بوده ولی آنتن‌های ماهواره‌شان رو به راه است و ما باید دانشگاه پیام نور را به عنوان یک مرکز غیر‌حضوری آموزش عالی در سراسر کشور گسترده کنیم‌، ادامه داد: مأموریت‌گرا کردن و همچنین ساماندهی دانشگاه‌ها یکی از رسالت‌های مهم در آموزش عالی است‌ و ما باید برای این مسئله‌ چاره‌ای بیاندیشیم‌.

دانشگاه پیام نور یک میلیون و 700 هزار متر مربع فضای آموزشی دارد

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه پیام نور یک میلیون و 700 هزار متر مربع فضای آموزشی دارد که بخشی از آن هنوز در حال ساخت است، افزود: برای اعتلای‌ آموزش عالی‌ از همه امکانات دانشگاه پیام نور باید به نحو احسن استفاده کرد که در شرایط امروز‌ کشورمان از وضعیت اقتصادی مطلوبی‌ برخوردار نیست‌ و همه مدیران در حال حل مسائل اقتصادی هستند دانشگاه پیام نور باید توجه ویژه‌ای به هزینه‌ها مانند گذشته داشته باشد.

وی ادامه داد: همه اعتبارات وزارت علوم حدود هفت هزار میلیارد تومان است که سهم دانشگاه پیام نور از این میزان حدود 250 میلیارد به عنوان بودجه‌ عمومی‌ و 700 میلیارد بودجه اختصاصی‌ آن است‌ که باید در انجام این کار باید برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور یکی از زیرنظام‌های ارزشی آموزش عالی بوده و ما باید به صورت ملی به آن بیاندیشیم‌ و در کارها به صورت سازمانی عمل کنیم، زیرا اگر ما به مسائل به صورت ملی فکر کنیم‌ کارهای سازمانی‌ بهتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور به عنوان یک مرکز آموزشی غیرحضوری‌ باید برندش‌ حفظ شود، افزود: در حال حاضر در کشور 100 هزار دانشجوی دکترا داریم که سالیانه در حدود 25 هزار نفر‌ به عنوان ورودی‌های جدید‌ وارد مقطع دکترا در دانشگاه‌های سراسر‌ کشور می‌شوند‌ تأکید‌ کرد: فردی که مدرک دکترا می‌گیرد انتظار خود و خانواده‌اش این است که شغل‌ آینده‌اش استاد دانشگاه‌ باشد‌ و برای این کار ما باید از تمامی پتانسیل‌ و ظرفیت‌های دانشگاهی‌های کشور و به خصوص پیام نور استفاده کافی را ببریم‌.

شریعتی با بیان اینکه سالیانه 2 هزار نفر‌ جذب می‌شوند، ادامه داد: نیاز بازار یک مسئله‌ای جدا از بحث‌های توانمندی‌ دانشگاه پیام نور به حساب می‌آید و در این راستا رابطه‌ای هدفمند بین اشتغال و تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور باید حفظ شود و این مسئله یکی از بندهای‌ آموزش عالی‌ محسوب می‌شود.

سیاست‌ مدیریت منطقه‌ای یکی از بندهای آمایش‌ آموزش عالی است

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور باید به خوبی در عرصه بین‌المللی ورود پیدا کند و در این خصوص از پتانسیل‌ بالایی برخوردار است‌، گفت: کشورهای هدف نیازمند آموزش‌های ما بوده که به خاطر مسائل سیاسی نمی‌توانند به کشورمان رفت‌ و آمد پیدا کنند و در این راستا دانشگاه پیام نور به عنوان یک مرکز آموزشی غیر‌حضوری می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند.

وی با اشاره به هم‌افزایی دانشگاه پیام نور با سایر مراکز آموزش عالی‌ در همه زمینه‌ها ادامه داد: در دانشگاه پیام نور باید درصد‌ هم‌افزایی با سایر مراکز آموزش عالی حفظ شود و خوشبختانه این دانشگاه امکاناتی دارد که در برخی از مراکز آموزش عالی دولتی این امکانات و تجهیزات به خوبی وجود ندارد.

وی یادآور شد: سیاست‌ مدیریت منطقه‌ای یکی از بندهای آمایش‌ آموزش عالی است که دانشگاه پیام نور می‌تواند نقش مؤثری در مدیریت منطقه‌ای داشته باشد‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار