رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه گفت: کارگروه بررسی مشکلات ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه تشکیل شد.

کارگروه بررسی مشکلات ارتقای روابط اقتصادی ایران و روسیه تشکیل شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در حاشیه صحن علنی صبح امروز (چهارشنبه 22 آذر ماه) مجلس در نشست خبری خود، گفت: در سفر اخیری که آقای لاریجانی به روسیه داشت، روسای مجالس دو کشور تاکید کردند که کارگروهی بین مجالس دو کشور برای رفع موانع ارتقای روابط تشکیل شود.

وی تصریح کرد: البته این کارگروه با حضور دو رئیس مجلس متشکل از کمیسیون سیاست خارجی، گروه دوستی پارلمانی و مرکز پژوهش‌ها افتتاح و مقرر شد دو ماه یک بار جلسات آن برگزار شود.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به نقش پارلمان‌ها در ارتقای روابط کشورها، یادآور شد: در سال‌های اخیر روابط ایران و روسیه از حالت تشریفات خارج شده و عملیاتی شده است حتی بعضا ارتباط بین مجالس دو کشور از طریق ویدئو کنفرانس برقرار می‌شود.

سبحانی‌فر ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی بین ایران و روسیه وجود دارد که باید در سطوح مختلف ارتقا یابد، به هر حال دو کشور موقعیت خوبی در منطقه به دست آورده‌اند و اقتدار دو کشور بین کشورهای جهان مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: در بحث سوریه، کشورهای غربی موفق به از بین بردن داعش نشدند اما ایران و روسیه توانستند با همکاری یکدیگر داعش را در عراق و سوریه از بین ببرند و منطقه را از سیطره این گروهک‌ها رها کنند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به پیوستن ایران به اوراسیا، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این اتحادیه تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ارتقای روابط ایران و روسیه در حوزه گردشگری و همچنین حوزه اقتصادی به ویژه محصولات کشاورزی و باغی، لبنیات، پروتئین و محصولات دارویی، تصریح کرد: این روابط باید در سطوح مختلف افزایش پیدا کند. ما در بخش گمرک، گمرک سبز را مطالبه کردیم که در سطح بازرگانان عمده با آن موافقت شد و باید در سطوح پایین هم این اتفاق بیفتد.

سبحانی‌فر در پایان گفت: در بحث مبادلات پولی هم دستگاه‌های مختلفی جلساتی داشتند و انتظار می‌رود مبادلات روبل و ریال تسهیل شود، بانک مشترک تاسیس شود تا مشکل بازرگانان حل شود. همچنین باید در زمینه تعهدات کالا راهکارهایی برای اعتمادسازی بین بازرگانان ایران و روسیه بیابیم و صندوقی برای تضمین سرمایه و کالاهای افراد ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار