حیوانی که از هزاران سال پیش اهلی شده و اکنون از این حیوان به عنوان دامی قانع اما پرسود یاد می شود، گاومیش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خوزستان دامی وجود دارد که چوپان باید برای هدایت گله اش آب تنی کند، دامی که بر خلاف ظاهر زمختش آرام ، رام و صبور است.

دام هزاره سوم


گاومیش دامی است که برای نگه داریش باید در کنار رودخانه ها ساکن شد و  از این رو به دلیل نزدیکی مردم هور به تالاب ها ،گاومیش داری از مشاغل اصلی مردم این منطقه به شمار می رود.


ویژگی های این دام چیست و پرورش آن در خوزستان چه جایگاهی دارد؟

قاسمی، کارشناس امور دام در این رابطه گفت: گاومیش توانایی بالایی در تبدیل علوفه های کم کیفیت به مواد لبنی با کیفیت دارد و جزء حیواناتی است که از پوست، شاخ و حتی فضولات این حیوان نیز می توان بهره های اقتصادی برد.

وی ادامه داد: گوشت این دام دارای 44 درصد کلسترول کمتر، 11 درصد کالری کمتر ،77 درصد پروتئین بیشتر و 74 درصد مواد معدنی بیشتر نسبت به گوشت گاو است. همچنین گوشت گاومیش از نظر 3 فاکتور چربی ، کلسترول و کالری در مقایسه با گوشت گاو و مرغ به طور معنی داری پایین تر است.

قاسمی اظهار کرد: گوشت گاومیش به دلیل کلسترول و کالری پایین، مشکلات گرفتگی عروق قلبی را کاهش می دهد بنابراین به کسانی که مشکل کلسترول دارند توصیه می شود از گوشت گاومیش استفاده نمایند، همچنین شیر گاومیش 43درصد کلسترل کمتری دارد.

بدوی ، معاون امور دام استان نیز در خصوص جایگاه استان خوزستان در پرورش گاومیش گفت: این  استان  7 مرکز فعال و صنعتی پرورش گاومیش دارد.پرورش گاومیش در 3 فاز سنتی ، صنعتی و نیمه صنعتی است.

پرورش گاومیش فرصتی برای سرمایه گذاری

وی افزود: پرورش این دام فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در فازهای صنعتی است و زمانی که بحث صنعتی می شود یعنی امکان اصلاح نژاد و مدیریت کنترل بهداشت نیز وجود دارد.

بدوی اظهار داشت : شیر استریل گاومیش تنها در ایتالیا، بخش کوچکی از آمریکا و ایران تولید می شود اما دیگر محصولی که از شیر این حیوان استحصال می شود سرشیر است که اخیرا به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شود.

دام هزاره سوم

معاون امور دام استان عنوان کرد: علاوه بر خوزستان ، استان های آذربایجان غربی و شرقی ، گیلان و مازندران نیز از قطب های پرورش دهنده این دام هستند اما نژاد گاومیش خوزستان یکی از برترین نوع دام است که در مرکز اصلاح نژاد دام کشور به ثبت و تایید رسیده است.

استان خوزستان رتبه اول را از لحاظ پرورش گاومیش داراست و از ۲۰۵ هزار راس گاومیش موجود در کشور، ۸۱ هزار راس آن در خوزستان قرار دارد. نژاد گاومیش خوزستان، یکی از برترین انواع این دام در آسیا معرفی شده است.

دام هزاره سوم


انتهای پیام/و

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.