کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی:

پایش سلامت واحدهای عرضه لبنیات در شهرستان بافق

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی گفت:تامین سلامت و کیفیت در فراورده های خام دامی و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه های شبکه دامپزشکی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سالاری کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی گفت:با توجه به اهمیت سلامت فرآورده های خام دامی برای جامعه انسانی، پایش و ارزیابی سلامت واحدهای عرضه کننده محصولات لبنی در شهرستان با همکاری اداره کل دامپزشکی استان انجام گرفت.

سالاری افزود: در این پایش که تعداد 5 نمونه شیر خام از دامداری های نیمه صنعتی و 6 نَمونه شیر از دامداری های سنتی و 2 نمونه نیز از مراکز جمع آوری شیر در شهرستان به‌ صورت تصادفی اخذ و به ‌منظور انجام آزمایش‌های تکمیلی، نمونه‌های اخذ شده به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی اظهار کرد: در این پایش وضعیت کنترل کیفی بهداشتی و شیمیایی فراورده های لبنی، بررسی بار میکروبی، وجود بیماری هایی چون ورم پستان، بررسی وجود و یا عدم وجود افزودنی‌های غیرمجاز به شیر مورد آزمایش و ارزيابی قرار خواهد گرفت.

سالاری ادامه داد: بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که می تواند از طریق فرآورده های لبنی آلوده انسان را مبتلا کند در همین راستا و با توجه به اینکه حدود 49 درصد از بیماری های انسانی از طریق حیوانات به انسان منتقل می شود و باید كليه واحدهای عرضه کننده لبنيات در شهرستان پايش‌ شوند.

وی با بیان اینکه نوع تغذیه و شیوه زندگی تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام دارند، اظهارداشت: تامین سلامت و کیفیت در فراورده های خام دامی و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه های شبکه دامپزشکی قرار دارد و این مهم از طریق تشدید نظارت و پایش مداوم واحدهای تولیدگر و عرضه کننده، عملیاتی می گردد.

انتهای پیام/ ی

بررسی وضعیت کنترل کیفی بهداشتی فراورده های لبنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار