شهر اراک در گذشته با نام‌های سلطان‌آباد و عَراق شناخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شهری که به عنوان مرکز استان مرکزی شناخته‌ شده، نام اراک را به خود اختصاص داده است. این شهر قبل از سال ۱۳۱۷ شمسی با نام‌های سلطان‌آباد و عَراق شناخته می‌شد.

عَراق کجاست؟

 بنابراین گزارش؛ قبل از ساخت شهر اراک، چند دِه، مثل ده قلعه، قلعه‌نو، ده حصار و دستگرده در مکان فعلی آن وجود داشتند البته امروزه اثر چندانی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

عَراق کجاست؟

شایان ذکر است هشت یا ده قلعه با نام‌های خان باباخان، حصار، ده‌کهنه، مرادآباد، آقا سمیع، سلیم، نو و قادردر محل فعلی شهر اراک وجود داشته‌اند که مردم آن‌ها همواره با هم درگیر بودند. یوسف‌خان گرجی معروف به سپهدار عَراق بانی شهر اراک بوده است. وی از درگیری‌های قلعه‌ها شرح حالی به فتحعلی شاه قاجار داد و دستور ویران کردن قلعه‌ها و ساخت شهری جدید را از شاه گرفت.

یوسف‌خان که شهر‌های گرجستان و قفقاز را دیده بود، کوشش کرد شهری مرتب و منظم بنا کند که همه کوچه‌هایش در فواصل معین یکدیگر را قطع کنند و پهنای همه آن‌ها ۶ ذرع محاسبه شده بود. بازار شهر نیز در میان کوچه‌ها قرار گرفته تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند.

عَراق کجاست؟


از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اراک می‌توان به مجموعه تاریخی بازار اراک، مدرسه سپهداری، حمام چهار فصل، برج شیشه، قلعه حاج وکیل، کاروانسرای شاه‌عباسی و ارگ حکومتی اراک اشاره کرد.

عَراق کجاست؟


گفتنی است؛ بنای تاریخی «برج شیشه» که در سال ۱۳۳۴ شمسی به ثبت ملی رسیده بود، در سال ۱۳۶۱ و بر خلاف قانون به همراه قسمتی از خانه سپهدار و عمارت نظمیه قدیم شهر اراک تخریب شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اراک ، ایران زمین ، عَراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار